אדריכלי-על עושים עלייה

בארץ ניתן למצוא דוגמאות של עשירים שביקשו מאדריכלי-על לתכנן את בתיהם, אולם לדברי האדריכל אברהם יסקי, יש רק דוגמאות אחדות כאלה וקשה לומר שיש תופעה כזו.

בשנות ה-70 שהה האדריכל הברזילאי אוסקר נימאייר בארץ והוזמן לתכנן כמה פרויקטים ציבוריים ואף מספר בתים פרטיים, שלא בוצעו בסופו של דבר. בשנים האחרונות בתחום מגדלי היוקרה החלו יזמים להזמין לארץ אדריכלי-על מחו"ל לתכנון פרויקטי מגורים.

אדריכל העל דניאל ליבסקינד מתכנן עבור חברת אמריקן קולוני מגדל בשכונת נווה צדק שבתל אביב, ואת מתחם עדן במרכז ירושלים, שאותו הוא מתכנן יחד עם משרד האדריכלים הישראלי רני זיס. כמו כן מתכנן ליבסקינד את מתחם גדת האיילון ברמת גן.

האדריכל ריצ'ארד מאייר, זוכה פרס פוליצר לארכיטקטורה, נשכר לתכנן מגדל יוקרה עבור קבוצת ברגרואין בפינת הרחובות אלנבי ורוטשילד בתל אביב. האדריכל הסיני-אמריקני, איו מינג פיו, תכנן גם הוא בניין בשדרות רוטשילד.

הלקוחות שמזמינים את האדריכלים הללו רואים לנגד עיניהם את התרומה של מבנה שכזה לנוף האורבני. עיריית ירושלים שמחה מאוד על ההזדמנות לראות בעתיד פרויקט של ליבסקינד במרכז העיר המדשדש. עבור היזמים, השמות הללו גם מצדיקים את תג המחיר הגבוה של דירות היוקרה.

לדעת האדריכל יסקי, הזמנת אדריכל לתכנן בית פרטי בשל האהדה לסגנונו היא מעשה תרבותי שיש להעריך. בניגוד לכך, ניתן לראות בארץ מגמה של הזמנת אדריכלי-על מחו"ל לתכנן מגדלי מגורים שלפעמים המניע מאחוריה אינו תרבותי-אדריכלי, אלא שיווקי. בעבר, למשל, דובר על מיתוג פרויקט עם דירות יוקרה של קבוצת קנדה ישראל תחת שמו של המעצב האיטלקי ג'ורג'יו ארמני.

באופן עקרוני, יסקי רואה בחיוב את שיתוף הפעולה בין אדריכלי-על מחו"ל לאדריכלים בארץ שיתרום ויסייע לאנשי המקצוע הישראלים ללמוד מהם ויוסיף לתחרות בריאה בעידן הגלובלי. הבעיה היא שלא תמיד האדריכלות הטובה היא המטרה בהבאת אדריכלים בעלי שם מהעולם.

משרד יסקי-מור-סיון תכנן את מגדלי המגורים היוקרתיים YOO בפארק צמרת בתל אביב, אולם בפעולות השיווק כיכב שמו של מעצב העל פיליפ סטארק. לדברי יסקי, סטארק למעשה נועד להיות מותג למגדל. "סטארק אינו אדריכל, אלא מעצב. נכון שהוא תכנן בתוך הבניין לובי, מועדון לדיירים וחללים נוספים בסגנונו, אבל לא בגלל זה הזמינו אותו", הוא מסביר, "הזמינו אותו רק מסיבות מסחריות והוא אכן הביא להצלחה. אם מישהו מוכן לשלם לאדריכל יקר כי הוא מיוחד והסגנון שלו אהוב עליו, אני מעריך את זה. אבל כשמישהו מזמין אדריכל-על משיקולים מסחריים רק כדי ליצור פרסומת, זה קצת פחות מוצא חן בעיני. המשרד שלנו תכנן במשך שנים את העבודה על המגדלים מא' ועד ת'. למרות זאת, הציגו את הפרויקט כ'הפרויקט של פיליפ סטארק'. לסטארק שילמו יותר ממה ששילמו לנו על כל העבודה. זו דוגמה אופיינית".