פברואר היה חיובי בקרנות הפנסיה - אבל לא מספיק כדי לקזז את ינואר

כל הקרנות, למעט גילעד, סוגרות את החודשיים הראשונים של השנה עם תשואות שליליות ; הראל פנסיה מובילה גם במדדי הסיכון

בעיצומה של עונת דו"חות 2007, כשבביאורים של חלק מחברות הביטוח מסתתרות אזהרות רווח לרבעון הראשון של 2008, מתפרסמות תשואות הגופים הפנסיונים לחודש פברואר. אחרי ינואר שלילי במיוחד ותשואות מארס שצפויות גם כן להיות שליליות - פברואר מסתמן כחודש החיובי היחיד ברבעון הראשון.

בדומה לקופות הגמל ולפוליסות הביטוח המשתתפות ברווחים, גם קרנות הפנסיה סגרו את פברואר בנימה חיובית. למעט גילעד של הראל, שמצליחה לסגור את החודשיים הראשונים עם תשואה חיובית - בשאר הקרנות, תשואות פברואר לא הספיקו כדי לקזז את ינואר השחור, והן סוגרות את החודשיים הראשונים עם תשואות שליליות.

בחודש פברואר הציגו קרנות הפנסיה תשואה נומינלית ברוטו ממוצעת של 1.12%. מדובר בתשואה הכוללת, כלומר התשואה על סך תיק ההשקעות והתשואה הדמוגרפית, שמבטאת את איכות ניהול הסיכונים הביטוחיים בקרנות. אולם התשואה המצטברת הממוצעת של קרנות הפנסיה החדשות המקיפות, בהן מנוהלים נכון לסוף פברואר 47.2 מיליארד שקל, הייתה בסיכום ינואר-פברואר שלילית, בשיעור של 1.23%.

ההצלחה של גילעד והראל

כאמור, רק קרן פנסיה אחת הצליחה להציג תשואה חיובית בחודשיים הראשונים של השנה: גילעד של הראל, שלאורך שנים דגלה בניהול סולידי של כספי העמיתים, ולכן בשנות הגאות השתרכה אחרי השוק.

בשנה שעברה עבר ניהול ההשקעות של גילעד לפסגות ואז חל שינוי בניהול ההשקעות שלה. במהלך פברואר עברה הקרן מידי גילעד הוותיקה להראל, וכעת עובר גם ניהול ההשקעות להראל.

גילעד רשמה בינואר-פברואר תשואה חיובית כוללת של 0.16%. תשואה זו כוללת גם את נתוני התשואה הדמוגרפית, שאינם קשורים לאופן ניהול ההשקעות של הקרן. אולם גם בבחינת התשואה על סך ההשקעות מתחילת השנה גילעד היא היחידה עם תשואה חיובית (0.1%).

תמונה דומה עולה מהתשואות על ההשקעות החופשיות - כלומר ההשקעות בשוקי ההון, ללא שקלול רכיב האג"ח המיועדות, שמניבות ריבית ריאלית קבועה של 4.86% לשנה ומהוות כ-30% מתיקי ההשקעות של הקרנות. בחודשיים הראשונים של השנה גילעד השיגה תשואה של 1.9% על ההשקעות החופשיות.

הראל היא גם הבעלים של הראל פנסיה, שמתברגת למקום השני בדירוג הקרנות הגדולות, ומובילה גם את טבלת מדדי הסיכון. הראל פנסיה הניבה מתחילה השנה תשואה של 0.76%- על סך השקעותיה, ותשואה של 1.71%- על ההשקעות החופשיות.

אחריה, במקום השלישי, הפניקס עם תשואה מצטברת של 0.89%- על סך השקעותיה ושל 1.88%- על ההשקעות החופשיות. בתשואה הכוללת נהנתה הפניקס מתשואה דמוגרפית גבוהה יותר, שממקמת אותה בהיבט זה במקום השני.

הגדולות סוגרות את הטבלה

במחצית התחתונה של טבלת הקרנות הגדולות נמצאות שלוש הקרנות הגדולות בשוק: מיטבית-עתודות של כלל ביטוח, מבטחים החדשה של מנורה-מבטחים ומגדל מקפת של מגדל. מיטבית עתודות רשמה מתחילת השנה תשואה של 1%- על סך השקעותיה. מבטחים החדשה השיגה את התשואה הנמוכה ביותר על סך ההשקעות מקרב הגדולות בפברואר - 0.79%.

במקום האחרון מבין הגדולות נמצאת מקפת, עם תשואה שלילית מצטברת של 3.28% על ההשקעות החופשיות. מקפת הצטיינה בתשואות לאורך השנים, אך נפגעה יותר מאחרות מהמשבר העולמי לאור הרכב התיק שלה.

את דירוג הקרנות הבינוניות, שמנהלות נכסים ביותר מ-150 מיליון שקל, מובילה מגן זהב שבבעלות איילון. הקרן רשמה תשואה של 0.42%- על השקעותיה מתחילת השנה. במקום השני נמצאת מנוף של הראל (0.84%-).

מהקרנות הקטנות בולטת לרעה הקרן של הלמן אלדובי, עם תשואה שלילית של 3.88% על סך השקעותיה בחודשיים הראשונים של השנה, ותשואה שלילית ניכרת של 5.96%- על ההשקעות החופשיות שלה באותה תקופה. הלמן אלדובי היא הקרן היחידה שצברה תשואה שלילית של 1.78% ב-12 החודשים האחרונים.

מי הקרן הכי מסוכנת?

לראשונה מפרסם האוצר בפנסיה-נט את מדדי הסיכון של קרנות הפנסיה, לצד נתוני התשואה. ארבעת מדדי הסיכון, שמחושבים בשיתוף עם מרכז קיסריה, הם מדד שארפ ביחס לריבית חסרת הסיכון, מדד שארפ ביחס לתשואה החציונית של הענף, מדד אלפא שנתי ומדד נזילות. שלושת המדדים הראשונים מחושבים לפי נתוני חמש השנים האחרונות.

מדד שארפ מבטא את היחס שבין תשואה לסיכון, כך שככל שהנתון גבוה יותר - כך היחס בין התשואה לסיכון טוב יותר. מדד אלפא משקף את יכולת מנהל ההשקעות להשיג תשואה עודפת על מדדי השוק.

מדד הנזילות נותן אינדיקציה למידת השקיפות של תיק השקעות ולנכונות תמחור הנכסים. ככל שהמדד גבוה יותר - כך המהימנות גבוהה יותר.

הראל פנסיה בולטת לחיוב מבחינת מדדי הסיכון. היא בעלת האלפא הגבוהה ביותר בחמש השנים האחרונות (0.84)ושארפ של 1.49, הגבוה ביותר, ביחס לתשואה החציונית של הענף. גם מבחינת שארפ לריבית חסרת הסיכון הראל מחזיקה בתוצאה הטובה ביותר (0.97).

מבין הקרנות הגדולות, רק למבטחים החדשה - הקרן הגדולה בשוק, יש אלפא שלילית (0.12-). אלפא שלילית מאפיינת גם את פיסגה, יובלים ואקסלנס פנסיה הבינוניות בגודלן. למיטב פנסיה ולהלמן אלדובי פנסיה אין ותק מספק כדי לבחן את האלפא.

במדד שארפ ביחס לתוצאה החציונית בענף שוב מבטחים החדשה איננה במקום טוב (0.68-), וכמוה גילעד לאור תוצאותיה החלשות בשנות הגאות. מקרב הקרנות הבינוניות בגודלן, למגן זהב, פיסגה ויובלים יש שארפ שלילי ביחס לענף.