צה"ל סיים את פעילותו במחנה הפליטים ג'באליה; שב לתוך ישראל

גורמי צבא בכירים: "מדובר בסיום נקודתי, בקרוב נקיים מבצעים נוספים ברצועה" * בתקיפות חיל האוויר, נהרגו הלילה חמישה אנשי חמאס

לפני זמן קצר נשמעה שוב אזעקת "שחר אדום בשדרות", לאחר שפעילות צה"ל במחנה הפליטים ג'באליה שברצועת עזה הסתיימה. לוחמי גבעתי ושריון שפעלו באזור ביומיים האחרונים שבו לפנות בוקר לתוך שטח ישראל. גורמי צבא בכירים הדגישו כי מדובר בסיום נקודתי, ובתקופה הקרובה צפויים להתבצע מבצעים נוספים ברצועה.

בתשע תקיפות שונות של חיל האוויר הלילה נהרגו חמישה אנשי חמאס. מצה"ל נמסר כי הירי בוצע נגד מתקנים לאחסון נשק. אחת התקיפות בוצעה סמוך למשרדו של ראש הממשלה איסמעיל הנייה, שלא היה נוכח במקום.

שר הביטחון, אהוד ברק, אמר הלילה כי חמאס נושא באחריות להסלמה ברצועת עזה והוא זה שישלם על כך את המחיר. בהתייעצות ביטחונית בהשתתפות הרמטכ"ל, רב-אלוף גבי אשכנזי, וראש השב"כ, יובל דיסקין, הבטיח ברק כי צה"ל ימשיך בפעילות המבצעית על מנת להביא לשינוי במצב.

חייל נפגע מירי צלף ברצועת עזה

לוחם צה"ל נפצעו קל מירי צלף פלשתיני במחנה הפליטים ג'בליה בצפון העיר עזה. החייל, לוחם שיריון נפצע ברגלו, ופונה לבי החולים סורוקה. מצבו קל. 3 חיילים נוספים נפצעו באורח קל.

פעילות צה"ל בג'בליה חשפה מצבור גדול של אמצעי לחימה, הכולל מטענים, רימונים, טילי RPG - אשר חלקם מוכנים להפעלה מיידית.

הלילה תקף חיל-האוויר את לשכתו של ראש ממשלת חמאס, איסמעיל הנייה, ברצועת-עזה והחריב אותה לחלוטין. הפלשתינים מדווחים כי שלושה טילים פגעו במבנה. חמישה בני-אדם נפצעו קל. בנוסף, תקף צה"ל מפעל לייצור אמצעי לחימה, מחסן נשק ומבנה בו שהו כמה פעילי חמאס. ואמש הופצצה משאית ובה יותר מ-160 רקטות קסאם שנועדו לשיגור לעבר ישראל.

חשש בשדרות: טילי הגראד יגיעו לעיר

במערכת הביטחון חוששים מהסלמה נוספת בטרור היוצא מרצועת עזה: בעקבות דחיקת המחבלים אל תוך עומק הרצועה, מעריכים גורמי ביטחון כי המחבלים ינסו לשגר את רקטות הגראד, המדויקות, ארוכות הטווח והקטלניות יותר, גם לעבר שדרות.

פעולת צה"ל ברצועת עזה לא צמצמה באופן ניכר את ירי הרקטות לעבר מערב הנגב והישובים בקו העימות בדרום: קרוב לארבעים רקטות ופצצות מרגמה נורו אתמול לעבר האזור, במסגרת "מלחמת ההתשה אלפיים".

ארגוני הטרור הפלשתינים הגדילו את מאגרי הנשק שלהם בעת פריצת הגבול עם מצרים. בצה"ל לא ברור כמה רקטות הוחדרו לרצועה בתקופה זו, וכמה הגיעו לפני ההצטיידות האחרונה, אך גורמי צבא מעריכים שיש בידי הפלשתינים עוד עשרות רקטות ואולי אף יותר.

אתמול נורו עשרות רקטות מדגמים שונים, וכן פצצות מרגמה שהתפוצצו בשטחים נרחבים במערב הנגב וגרמו לפציעות קלות של שלושה תושבים, ולחרדה רבה לאחרים. בנוסף, נזקים נגרמו למבני מגורים, למוסדות חינוך ולמבני ציבור.

שני חיילים נפצעו בהפגנות פלשתינים

שני לוחמי צה"ל נפצעו קל בהפרות סדר של אלפי פלסטינים בגדה שמבקשים להביע הזדהות עם תושבי עזה., אחד הפצועים הוא קצין שנפגע מאבנים סמוך לתקוע שבגוש-עציון, והשני - חייל שהתעמת עם מפגינים במחסום קלנדיה.

