בתוך שמונה שנים: מאיץ חלקיקים יחליף את הכור האטומי בנחל שורק

מדובר במתקן הראשון מסוגו בעולם העובד על חשמל * המאיץ צפוי להחליף באופן מלא את עבודת הכור באופן בטיחותי עוד יותר, ובצורה חסכונית יותר באנרגיה

בתוך שמונה שנים מאיץ חלקיקים יחליף את הכור האטומי בנחל שורק. בסיור שקיימו היום
חברי ועדת הפנים של הכנסת במרכז למחקר גרעיני בנחל שורק, חשף מנכ"ל הוועדה לאנרגיה אטומית, ד"ר שאול חורב, בפני חברי הכנסת מתקן לייזר מאיץ חלקיקים הנמצא כעת בשלבי בנייה.

מדובר במתקן הראשון מסוגו בעולם העובד על חשמל, כשעל פי הערכות אנשי הוועדה לאנרגיה אטומית, בתום כשמונה שנות בנייה, יוכל להחליף את הפונקציות שממלא כיום הכור הגרעיני בנחל שורק. כניסתו של המאיץ לשימוש תאפשר את סגירת הכור.

כיום משמש הכור הגרעיני בנחל שורק בעיקר לפיתוחים רפואיים ולשימושים הקשורים לחלל. בנוסף, מתבצעות בכור בדיקות עמידות לוויינים. מאיץ החלקיקים צפוי להחליף באופן מלא את אותה העבודה, אך באופן בטיחותי עוד יותר, ובצורה חסכונית יותר באנרגיה. כיום, במצב חירום נדרשת סגירת הכור הגרעיני, ועד שחולפת סכנה של קרינה מסוכנת, לא ניתן לבדוק את הכור. עם כניסתו של המאיץ לשימוש, ניתן יהיה ניתן להיכנס למאיץ באופן מיידי בלא חשש לסכנת קרינה.

מאיץ החלקיקים פותח בגרמניה על בסיס המצאה רוסית. כיום בעולם יש רק ארבע מדינות בעלות יכולת ייצור של ייצור חלקיקים - אחת מהן היא גרמניה שממנה ישראל קנתה את המאיץ - ישראל היא הראשונה שמרימה את הכפפה ותהיה הראשונה שבה הוא יוכל להחליף כור גרעיני.

בניית מאיץ החלקיקים תסתיים בתוך חמש שנים, אולם בכור מבקשים לבדוק את תפקוד המאיץ טרם ייכנס לשימוש ויחליף את הכור הקיים, תהליך שצפוי להימשך שלוש עד ארבע שנים נוספות.

יו"ר ועדת הפנים, ח"כ אופיר פינס, אמר בתום הסיור כי "זאת הפעם הראשונה שוועדת הפנים מגיעה לכור גרעיני ואני שמח שנושא הגרעין לא שמור יותר לגורמי הביטחון בלבד. התרשמנו שהיבטי הגנת הסביבה נמצאים בסדר עדיפות גבוה אצל אנשי הוועדה לאנרגיה גרעינית. פיתוחים חדשים שנעשים בין היתר משיקולי בטיחות הם הצעד בכיוון הנכון במסגרת המגמה העולמית לשמירה על הסביבה". בסיור השתתפו גם חברי הכנסת יוסי ביילין ודב חנין.