קלינטון על אובמה: יועצו הכלכלי רמז לקנדים לא להתייחס ברצינות לכוונתו לנהל מו"מ מחודש על נפט"א

המתמודדים מגלים שווין סטטיסטי בסקרים * מנהלי קמפיין הילארי מכריזים: יש עוד 16 סבבי פריימריז אחרי יום ג'; הילארי לא תפרוש עתה, גם אם תפסיד בשתי המדינות

סבבי הבחירות המקדימות בטקסאס ובאוהאיו נערכים היום (ג'), אך חלק מהדרמה שנבנתה סביבם מתחיל להתפוגג. לא הפריימריז האלה יקבעו את המשך השתתפותה של הילארי קלינטון במירוץ לנשיאות, בניגוד להערכות של רוב האנליסטים ואפילו של האדם שהיה אמור לדעת יותר מכולם, ביל קלינטון, שמתמודד על משרת "הבעל הראשון".

הרמזים העבים שמפזר עתה מטה הבחירות של קלינטון אינם מותירים מקום לספק: יהיו אשר יהיו התוצאות, המתמודדת תוסיף לרוץ, קרוב לוודאי, עד לוועידת המפלגה, בקיץ, למגינת ליבם של ברק אובמה ושל הממסד הדמוקרטי. הם חוששים שהמשך המאבק הפנימי ישחק לידיים של האויב האמיתי, ג'ון מקיין, שאנשיו רושמים בקפידה כל התבטאות של קלינטון נגד אובמה, ולהיפך.

האסטרטג הראשי של קלינטון, מארק פן, אמר אמש לכמה כלי תקשורת: "לאחר יום ג', נותרו עדיין 16 סבבי פריימריז. אין שום רע בכך, אם מתירים לאנשים במדינות שטרם ערכו בחירות מקדימות, לומר את דברם".

וראש מערך התקשורת במטה קלינטון, האווארד וולפסון, רמז, כי תוצאות הבחירות בטקסאס ובאוהאיו, כמו גם בוורמונט וברוד-איילנד, שאף הן עורכות פריימריז היום, הן יותר בעיה של אובמה מאשר של קלינטון: באוהאיו ובטקסאס מוטל "נטל ההוכחה" על אובמה שהוא צריך ויכול להמשיך ולהתמודד.

בתגובה לקריאות המתחזקות של פעילים ובכירים אחרים במפלגה הדמוקרטית, שלפיהן חייבת קלינטון לבחון פרישה מהמירוץ אם לא תרשום היום ביצועים טובים באוהאיו ובטקסאס, לאחר 11 הפסדים רצופים לאובמה,אמרה אמש המתמודדת: "עכשיו אני רק מתחילה להתחמם".

לפני פחות מחודש אמר בעלה: "אם היא (הילארי) תזכה בטקסאס ובאוהאיו, אני חושב שהיא תהיה המועמדת הדמוקרטית לנשיאות. אם אתם (הבוחרים בשתי המדינות) לא תסייעו בידה, היא לא תהיה המועמדת". ביל קלינטון שוב אינו חוזר על הדברים.

לפי בדיקה של סוכנות א.פ., צבר אובמה עד עתה 1386 צירים שיצביעו בעדו בוועידת המפלגה, וקלינטון 1276. בפלח הצירים שנבחרו בבחירות המקדימות, הפער בין אובמה לקלינטון גדול יותר: 1187 לעומת 1035. אבל קלינטון מובילה במניין צירי-העל (פונקציונרים ומכובדים של המפלגה): 241 לעומת 199. כמעט כל הסקרים מצביעים על שוויון סטטיסטי בין שני המתמודדים הדמוקרטיים: לפי אחד מהסקרים, מובילה קלינטון באחוז אחד באוהאיו, בעוד שבטקסאס הם נהנים משיעורי תמיכה זהים.

לקראת סבבי הפריימריז היום, התלהטו המטחים הוורבליים בין שני הצדדים. קלינטון הטילה פצצה, שגרמה לאובמה לסטות מהמסרים הקבועים שלו. היא טוענת, כי יועציו הכלכליים הבכירים של אובמה נפגשו עם נציגי ממשלת קנדה והודיעו להם, בקריצת עין, שלא תתייחס ברצינות רבה מדי להכרזות של אובמה בקמפיין, שלפיהן הוא יפעל לשנות את הסכם הסחר החופשי עם מדינות אמריקה הצפונית, קנדה ומקסיקו (נאפט"א) כדי להתאימו לתקנים המקובלים בארה"ב של תנאי תעסוקה והגנה על הסביבה. רפובליקנים מתחו ביקורת קשה על התבטאויות אלה. הם טענו, כי קנדה יושבת על מאגרי נפט עצומים, וכי שינוי בנאפט"א יסכן את יצוא הנפט הקנדי לארה"ב.

אולם נאפט"א היא מילה גסה באוהאיו. תושבים רבים רואים במה מקור גלי הפיטורים וסגירת המפעלים במדינה. רוב המפעלים שנסגרו גלו למקסיקו, שבה עלויות הייצור זולות יותר. קלינטון ואובמה התחרו ביניהם מי ימתח ביקורת נוקבת יותר על ההסכם. אין פלא אפוא, שטענת קלינטון, כי אובמה אומר דבר אחד ומתכוון לדבר אחר לגמרי, תפסה תאוצה במערב התיכון.

מתברר, כי פגישה בין יועצים כלכליים של אובמה לבין דיפלומטים קנדיים בקונסוליה הקנדית בשיקאגו אכן התקיימה. תחנת שידור קנדית דיווחה על מסמך ששלחה הקונסוליה למשרד החוץ באוטווה ובו סיכום השיחה. המסמך אכן מצדיק את טענת קלינטון. אולם ממשלת קנדה אומרת עתה, כי המסמך אינו משקף את רוח השיחה והיא התנצלה על הדברים.