מסר חינוכי? כמעט מחצית מהבקשות לפיטורי נשים בהיריון מגיעות ממשרד החינוך

550 מתוך 1,277 בקשות שהוגשו לתמ"ת הן לפיטורי מורות * 55% מכל הבקשות זכו לאישור

משרד החינוך הוא המעסיק המוביל במספר הפניות המוגשות למשרד התמ"ת בבקשה לאשר לו לפטר נשים בהיריון. כך נודע ל"גלובס". מתוך 1,277 פניות שהגיעו בעניין לתמ"ת ב-2007, נרשמו 550 פניות מצד משרד החינוך.

הסכם ההעסקה של מורות ומורים חדשים שנקלטים על ידי משרד החינוך מתחיל עם פתיחת שנת הלימודים בספטמבר ומסתיים בפיטוריהם בסוף חודש יוני עם תום שנת הלימודים. לאחר תקופת זמניות של שלוש שנים, יכול המשרד לפטר את המורים או להעניק להם קביעות. על פי המדיניות המוכתבת על ידי נציבות שירות המדינה ומשרד האוצר, במשרד החינוך נמנעים לעתים קרובות מהענקת הקביעות, כשבדרך ישנן נשים בהיריון שנפגעות מהמהלך.

במשרד התמ"ת מאשרים את מרבית הבקשות של משרד החינוך, כמו גם את מרבית הבקשות (55%) של כלל המעסיקים שפונים בעניין. אחת הסיבות לכך היא שבתמ"ת משתכנעים כי במקומן של המורות המפוטרות לא הועסקו מורות חדשות, אלא מורות ותיקות מתוך המערכת, דבר המצביע על התייעלות. ואולם, ל"גלובס" נודע כי התמ"ת חזר בו ממספר היתרים שהעניק למשרד החינוך, לאחר שהתברר כי במקומן של המורות המפוטרות הועסקו מורות חדשות ללא ותק מתאים בשיטת "הדלת המסתובבת". גורמים בתמ"ת אומרים כי על משרד החינוך היה להעדיף דווקא את המורות שבהיריון מתוך התחשבות בהן.

החוק מחייב לבקש היתר

החוק הישראלי אינו אוסר באופן גורף פיטורים של נשים בהיריון או בטיפולי פוריות, אלא מחייב את המעסיקים לבקש לכך היתר ממשרד התמ"ת. ב-2007 חלה עלייה משמעותית במספר הפניות לתמ"ת שהסתכמו, כאמור, ב-1,277 בקשות לעומת 1,021 בקשות ב-2006 - עלייה של 21%. יחד עם זאת, מעסיקים רבים במשק מפטרים נשים בהיריון מבלי לבקש בכלל היתר, אך מספרם אינו ידוע. במשרד התמ"ת התקבלו בשנה האחרונה 288 תלונות מצד עובדות שפוטרו בשל היריונן, מבלי שהמעסיק שלהן קיבל לכך היתר.

רבקה מקובר, מנהלת אגף הרישוי במשרד התמ"ת, הסבירה היום (ד') ל"גלובס" כי התמ"ת מאשר פיטורים של נשים בהיריון רק לאחר בדיקת שני הצדדים: המעסיק והעובדת. "ברוב המקרים אנחנו מגלים שאכן הסיבות לפיטורים אינן קשורות להיריון".

ממשרד החינוך נמסר כי מדי שנה יוצאים אלפי מורות ומורים לשנת שבתון, לחופשה ללא תשלום, חופשות לידה ועוד. המורות שמתקבלות להחליפן חותמות על חוזה העסקה לשנה אחת בידיעה שעבודתן זמנית. בתום החוזה, ובמידה ומתפנה מקום, עושה המשרד כמיטב יכולתו להמשיך ולהעסיקן. במידה ולא מתפנה משרה, מופסקת עבודתה של המורה בהתאם לחוזה עליו חתמה.