קרבות אוויר

חברות התעופה מצטיידות במטוסים חדשים תמורת מיליארדי דולרים

המציאות התחרותית עימה מתמודדות באחרונה חברות התעופה הישראליות עדיין לא מנבאת האם אנחנו עומדים בפני ירידת מחירים, בעיקר בשל העלייה התלולה במחירי הדלק. אבל מה שכן ברור הוא "מרוץ החימוש" שעובר על החברות המקומיות, תהליך שגורם להן להוציא סכומים נכבדים על שכלול צי המטוסים שברשותן מתוך מטרה להפוך אותם לחדישים ולתחרותיים יותר בשוק שהולך ונפתח בשמיים.

הנוסעים הישראלים ירוויחו לא רק נוחות גדולה יותר אלא גם מגוון רחב יותר. על פי נתוני אל על, ארקיע וישראייר, בשנים האחרונות השקיעו השלושה כ-1.9 מיליארד דולר ברכישת מטוסים חדשים. את מאמצי ההצטיידות של החברות הישראליות ניתן להסביר בכניסתם לשוק המקומי של מובילים חדשים המצוידים במטוסים חדישים, המאלצים את הישראליות לשדרג את הציוד הקיים. כך למשל, מוביל נוסף על הקו ללונדון, חייב את אל על לשדרג את המטוס הטס ליעד זה. סיבה נוספת היא העלייה במחירי הדלק שמחייבת את החברות לרכוש מטוסים חדישים יותר שהם חסכוניים לא רק בדלק אלא גם בציוד ובחלפים.

כך למשל, אל על הודיעה בראשית השבוע (א') כי תרכוש ארבעה מטוסים חדשים מדגם בואינג 777-200 בהשקעה כוללת של 540 מיליון דולר. המטוסים המשמשים לטווחים ארוכים יסופקו לחברה החל משנת 2012.

לאחרונה רכשה אל על חמישה מטוסים נוספים, ארבעה חדשים ואחד משומש. שניים מהם הם מדגם בואינג 777, הטסים כבר כיום לארה"ב ולמזרח הרחוק. בתחילת הקיץ תקבל אל על שני מטוסי בואינג 737-800 וכן מטוס 747-400 ששימש עד כה את סינגפור איירליינס, וייכנס לפעילות בחברה הישראלית החל מאוקטובר השנה. בראשית 2009 תקלוט אל על שלושה מטוסים נוספים.

37 מטוסים לאל על

אל על מפעילה כיום 37 מטוסים, מתוכם ששה מטוסי בואינג 777. בתום תהליך ההצטיידות יהיו ברשותה 10 מטוסים מסוג זה. להערכת החברה, מאז הפרטת אל על השקיעה החברה ברכישת מטוסים ושדרוג מושבים כ-1.1 מיליארד דולר.

ישראייר יצאה אף היא למסע רכישות, שהסתכם לפי שעה ב-300 מיליון דולר. אמנם מדובר בסכום צנוע בהשוואה לזה של אל על, אך משמעותי מאוד לחברה שעד כה נמנעה מלבצע השקעות מהותיות. בסוף מסע הקניות יהיו לישראייר שמונה מטוסים שישמשו אותה על הקווים לחו"ל.

במהלך 2007 חכרה ישראייר שני מטוסים מדגם איירבוס 320 הפועלים על הקו לאירופה. בראשית אפריל תקלוט החברה מטוס איירבוס 330 חכור אף הוא, שיטוס על הקו לניו יורק. במקביל, רכשה החברה שלושה מטוסים מדגם איירבוס 320, שיתווספו למטוסים החכורים. מטוסים אלה יפעלו בקווים הסדירים אותם מקווה החברה לקבל במסגרת ההחלטה לפתוח את השמיים לתחרות בפני החברות הישראליות. במקביל, מנהלת החברה מו"מ לרכישת שני מטוסים נוספים בדגם איירבוס 330, שייכנסו לפעילות ב-2010.

התרחבות עד 2012

לארקיע שני מטוסי בואינג 300-757, המשמשים אותה לטיסות לאירופה וליעדים רחוקים אחרים וכן שישה מטוסים קטנים יותר שבהם 50-70 מושבים לטיסות פנים ארציות וליעדים קרובים בחו"ל. עד 2012, מתחייבת החברה להכניס לשירות ארבעה מטוסי בואינג 787 במחיר של 120 מיליון דולר למטוס, אותם התחייבו לרכוש האחים נקש, בעלי ארקיע. משמעות הדבר היא השקעה כוללת של כ-480 מיליון דולר. מטוסי ה-787, שייכנסו לשוק רק ב-2009, נחשבים למטוסים מתקדמים וחסכוניים בדלק, שיחליפו את מטוסי ה-767 של בואינג.

עם זאת, גורמים בענף התעופה טוענים כי ספק אם מטוסים אלה אכן יגיעו לישראל שכן מדובר במטוסים לטיסות ארוכות טווח ולפי שעה לא נראה שארקיע מתכוונת לטוס ליעדים מרוחקים.

יש לציין כי גורמים בענף מטילים ספק ברצינות כוונותיהן של ישראייר וארקיע להשקיע ברצינות בענף, שכן משמעות פתיחת קווים חדשים היא לא רק השקעה במטוסים, אלא גם במערכות מחשב, הקמת תחנות ביעדים השונים, בטחון, תחזוקה ועוד.