תסריט אימה

הנה ימים באים והשקל נהפך למטבע החזק ביותר בעולם

אחרי ההורדה החדה של ברננקי אמש, חייב גם פישר להגיב למהלך של עמיתו, להפחית בסוף החודש את הריבית, ובחצי אחוז לפחות. פרופ' פישר דומה לאותו "מבוגר אחראי" מתון ושקול יתר על המידה, היושב כולו חשש וכבדות על ההגה, מרבה ללחוץ על הברקס, וממעט לכבד את דוושת הגז בנחת רגלו.

ממי שהיה המנחה האקדמאי של ברננקי באוניברסיטה היוקרתית MIT בתזה על תוצאות ה"שפל הגדול" בארה"ב של שנות ה- 30, אפשר לצפות שישחרר קצת את העניבה ויוריד את השלייקס.

אם לא כן, עלול השקל להפוך למטבע החזק בעולם, ומדובר בתסריט אימה למשק: כושר התחרות של התעשיינים ייפגע אנושות, הכנסות המדינה ממסים יקטנו, וגרוע מכל: ההאטה תכה חזק בתעסוקה, תוליך לגלי פיטורים ולזינוק חד באבטלה. למותר לציין את השלכותיה החברתיות ההרסניות של האבטלה על מימדי העוני, הפשיעה והאלימות, כמו גם על הסבל האישי, התסכול, המצוקה והדיכאון של כל מובטל.

נכון שהשוואה לארה"ב, מצבנו טוב. בישראל תנאי המקרו מצוינים: התקציב מאוזן, הצמיחה עולה והחוב הלאומי יורד. גם משבר ה"סאב-פריים" לא הגיע לשוק האשראי למשכנתאות בישראל, משבר הנדל"ן רק החל לתת אותותיו בבועת מחירי דירות היוקרה בת"א והבנקים הישראלים יציבים ואינם סובלים ממחנק אשראי ומקשיי נזילות.

נכון גם, שלהפחתת הריבית יהיה מחיר בהאצת האינפלציה. ועדיין, אין ברירה, אם חפצי צמיחה אנו, ושונאי מיתון, חייבים אנו לשלם מחיר כבד, ולהפחית את הריבית מתחת לרף ה- 3%.

לא בגלל פורים שבפתח חגגה אתמול וול-סטריט. יו"ר הבנק הפדרלי יצא אתמול גיבור הכלכלה. ברננקי הוכיח את מחויבותו ונחישותו לפעול לעידוד הצמיחה, שאין הוא נושא דגל אחד ויחיד של מלחמה באינפלציה והבורסות אכן נשמו לרווחה וזינקו בחדווה.

גם אם תרופת ההפחתה לא תועיל, הבהיר ברננקי שלא יחשוש מהורדות ריבית נוספות כמו גם מהנשמות חירום והזרמת מאות מיליארדי דולרים נוספים הישר לוורידי המערכת הפיננסית להבטחת חוסנה ויציבותה. כאילו אין מחר, כאילו האינפלציה עוד לא נולדה.

בוקר זה הוא שעת מבחן לפישר, הוא אינו יכול להמשיך ולשבת על הגדר, כשברננקי מפחית את הריבית ב- 3% בתוך חצי שנה. אין לך ברירה, פרופ' פישר, נוטרלת ע"י תלמידך ברננקי, הורדת הריבית היא מחויבת מציאות האטה. גם אתה חייב עכשיו להתחיל ולהשתמש בתחמושת הכבדה, ובצרורות של חצי אחוז לפחות במכה.

גיא משיח הוא עו"ד ומנהל השקעות ב"פריזמה"