חרמון-תבור, המהדורה התאגידית: האוצר בודק את התנהלות קופת הגמל של עובדי התעשייה האווירית עקב תשואה שלילית מעל 8% בינואר

קופת התגמולים של עובדי תע"א, אחת מהקופות המפעליות הגדולות בשוק, מנהלת נכסים בכ-4.5 מיליארד שקל * הבדיקה מתמקדת בשאלות האם התקיים מסחר באופציות מעו"ף, איך תפקדו מערכי ניהול ההשקעות, וכיצד פעלה ועדת ההשקעות * האם הממצאים יהיו דומים לממצאי דו"ח פריזמה?

משרד האוצר מקיים בדיקה חיצונית מקיפה לחקירת האירועים שהביאו לתשואה שלילית יוצאת דופן של מינוס 8.04% בקופת התגמולים של עובדי התעשייה האווירית בינואר, כך נודע ל"גלובס". הבדיקה נעשית על-ידי אנשי מחלקת פיקוח על גופים מוסדיים באגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר. תוצאות הבדיקה יפורסמו לציבור העמיתים בקופה לאחר שתושלם.

מהאוצר נמסר בתגובה כי "מתקיימת בדיקה בנושא של קופת הגמל של התעשייה האווירית. מסקנות הבדיקה יפורסמו לעמיתים, בדומה לדרך בה נהגנו במקרים קודמים".

בשבוע שעבר פירסם בית ההשקעות פריזמה, שבבעלות קרן מרקסטון, דו"ח בדיקה חיצונית חריף שעסק בבחינת האירועים שהובילו לתשואה שלילית גבוהה שרשמו שתי קופות שבבעלותו - חרמון ותבור. גם קופות אלו איבדו בינואר יותר מ-8%. את הבדיקה הובילו הכלכלן יוסי בהיר ועו"ד אהוד סול.

דו"ח הבדיקה בנוגע לפריזמה העלה כי התשואה השלילית הניכרת לא נבעה מאירועים "רגילים", אלא כתוצאה מכשלים הן של מנהל ההשקעות בקופות שנפגעו והן של מערכת הבקרה בבית ההשקעות. אחד הגילויים המשמעותיים היה כי בגלל השקעה בנגזרים גדלה החשיפה של הקופות שנפגעו לשוק המניות בשיעור ניכר, באופן ששינה לחלוטין את תמהיל הסיכון בקופות.

בדומה לאירועים שהתרחשו בשתי הקופות של פריזמה, גם קופת התגמולים של התעשייה האווירית רשמה בינואר תשואה שלילית קיצונית שנבעה במידה רבה ממסחר באופציות. מדובר באחת התשואות החלשות ביותר בענף כולו, ביחד עם שתי הקופות הנוספות של בית ההשקעות פריזמה, שמשקפת ירידה יותר מכפולה ביחס לממוצע בענף. הירידה החדה נבעה בחלקה ממסחר באופציות מעו"ף, ממנו נבע אובדן של כ-2% מסך הירידה שרשמה הקופה של תע"א.

כך, כפי הנראה, בפועל היתה לקופה חשיפה גדולה משתכננה קודם לכן לשוק המניות. הבדיקה שנערכת בקופת תע"א תתרכז ככל הנראה אף היא, בדומה לבדיקה שנערכה בפריזמה, בבחינת מערכי ניהול ההשקעות והבקרות בתוך הגוף המנהל, כמו גם בבדיקת פעילות ועדת ההשקעות שלו.

במהלך פברואר, זמן קצר לאחר שהתגלו התשואות החלשות של קופת עובדי תע"א, נודע כי מנהל מחלקת ההשקעות בקופת התגמולים, נועם קושליביץ, פוטר. כמו כן נודע כי ראשי הקופה - המנכ"ל הרצל יחיאל והיו"ר צבי אקרמן - בוחנים אפשרות להוציא את ניהול ההשקעות של כספי העמיתים לידי גוף מתמחה חיצוני.

בעקבות האירועים שהתרחשו בקופת תע"א נשמעו בשוק ההון טענות כנגד אופן ניהול ההשקעות בקופה והחוסר בבקרות פנימיות. בין היתר, התברר כי קופת התגמולים של עובדי תע"א בחרה אשתקד שלא להשתתף במכרז שקיימה ההסתדרות לבחירת שורה של מנהלי תיקים חיצוניים מתמחים, שעמם יוכלו הקופות הענפיות להתקשר החל מתחילת השנה הנוכחית. קופת תע"א העדיפה אז להשאיר את ניהול השקעותיה בתוך הבית.

קופת התגמולים של עובדי תע"א נחשבת לאחת הקופות המפעליות הגדולות בשוק, ומעצם טבעה אינה רלבנטית לציבור הרחב. מהקרן נמסר כי נכון לסוף ינואר היא מנהלת נכסים בהיקף של כ-4.5 מיליארד שקל, לעומת כ-4.9 מיליארד שקל בסוף 2007.