איך לצמצם סיכון לפריצות לבית העסק, ואיזו פוליסת ביטוח כדאי לרכוש כדי להתגונן?

בשבוע שעבר פרצו אלמונים למפעל "השחר העולה" וגנבו 100 טון שוקולד, בשווי של 2 מיליון שקל. לא, לא מדובר בעוד שוד מתוחכם, אלא בהיערכות לקויה נוספת של בעלי עסקים. "גלובס" יצא לבדוק עסקים שנפגעו באחת מאלפי הפריצות שעדיין מתרחשות מדי שנה

100 טון שוקולד נגנבו בשבוע שעבר ממפעל השוקולד הוותיק "השחר העולה" בחיפה. אלמונים פרצו למחסנים באישון ליל, נטרלו את מערכות האזעקה והצילום וגנבו 180 אלף אריזות ממרח שוקולד כשר לפסח. הנזק הישיר: 2 מיליון שקל.

כיצד הצליחו הגנבים לבצע את זממם בתוך פחות משעתיים? לדברי עקיבא וייץ, מנהל השיווק והמכירות של "השחר העולה", לא מדובר בשוד מתוחכם. "הגנבים נטרלו את האזעקות, העמיסו את הסחורה על משאיות ולאחר מכן פרצו למשרדים, זיהו את המחשב והמצלמות וגנבו גם אותם". עוד לדבריו, "הסחורה, שהיתה מבוטחת בביטוח חלקי בלבד, היתה מיועדת לפסח הנחשב לחג השוקולד. הגניבה מאלצת אותנו לעבוד עכשיו בקצב מטורף כדי להשלים מלאים ולעמוד בביקושים לקראת פסח. אין לנו מושג מי עומד מאחורי הגניבה. אנחנו מקווים שהמשטרה תפעל במהירות לפני שהגנבים ימכרו את כל הסחורה וישברו את השוק. אין לנו ספק שהמוצרים הטובים שלנו ימכרו כהרף עין בשוק השחור".

"השחר העולה" איננו הקורבן היחיד. בשנת 2007 אירעו במחוז הצפוני 4,222 פריצות לבתי עסק ולמוסדות - שיעור הפריצות הגבוה ביותר בארץ. לשם השוואה, במחוז תל-אביב אירעו אשתקד 2,520 פריצות, בדרום 1,692, במחוז ירושלים 794 ובמחוז שי (יהודה ושומרון) 179 פריצות (ראה טבלה). הנזק לבתי העסק מוערך במאות מיליוני שקלים בשנה.

"גנבנו בשבילכם"

"לא צריך לגנוב, גנבנו בשבילכם נעל שעולה ב'למטייל' 800 שקל אצלנו רק 150 שקל", כך הכריז הבאסטיונר בשוק יבנה. הכריז ונתפס על חם. לרוע מזלו, תומר בן-סניור, בעל העסק ממנו נגנבה הסחורה, עבר במקרה בשוק, ראה את הסחורה, שמע את ההודאה והזעיק את המשטרה שהחרימה את הסחורה הגנובה. לדברי בן-סניור, מבעלי חברת "סער", יבואנית מותג הביגוד וההנעלה "קולומביה", המשטרה אומנם הצליחה לשים יד על הגנבים אך לא על כל הסחורה. "נגרם לנו נזק של כחצי מיליון שקל, ושלא לדבר על הנזק העקיף בשל אי-אספקת סחורה". בדומה ל"שחר העולה", גם "סער" היתה מבוטחת בביטוח חלקי.

הפריצה אל מחסני "סער" במושב מגשימים אירעה בשנת 2001. "הגנבים נטרלו את האזעקה ואת גלי הלייזר שפעלו במקום, מבלי שמוקד חברת השמירה היה ער למתרחש", אומר בן-סניור. "להערכתנו, הפורצים ביקרו אצלנו לפני הפריצה וידעו בדיוק למה לצפות". שותפו, אביעד צברי, מוסיף כי "סער" לא רשמה הפסדים מיום הקמתה ב-1995 למעט שנת הפריצה. "הנזק היה רציני כי נמנעו מאיתנו מכירות של עונה שלמה. מדובר בסחורה שלוקח כחצי שנה לייבא ולשווק בארץ". הלקח שהופק היה מעבר למבנה מאובטח עם שומר ורכישת פוליסת ביטוח מקיפה.

Prime view, יצרנית מסכי פלזמה ו-LCD, נפלה קורבן פעמיים: בפריצה הראשונה נגנבו ממנה מסכים בשווי של כמיליון שקל ובפריצה השנייה אשתקד, בשווי של כ-3 מיליון שקל. לטענת הבעלים, שי גוילי וגיא בנאמו, רעולי פנים רוקנו את המחסנים ונעלמו. "כמה ימים אחרי הפריצה אשתקד, שמענו שיש מבצעי חיסול של מסכי פלזמה ו-LCD מתוצרת Prime view ברמאללה", אומר גוילי. הלקח, לדבריו, נלמד היטב: בהצבת שומר, בהתקנת אמצעי מיגון נוספים וברכישת פוליסת ביטוח מקיפה יותר. "מלבד הנזק הישיר, נגרם לנו נזק עקיף בגין אי-עמידה במועדי אספקת סחורה ללקוחות. חברת הביטוח כיסתה רק חלק מהנזק וזאת היתה מכה כואבת לתזרים המזומנים", אומר גוילי. "זה רק מוכיח שהמוצרים שלנו נדרשים בכל הרמות. גם ברמות הלא רצויות", מחייך בנאמו.

"הגנבים עבדו יפה"

ימים אחדים אחרי שיואב דורי, יצרן ויבואן תיקים וארנקי עור לגבר, קיבל משלוח של עורות משובחים מאיטליה, בשווי של כ-100 אלף דולר, פרצו אלמונים למחסני "דורי מוצרי עור" בדרום תל-אביב וגנבו את כל העורות. "בבוקר, שלמחרת המקרה, הגעתי לעוד יום עבודה רגיל", משחזר דורי. "כשנכנסתי למחסן, קיבלתי חום. כל הסחורה נעלמה. לא ידעתי מה לחשוב באותו רגע. אחרי שהתאוששתי מההלם הראשוני, התלוננתי במשטרה ומיד טסתי לאיטליה לעשות הזמנה חדשה, כדי לספק בזמן את הסחורה המוגמרת ללקוחות: קולקציית ארנקים ותיקים מעורות מיוחדים".

דורי, המייבא בין היתר מותגים כמו Caterpillar ו-Dockers ומייצר את מותג הבית "דורי" בסין, נאלץ לספוג את כל העלויות. "לא הספקתי לבטח את הסחורה כי היא נגנבה רגע אחרי שקיבלתי אותה", הוא אומר ומוסיף, "הגנבים עבדו יפה. הם שברו את הסורגים, נטרלו את האזעקה וכיסו את חלונות המחסן כדי שאף אחד לא יראה שהם גונבים. הסחורה, אגב, מעולם לא נמצאה. המשטרה לא הצליחה לאתר את הגנבים וכך גם החוקרים הפרטיים ששכרתי". בדומה לבעלי "סער" גם דורי העתיק את מקום מגוריו העסקי. "עברתי לבית התעשיינים, שהוא מבנה מאובטח עם שומר 24 שעות. במקרה של דורי, אפשר לומר שמעז יצא מתוק. המבנה הנפרץ, הנמצא בבעלותו, הפך לבית דירות שכורות שמניב לו תשואה יפה.