חורגת מהמשמעת הפיסקלית: הממשלה סיכמה גירעון של כ-1.1 מיליארד שקל בפברואר

[לפורטל הפיננסי] מתחילת השנה מסכמת הממשלה עודף של כ-3.6 מיליארד שקל * ההכנסות ממסים הסתכמו בכ-15.7 מיליארד שקל - ירידה של 3% לעומת פברואר אשתקד

משרד האוצר פירסם היום (ג') את האומדנים הראשונים לביצועי תקציב האוצר בחודש פברואר. חודש זה הסתיים בגירעון בפעילות הכוללת בסך של כ-1.1 מיליארד שקל. בפעילות מקומית היה לממשלה גירעון בסך של כ-0.5 מיליארד שקל ובפעילותה בחו"ל גירעון של כ-700 מיליון שקל.

מתחילת השנה מסכמת הממשלה עודף בפעילות הממשלה בסך של כ-3.6 מיליארד שקל לעומת עודף של 5.4 מיליארד בתקופה המקבילה אשתקד. בפברואר אשתקד היה לממשלה עודף גדול שהסתכם בכ-1.1 מיליארד שקל מזה עודף מקומי בסך כ 1.7 מיליארד שקל.

סך כל ההוצאה הממשלתית הגיע לכ-18.8 מיליארד שקל. בחודש פברואר חלה עלייה חדה בהוצאות הממשלה ביחס לינואר בכ-5 מיליארד שקל. עלייה זו משקפת עלייה בהוצאות המשרדים: ביצוע תשלומי העברה על ידי המשרדים החברתיים בגין חודש ינואר וגידול חד בהוצאות משרד הביטחון. הרמה הכללית של ההוצאה הייתה גבוהה מהמתוכנן והחזוי, סטיות לא גדולות, אבל בחלק גדול של המשרדים.

בנוסף חלה עלייה בהוצאות הריבית. לעומת פברואר אשתקד חלה עלייה בעיקר בהוצאות משרד הביטחון ובתשלומי הריבית, כתוצאה ממועדי הפירעון. מתחילת השנה עלו הוצאות המשרדים (ללא מתן אשראי) לעומת התקופה המקבילה אשתקד ב-5.6%. בתקציב השנתי תוכננה עליה של 4.1% בתקציבי המשרדים.

ההכנסות הממשלתיות הסתכמו בכ-18.1 מיליארד שקל, מעט פחות מהכנסות פברואר אשתקד - 18.3 מיליארד שקל. משרד האוצר ציין כי בפברואר אשתקד התקבלו סכומים חד פעמיים גבוהים בגין רפורמת בכר ומיסים בגין מכירת בז"ן.

ההכנסות ממסים הסתכמו בכ-15.7 מיליארד שקל, לעומת 16.2 בפברואר אשתקד: הכנסות מסים ישירים (מס הכנסה) הסתכמו בכ-8.9 מיליארד שקלים לעומת 9.9 מיליארד שקל אשתקד, הכנסות מסים עקיפים (מכס ומע"מ) הסתכמו בכ-6.4 מיליארד שקלים לעומת 5.8 מיליארד שקל אשתקד. ביתר ההכנסות היתה השנה הכנסה גבוהה מחו"ל ונמוכה ביתר ההכנסות המקומיות. בסה"כ קטנה ההכנסה המקומית בפברואר השנה, ובהתאם גם מתחילת השנה, בכ-1.1 מיליארד שקל לעומת אשתקד.

עוד צוין כי כי ההכנסות ממיסים בפברואר היו גבוהות מהתחזית, שהביאה בחשבון את שינויי החקיקה ואת ירידת שיעורי המס, בכ-0.5 מיליארד שקל. בפעילות המימונית של הממשלה היה גיוס הון נטו שלילי של 4.1 מיליארד שקל, הן מקומי והן בחו"ל. ביתרות הממשלה בבנקים חלה ירידה של כ-4.9 מיליארד שקלים כתוצאה מהפעילות התקציבית.