אחוות הטבעת בחדר המורים

"אני מאמינה שמורה טוב הוא מי שכל הזמן לומד", אומרת דגנית שטרן-שוקן, אוצרת התערוכה "אוויר-עביר", שנפתחה בסוף השבוע שעבר בגלריה החדר לאמנות עכשווית. התערוכה היא אירוע יוצא דופן, ומוצגות בה טבעות פרי עיצובם של מרצים מהמחלקות לעיצוב תכשיטים ולעיצוב תעשייתי מהאקדמיה להנדסה ולעיצוב שנקר.

היוזמה המקורית, שהחלה את דרכה ברעיון שעלה בשיחת צוות, הפכה ל"פרויקט" שבו התנסו המורים בחוויה דומה לזו שחווים תלמידיהם - עם הגדרת יעדים, לוח זמנים ושאלות יצירתיות וביצועיות. התוצאות המגוונות מעידות שהמורים התייחסו ברצינות למטלה, והתמודדו עם שאלות שמעבר לעיצוב חפץ יומיומי.

הבחירה בטבעות כנושא הפרויקט אולי נראית מגבילה, אך באותה עת היא פותחת עולם שלם של התייחסויות: "הטבעת היא חפץ טעון בכל התרבויות ובכל הזמנים, היא נושאת בחובה מסורת, מיתולוגיה, פנטזיה ואנרגיה. הטבעת 'עבירה' - היא עוטפת את הגוף בו בזמן שהגוף חודר אותה. היא מסמנת ריק - אותו הגוף צריך למלא ובה בעת ממלאת את הגוף במשמעות".

טבעות הן גם אביזר שימושי, פריט שניתן לרכוש, להעניק או להתייחס אליו כאל יצירה חד-פעמית. בין הטבעות שיצרו המרצים יש כאלה שנראות יותר כאובייקט אמנותי, ואחרות העונות להגדרת ייעודן כתכשיט.

שטרן-שוקן, עד לאחרונה ראש המחלקה לעיצוב תכשיטים, הגדירה את אופי הפרויקט ואף טבעה את הכותרת "אוויר-עביר", בהשראת סיפור של עגנון, שבו מסופר בין היתר על אדם המהרהר על היחס בין הכעך והחור הפעור בתוכו. "אני עוסקת המון שנים בחינוך לעיצוב ולאמנות, ותמיד מעסיקה אותי השאלה איך בכלל מלמדים נושאים כל-כך מופשטים. אבל, עובדה שאנחנו עושים את זה. מי שנכנס ללמוד לא יוצא אותו הדבר, משהו קורה בתהליך", אומרת שטרן-שוקן.

"כל המורים היו פעם סטודנטים. הפרויקט הזה נתן לנו להיות במצב דומה למה שהסטודנטים שלנו חווים. ליצור באותו סדר יום - זו הייתה חוויה מתקנת, לדעתי, גם למורים וגם לסטודנטים - חוויה שמראה לסטודנטים שלמורים אמנם יש הרבה יותר ניסיון, אבל זה לא אומר שהם יודעים הרבה יותר. אני כמורה באה לחלק את הניסיון שלי עם התלמידים שלי, אבל באותו זמן אני באה ללמוד מהם". השם "אוויר-עביר", הוא לדבריה, "פואטי אבל גם ממשי. זוהי השאלה מה בין אובייקט ואין אובייקט - יש פה התייחסות גם לעניין העכשווי ביצירה וירטואלית - כמה אפשר לייצר בלי ליצור אובייקט מוחשי".

מורי שנקר המציגים בתערוכה הם אמנים ומעצבים פעילים, ביניהם סהר בצרי, ענת גרוזובסקי אבוקיה, תמר דה-פריס וינטר, אלכס פדואה ויואב רכס.

הבחירה להציג בגלריה חיצונית היא חלק ממטרתו הכללית של שנקר, להיות בקשר עם העולם שמחוץ לאקדמיה. שטרן-שוקן: "אנחנו יוצרים קשרים עם התעשייה ומשלבים פרויקטים מהתעשייה כחלק משגרת הלימודים של הסטודנטים. אנחנו מנסים להציג עבודות של סטודנטים לא רק בין כותלי בית הספר. במקרה הזה חשבנו שחשוב מאוד שנהיה במקום שהוא גם מסחרי, וזה חלק מהקשר בין בית הספר לקהל בחוץ. יש בזה משהו שמאוד מתאים לשנקר - שלא מסתגר במגדל השן".

אוויר-עביר, עד 26.4, גלריה החדר, גוטליב 11 ת"א, ב'-ה' - 13:00-19:00, ו' - 11:00-14:00, ש' - 11:00-13:00