נוגסים בתפוח

תקופת ה-Armory Show בניו-יורק מתחילה, והאמנים הישראלים כובשים את הסצנה. גלריה עינגא התל-אביבית תפתח גלריה זמנית בניו-יורק, ותציג בה את התערוכה "Layla", שבה ישתתפו 14 אמנים

סצנת האמנות הישראלית בניו-יורק מעולם לא נראתה יותר "בבית" מאשר בימים אלה. סדרת אירועים ותערוכות החלה בחודש שעבר עם מיצב "מקום II" של מיכל רובנר, ותגיע לשיאה בשבוע הבא, בתקופת ה-Armory Show, יריד האמנות השנתי בניו-יורק.

סיגלית לנדאו תציג תערוכת יחיד ב-MOMA; יעל ברתנא תציג ב-P.S.1 בקווינס; במוזיאון צ'לסי לאמנות יציגו גיא בן-נר, רותי סלע ומירי סגל תערוכת וידיאו שאצר סרג'יו אדלשטיין; סלע תשתתף יחד עם איתמר רוז ויוסי עטיה גם בתערוכת וידיאו שאוצר יהושע סימון ב-8 באפריל, תחת הכותרת העממית: "Come to Israel, it's Hot and Wet and We Have Humus".

במוזיאון היהודי בשדרה החמישית מקיימים מספר אמנים בימים אלה סטודיו פתוח לשבועיים. בטריבקה תתקיים ב-3 באפריל מסיבת הפתיחה של "Homebase Project III" - תערוכה קבוצתית ישראלית, שאצרה ענת ליטוין, כחלק מרצף פרויקטים רב-תרבותי המתקיים במקום. אמנים ישראלים רבים מציגים גם בגלריות עצמאיות ברחבי העיר, במהלך היריד ובחודש הקרוב.

אחת היוזמות הייחודיות והמעניינות בעיר שייכת לגלריה עינגא, בהנהלת נטע אשל, ענת אהובי ורויטל גל. השלוש חברו לאוצרת שרית שפירא ולחברת "Art Agency Israel" בבעלותו של מתי ברודו, להקמת גלריה זמנית בניו-יורק, שתציג במהלך היריד את התערוכה "Layla", שתיפתח ב-25.3. בחלל ארוך וצר בן שתי קומות ברחוב 31 מערב, בין השדרה השישית לשביעית, יציגו 14 אמנים: יאן טיכי, שי אזולאי, מלאני דניאל, שיבץ כהן, דרור דאום, אסף עברון, נלי אגסי, ליאב מזרחי, חנה סהר, מנחם ויהודית רוט, חגית אונמני רובינשטיין, יוחאי אברהמי ושפי בלייר, כשכל אחד מתייחס למונח הטעון "לילה" על-פי ראות עיניו וסגנונו האמנותי.

העטלפים לוטשי העיניים של יאן טיכי, הכאוס של מלאני דניאל, הלילה הרומנטי של חנה סהר, העלטה הפיוטית של נלי אגסי או הלב השחור הדולף של שיבץ כהן - כל אלה מתחברים יחד לכדי תערוכה הרמונית, שמציגה באופן מוצלח מגוון מייצג של אמנות ישראלית עכשווית. התערוכה מצליחה להיות אוניברסלית - בעלת נושא רחב ופתוח, המעסיק אמנים באשר הם - ויחד עם זאת מתבדלת. בבחירה בשם עברי בעל צליל ערבי, והצגתו בתעתיק אנגלי, יש מעין פיתוי אקזוטי לקהל, רמיזה לסיפורי אלף לילה ולילה, זיקה לקשר המזרח תיכוני של ישראל ואמניה, כפי שהם קשורים להוויה המערבית, שבליבה תוצג התערוכה.

בעלות גלריה עינגא, שהחלה לפעול במתכונתה הנוכחית לפני פחות משנה, מקפידות להיות עם היד על הדופק ובד בבד עם התערוכות הרצות בגלריה, ברחוב הרכבת 2 בתל-אביב, הספיקו זה מכבר להעלות פרויקט של אמנות סינית (שהוצג במבנה לשימור ברחוב חיסין בתל-אביב). כניסתן לפרויקט הניו-יורקי מתווה מתכונת פעילות חדשה, המעידה על תעוזה ושאפתנות, במטרה להשיג חשיפה רחבה ככל האפשר לאמנים.

ב-10 באפריל תיפתח בניו-יורק גלריה אחות לגלריה ג'ינא לאמנות נאיבית בינלאומית, הפועלת בתל-אביב. אל עו"ד דן טשיל, בעלי ג'ינא תל-אביב, חברו אנשי העסקים בני לנדא ומוריס קהאן, וההשקעה בגלריה מוערכת ב-2 מיליון דולר.

ג'ינא ניו-יורק תיפתח בקולומבוס אווניו פינת רחוב 82, לב האפר ווסט סייד. הגלריה תציג אמנות נאיבית מרחבי העולם.

כל הפרטים על אמנות ישראלית בניו-יורק באתר www.artis.org