סערה בפרקליטות חיפה: מס' 2 טוענת כי לילי בורישנסקי רוקנה את תפקידה מתוכן

עו"ד דינה רויטגרונד מבקשת מביה"ד לאסור על פרקליטת המחוז לשנות את סמכויותיה

סערה בפרקליטות מחוז חיפה: עו"ד דינה רויטגרונד, מספר 2 בפרקליטות המחוז הפלילית, מבקשת מבית הדין האזורי לעבודה בחיפה צו מניעה נגד פרקליטת המחוז, עו"ד לילי בורישנסקי, האוסר עליה לשנות את סמכויותיה ולרוקן את תפקידה הבכיר מתוכנו.

באמצעות עו"ד יעקב עציוני טוענת רויטגרונד, כי לפני כשבועיים היא החלה לכהן כממונה בכירה בפרקליטות המחוז, לאחר שזכתה במכרז על התפקיד והחליפה את עו"ד רות גולן שפרשה. אלא שכשבוע אחר כך, הודיעה בורישנסקי על "מתכונת עבודה חדשה", הכוללת חלוקה מחודשת על תפקידי הפרקליטים וסמכויותיהם.

לדבריה, ההוראות החדשות "מרוקנות למעשה מתוכן את תפקידה, מקצצות באופן קיצוני בסמכויותיה ומהוות פגיעה אנושה במעמדה ובכבודה". רויטגרונד טוענת שהתפקידים והסמכויות המרכזיים והחשובים הועברו ממנה לעוה"ד עמית אייסמן (שהתמודד במכרז) ורונית וינריב.

בורישנסקי כתבה בהחלטתה, שלמרות שהשיטה הנהוגה בפרקליטות הוכיחה עצמה, "כעת נולד הצורך לעשות מספר שינויים פרסונליים בתוך הקבוצות (כמתחייב בשל פרישות ועזיבות), ועקב הרצון לבנות דור ביניים שייקח חלק בניהול הלשכה והרצון לבזר את הסמכויות מההנהלה הבכירה לדור הביניים, כאשר הכוונה לאפשר לדור הביניים להתנסות ולצבור ניסיון בניהול וקבלת החלטות".

לטענת רויטגרונד, ההסבר אינו משכנע משום שוינריב היא מוותיקות הפרקליטות ואינה "דור ביניים", ואילו שאר הפרקליטים שנחשבים ל"דור ביניים" לא קודמו או קיבלו כל סמכויות. "ביזור הסמכויות מההנהלה הינו למעשה אך ורק נטילת סמכויות מרויטגרונד ותו לא", היא טוענת.

רויטגרונד עובדת בפרקליטות 31 שנה, מהן 11 שנים כסגן בכיר א' וממונה וחמש שנים כמנהלת מחלקה. בתפקידה האחרון זה היתה ממונה על עבודתם של כ-50 פרקליטים, על כתבי האישום שהכינו, על אישור עסקאות הטיעון בשלום ובמחוזי, על החלטות בנוגע לערעורים ואופי ניהול המשפטים הפליליים.

לדבריה, למרות שזכייתה בתפקיד מהווה קידום בסולם הדרגות, הרי שהחלטתה של בורישנסקי נוטלת ממנה את מרבית סמכויותיה. "תפקידה הופך לשולי, חסר חשיבות ומרוקן מתוכן, כשבמקום פיקוח על עבודת 50 פרקליטים נותרה בידיה סמכות פיקוח על תשעה פרקליטים בלבד, העוסקים בהכנת כתבי אישום בפלח צר של עבירות מירמה", והיא אינה אחראית על הגשת ערעורים עוד. בפועל "תפקידה הפך למעמד הנופל מזה של מנהל מחלקה ואף מזה של סגן ממונה א' בכיר".

השופט אלכס קוגן דחה את בקשת רויטגרונד לצו מניעה זמני במעמד צד אחד, וקבע את הדיון ל-9 באפריל. ממשרד המשפטים נמסר: "מדובר בסוגייה בתחום דיני עבודה. את טיעוני המדינה נשמיע בביהמ"ש בכתב ההגנה". (עב' 1137/08).