נהג אגד שקרא למאבטח "כושי" ו"אפס" חוייב לשלם לו 30 אלף שקל בשל הוצאת לשון הרע

ביהמ"ש: "הציפייה מנותני שירות לציבור הינה כי ינהגו בכבוד עם מקבלי השירות ועם גורמים נוספים עימם הם באים במגע במהלך עבודתם"

נהג אגד, שקרא למאבטח ממוצא אתיופי "כושי" ו"אפס", חויב לשלם לו 30 אלף שקל פיצויים בשל הוצאת לשון הרע. בכך קיבל בית המשפט המחוזי בירושלים את הערעור שהגיש המאבטח, אבי צגאי, נגד הנהג, איגנה אבי אבשלום, על פסק דין בימ"ש השלום, שזיכה אותו רק ב-15 אלף שקל פיצויים.

בינואר 2005 הגיע הנהג למנהרת האוטובוסים שבכניסה לאוניברסיטה העברית בהר הצופים, שם מוצב מחסום של מאבטחים, שתפקידם לבדוק את כלי הרכב. התובע ביקש לערוך סריקה ביטחונית באוטובוס וביקש מהנהג לפתוח את הדלת. הנהג סירב לפתוח את הדלת, ובחילופי הדברים בין השניים, אמר הנהג למאבטח: "מי שם אותך פה יא אפס, אני מכניס כושים כמוך לאוטובוס. התפקיד שלך לפתוח ולסגור את המחסום". הנהג טען כי אמר למאבטח שהוא "קשה עורף ועקשן" וכי "יש לו לב שחור".

בית משפט השלום העדיף את גרסת המאבטח ופסק לו 15 אלף שקל פיצויים בשל הוצאת לשון הרע. על פסק דין זה עירער המאבטח, באמצעות עוה"ד נפתלי אור נר ואליעזר חדד, בבקשה לפסוק לו 50 אלף שקל, שהוא לטענתו הסכום הראוי הקבוע בחוק איסור לשון הרע כפיצוי ללא הוכחת נזק.

השופטים משה רביד, אורית אפעל גבאי ואהרון פרקש קבעו, כי סכום הפיצוי שנפסק למאבטח בשלום איננו משקף באורח ראוי את הנזק שנגרם לו. הם החליטו להעמיד את הפיצוי על 30 אלף שקל, בהתחשב בכך שהנהג עזב את עבודתו באגד בעקבות האירוע.

"הציפייה מנותני שירות לציבור הינה כי ינהגו בכבוד עם מקבלי השירות ועם גורמים נוספים עמם הם באים במגע במהלך עבודתם, דוגמת איש ביטחון, אשר ביקש למלא את תפקידו", קבעו השופטים. "על הנהג היה להיענות לבקשתו, מבלי להיכנס עמו לעימות. עוצמת הפגיעה והעלבון שחש המאבטח היתה רבה, ומטרת הפיצוי היא להיטיב את נזקו". (ע.א. 9802/07).