"היציבות בסכנה" - הזהיר פוטין את הבוחרים לפני ההצבעה

ולדימיר פוטין הזהיר אתמול את הבוחרים הרוסים שיציבותה של רוסיה תלויה בכך שהם יראו נוכחות מסיבית בקלפי בבחירות לנשיאות המתקיימות היום (א'). הבחירות אמורות להעניק ניצחון משכנע ליורשו הנבחר, דימיטרי מדבדייב. מהדורות החדשות בטלוויזיה, שהיו מוטות באופן מכריע לטובת מדבדייב, שידרו את דברי פוטין, שאמר לבני עמו ש"כל קול שלכם יהיה חשוב".

אך רוסים רבים חשים שהבחירה כבר נעשתה בשבילם. אחד ממבקריו החריפים ביותר של פוטין, יועצו הכלכלי לשעבר אנדרי אילריאנוב, אמר שהנשיא הבא של רוסיה צריך היה להיבחר על-ידי מיליוני בני אדם, אך למעשה הוא נבחר בקול אחד - זה של פוטין.

תפקיד הנשיא לא אופיין בתחלופה רבה. מאז קריסת ברית המועצות ב-1991, התחלפו רק שני נשיאים, בוריס ילצין וולדימיר פוטין. מדבדייב יהיה השלישי. פנייתו של פוטין היא שיא של מסע הלחצים על הבוחרים להטיל את הפתקים לקלפיות כדי למנוע שיעור הצבעה נמוך, שעלול לפגוע בלגיטימיות של מדבדייב בדעת הקהל הבינלאומית.

"כולנו מבינים כמה גדולה וחשובה האחריות של נשיא מדינה כמו רוסיה", אמר פוטין, "וכמה חשוב לנשיא האמון של האזרחים, כמה זה נחוץ לתפקוד אפקטיבי ובטוח בכהונה הזו, כדי להבטיח יציבות למדינה".

אילריאנוב, שהתפטר מכהונתו בקרמלין בסוף 2005 והזהיר ש"רוסיה כבר אינה חופשית", קרא לבוחרים להצביע בקלפיות של ארגון עצמאי, כדי שהשלטונות לא ישתמשו לרעה בקולות שלהם. הוא השווה את מערכת הבחירות בארה"ב, שבה משתפים מיליונים בפריימריס, למערכת הבחירות הרוסית.

"אי אפשר להשוות בין מה שמתרחש בארה"ב ובכל דמוקרטיה חופשית אחרת לבין מה שקורה ברוסיה. האירועים שמתוכננים להיום אינם בחירות, אלא מבצע מיוחד. מי שינצח אינו לגיטימי", אמר אילריאנוב לרדיו אקו מוסקבי.

לפי סקרי דעת הקהל, התמיכה במדבדייב עומדת על כ-70%. שלושת המועמדים האחרים הם גנאדי זיוגאנוב, המנהיג הקומוניסטי הוותיק, ולדימיר ז'ירינובסקי, הלאומן לשעבר, ומנהיג המפלגה הדמוקרטית האלמוני עבור מרבית הבוחרים, אנדריי בוגדנוב. האחרון נתפס בעיני רבים כליברל מטעם, שמתמודד על תפקיד הנשיא בגיבוי שקט של הקרמלין.

בקשתו של ראש הממשלה לשעבר מיכאיל קסיאנוב להתמודד על התפקיד נדחתה בנימוק ש-13% מתוך 2 מיליון החתימות הנדרשות לצורך הגשת מועמדות היו מזויפות או לא תקפות.