אלף בית של רייטינג

הפקת "הישרדות" מקצינה דמויות ודואגת שהפייבוריטים לא יודחו. מופתעים?

אחד הלינקים שמתרוצצים ב-48 השעות האחרונות במיילים בארץ הוא לכתבה ב-nrg על הנדסת התוכן ב"הישרדות". זו הכתבה השנייה כבר ב-nrg שחושפת את מעללי ההפקה ומבססת את תחושת הבטן של הצופים בעל כורחם, שיודעים מי בגמר, רואים איך ההפקה מסנתזת את האירועים כרצונה ובכל זאת מציבים את הסדרה בראש טבלאות הרייטינג פעמיים בשבוע.

דנידין הרואה ואינו נראה, למרבה הצער, קיים רק בסדרת הספרים הקלאסית של און שריג (הוא שרגא גפני). פה ושם גם כמה סרטים אמריקניים נתנו לגיבורים שלהם תכונות דנידיניות. אבל במציאות זה לא עובד.

תחשבו על הפגנה ממוצעת, איך ברגע שהמצלמה נדלקת הקריאות הופכות לרמות יותר והמפגינים נותנים שואו למצלמות. או על כל הפרצופים שמציצים מאחורי עיתונאים ומול מצלמות אחרי פיגוע או להבדיל בסוף מגרש כדורגל. הם היו מנופפים, עושים פרצופים מצחיקים ומתקשרים לאמא, להגיד "תראי אני בטלוויזיה" - אם לא הייתה שם מצלמה?

כל אמא יודעת שברגע שהיא נכנסת לחדר הילדים יורשי העצר מפסיקים לשעשע את עצמם ונדבקים לרגליה. כל מראיין של קבוצות מיקוד יודע שלנוכחות שלו יש השפעה על הדברים שייאמרו שם. אז במעבדה מלאכותית של שורדים על אי אקזוטי עם עשרות מצלמות ומיקרופונים כמעט 24 שעות ביממה הכול אמור להיות אותנטי?

המשפט שחוזר על עצמו בסלון הישראלי הממוצע ובכמה מ-355 התגובות, נכון לכתיבת שורות אלו, ב-nrg הוא שב"הישרדות" המקורית זה לא היה קורה. באמת? זה כבר קרה.

אתרי המעריצים של התוכנית (ויש רבים) מלאים בתיאורי קונספירציה ובימוי של ההפקה - רובם בסטטוס של שמועות ותיאוריות. אבל יש גם עובדות יותר מוחשיות. למשל סטייסי סטילמן, שהשתתפה ב"הישרדות" 1, תבעה את התוכנית, את CBS ואת מפיק הסדרה מייק בורנט, בטענה שהם תכננו ומינפלו את ההדחה שלה.

לטענתה של סטילמן, לפני אחת ממשימות החסינות, היא ועוד שלושה מחברי השבט שלה אמרו - גם למצלמה - שאם יפסידו ידיחו את רודי בוש. הם הפסידו, ואז ההפקה קראה לה הצידה ובורנט עצמו, לטענתה, הלך לחבריה לשבט ושכנע אותם להצביע נגדה כי את רודי הם יצטרכו באתגרים הבאים. מה השיקולים של בורנט? סטילמן טוענת שרודי היה האחרון משלושת המתחרים המבוגרים, והוא לא רצה לאבד אותו ואיתו את הצופים מבוגרים בתוכנית. מה גם, שרודי נתן שואו.

בהזדמנות אחרת סטילמן סיפרה שבמועצת השבט האחרונה, בורנט דיבר אל המשתתפים, ושילב בדבריו לפחות שלוש פעמים משפטים כמו "ריץ' שיחק משחק טוב יותר". מתחרים אחרים סיפרו שההפקה התעלמה מחריגות של חביביה על כללי האתגרים ועשתה להם ויתורים קטנים (נשמע מוכר?)

ומה אומרים בורנט וההפקה? ברוב הזמן הם טוענים שהם לא מביימים את האירועים. אבל לבורנט ברחה אמירה שלא מתפרשת לשתי פנים, לאחר שב"הישרדות" מלזיה, אתגר של תחרות שחייה בוים וצולם מחדש באמצעות כפילים שהחליפו את המתמודדים המקוריים. בצילומים האוויריים מהליקופטר היה קשה לזהות את ההבדל.

דובר מטעם CBS אמר אז בציניות, ש"האנשים האלה שמחפשים עב"מים בשמים ואת אלביס כנראה עברו לתיאוריות קונספירציה על הישרדות". אולם בורנט פשוט הודה בזיוף הסצנה. "לא איכפת לי", אמר, "אני עושה טלוויזיה מצוינת".

קחו את המשפט הזה לספה בפעם הבאה שאתם צופים בהישרדות. כי אחרי שנפנים אותו אולי באמת לא יהיה לנו איכפת. ההפקה היא לא דנידין והיא גם לא מייצרת את הסדרה לשם שמים. הרבה כסף מתגלגל במכונה הזאת שנקראת "הישרדות". אז אם צריך לטפל בקאסט, להקצין דמויות, לוודא שהפייבוריטים ישרדו ויתנו שואו - זה מה שעושים. ואם אנחנו, הצופים, נבין שהמטרה היא לתת לנו טלוויזיה מצוינת, נוכל פשוט ליהנות ממנה בלי להתאכזב.