גרמניה לא תאפשר לאל-על לבצע טיסות קוד שר ממינכן ופרנקפורט

מדובר בתגובת נגד לסירובה של ישראל לחתום על הסכם תעופה בילטרלי חדש בין המדינות

משרד התחבורה הגרמני הודיע לאל על שלא יאפשר לה לקיים טיסות קוד שר (טיסות המשך בשותפות עם חברה נוספת) עם אמריקן איירליינס דרך שדות התעופה במינכן ופרנקפורט. גורמי תעופה גרמנים טוענים שמדובר בתגובה לסירובה של ישראל לחתום על הסכם בילטרלי חדש שיגבש את מדיניות התעופה בין המדינות.

הסדר קוד שר שחתמה אל על לאחרונה עם אמריקן איירליינס מאפשר לה למכור כרטיסים של חברת התעופה האמריקנית כטיסת המשך לטיסת אל על לשורה ארוכה של יעדים בעולם. בדרך זו הנוסעים טסים לאירופה באמצעות אל על וממשיכים בדרכם באמצעות אמריקן איירליינס ליעדים אחרים.

הסדר הקוד שר, המקובל בין חברות תעופה, מאפשר גמישות גדולה בזמני טיסות וגמישות במחירים. הוא מגדיל את מרחב היעדים של חברות התעופה השותפות להסדר ומאפשר לאנשי עסקים שימוש בטרקלינים של שתי החברות.

משמעות ההודעה של משרד התחבורה הגרמני היא כי נוסעי אל על לגרמניה לא יוכלו להמשיך עם מטוסי אמריקן ליעדים נוספים. עובדה זו גורמת לפגיעה קשה בהסכם בין אל על לאמריקנים. משרד התחבורה הגרמני הודיע לעמיתו הישראלי עוד בנובמבר 2007 כי יהיה מוכן לאשר קוד שר לאל על, במסגרת מחווה של רצון טוב, עד לאישור ההסכם הבילטרלי החדש בין המדינות. אך מאחר והשיחות התפוצצו, החליטה, כאמור, גרמניה שלא לאפשר את הקוד שר.

הסכסוך בין משרדי התחבורה הישראלי והגרמני פרץ סביב השיחות הבילטרליות שבין המדינות. הגרמנים ביקשו לפתוח את ההסכם הבילטרלי לפני זמן רב אך משרד התחבורה בארץ דחה את מועד השיחות שוב ושוב עד לתחילתן בפברואר 2008. השיחות התמקדו בתוספת של מוביל ישראלי נקוב נוסף ובמקביל, אפשרות ללופטהנזה הגרמנית לטוס לארץ ממינכן.

רגע לפני סיום סבב השיחות בין הצדדים, הודיע משרד התחבורה הישראלי כי הוא מתנה את החתימה על ההסכם בהבטחה לפיה משרד התחבורה הגרמני יתחייב לדאוג לסלוטים (מועדי המראה ונחיתה) טובים לחברת התעופה הישראלית השנייה שתטוס לגרמניה. העמיתים הגרמניים הודיעו כי הסדרת סלוטים אינה מסמכותם, שכן נושא זה מוסדר על ידי שדה התעופה עצמו. בעקבות הודעה זו השיחות הופסקו.

הפסקת השיחות גרמה לכך שעל הקו לגרמניה לא יטוס מוביל ישראלי נוסף ומנגד, לופטהנזה לא תוכל לטוס לישראל ממינכן. משמעות הדבר היא מחסור בקיבולת בטיסות, בעיקר בתקופת הקיץ, ומחירי טיסה גבוהים לישראלים ולתיירים בשל היעדר תחרות מספקת.

הסיפור עם גרמניה התרחש במקביל לסכסוך עם אנגליה באותו נושא. משרד התחבורה הודיע כי לא יאפשר לחברת התעופה הבריטית bmi לטוס לארץ, באם האנגלים לא ידאגו לסלוטים טובים למוביל נוסף על הקו ללונדון. bmi הודיעה כי תעשה כמיטב יכולתה אך לא מעבר לכך. במקרה זה הסתפק המשרד בהודעה המעורפלת והתיר ל-bmi לטוס על הקו לישראל.

מאל על נמסר כי "לצערנו, הרשויות בגרמניה מפרות את עיקרון ההדדיות ואינן מאפשרות לאל על להרחיב את הפעילות. זאת, בשל תמיכתן הבלתי מסויגת בחברות המקומיות שאינה מאפשרת לתעופה הישראלית להתחרות בתנאים שווים".