עיקר ההתפרעויות באזור הר חברון - בַני נעים, בית ענון חברון עצמה בית עווא צומת זיף. גם ברמאללה, מחסום קלנדיה, איתמר, בית פוריק וחווארה. המפגינים נשאו דגלי פלשטין, תמונות של שאהידים ויידו אבנים ובקבוקים לעבר כוחות צה"ל והמשטרה.

במהומות נהרג נער פלשתיני בן 13, מחמוד אל מסאלמה, לאחר שלדברי הצבא ניסה לחתוך את גדר המערכת באזור הכפר עווא, לפי דיווחי הפלשתינים, נפגע מירי בליבו ומת בבית החולים. עוד שלושה פלשתינים נפצעו מירי צה"ל בזמן שהשליכו בקבוקי תבערה והפלשתינים מדווחים על עוד כמה עשרות פצועים.

בצה"ל מתייחסים כרגע לכל האירועים כנקודתיים בלבד, לא משהו מערכתי אבל לוקחים בחשבון אפשרות של התלקחות ועוקבים אחרי האירועים.

מזכירת המדינה רייס תגיע היום לאזור

מזכירת המדינה של ארצות הברית, קונדוליסה רייס, תחל היום את ביקורה באזור המזרח התיכון. רייס תנחת מוושינגטון בקהיר, לאחר שהוסיפה את מצרים ללוח הזמנים שלה ברגע האחרון, בעקבות המצב ברצועת עזה.

דובר מחלקת המדינה, טום קייסי, אמר אתמול כי "ברור שאחד הדברים המעסיקים אותנו הוא המצב ברצועה, ולמצרִים יש תפקיד חשוב למלא בעניין הזה", והוסיף כי רייס תדון עם המצרים גם בתהליך אנאפוליס.

רייס, שתדלג השבוע בין ישראל לרשות הפלשתטינית, תעסוק בניסיון לכבות את השריפה ברצועת עזה, ובמאמץ למנוע קריסה מוחלטת של תהליך השלום שנדמה היה כי תפס תאוצה בוועידת אנאפוליס.

הממשל האמריקני קרא אתמול להפסקת העימות ברצועה. אחרי שהיושב-ראש אבו-מאזן הודיע על השעיית המשא-ומתן, אמר דובר בבית הלבן, כי "כל אלימות המכוונת כלפי אזרחים חפים מפשע צריכה להיפסק, והשיחות צריכות להתחדש". הוא ציין, כי יש הבדל ברור בין התקפות טרור של טילים על מטרות אזרחיות, לבין פעולות להגנה עצמית.

הודעתו של אבו-מאזן לא תשנה את תוכניותיה של שרת החוץ, והדובר ציין כי רייס ממילא לא התכוונה לכנס פיסגה משולשת, וכי היא צפויה לקיים פגישות נפרדות בישראל וברשות הפלשתינית.

חמאס מנסה להשיג תמיכה בינ"ל בהמשך הירי

בחמאס פועלים במישור המדיני, במקביל להבטחות ללחימה עיקשת בישראל, על מנת להשיג הפוגה מהקרבות האחרונים בתנאים נוחים, או לכל הפחות לגייס את תמיכת העולם הערבי והאירופאים.

הפגנות ענק נערכו נגד פעולות צה"ל ברצועה בימים האחרונים לא רק ביהודה ושומרון, אלא גם בלבנון, בירדן ואף בבחריין. ההפגנות כוונו לתמונות הקשות של ההרוגים, בעיקר הילדים, המשודרות כבר כמה ימים בתחנות הטלוויזיה הערביות, שבהן "אל-ג'זירה". מנהיגה הרוחני של איראן, עלי חמינאי, קרא למוסלמים בכל העולם "להכות את משטר הכיבוש בפניו, באמצעות הזעם הלאומי".

בחמאס תבעו ממצרים לפתוח את מעבר רפיח ולפנות פצועים אל שטחה; המצרים נענו לבקשה, אך לחמאס זה לא מספיק: ממשלת הנייה דורשת ממזכ"ל הליגה הערבית, עמר מוסא, לבקר בעצמו ברצועה, ולהפגין הזדהות עם התושבים.

אחד מתושבי רצועת עזה, המרגיש שהפלסטינים עומדים לבדם במערכה, התלונן אתמול על המצב ברצועה באומרו כי "אנשים מתים כל הזמן, העולם כולו הטיל עלינו מצור, והערבים והאירופאים מסתכלים עלינו מרחוק. מה אנחנו יכולים לעשות במצב כזה?"

בין תורמי הדם לפצועים ברצועה היה גם יושב-ראש הרשות הפלשתינית, אבו-מאזן. בחמאס קראו אתמול לאבו מאזן להקים ממשלת אחדות עם הארגון באופן מיידי, לאחר שהאשימו אותו בשיתוף פעולה עם ישראל. בינתיים, למרות המחוות לדעת הקהל, הנתק בין שני הארגונים עדיין מוחלט, ויושב ראש הרשות טרם השיב לקריאות.