מחירי השכירות בת"א שומרים על יציבות; מחיר ממוצע לדירת 2 חדרים בצפון - 3,451 שקל

כך עולה מניתוח שוק של מכון גיאוקרטוגרפיה ומדד מד"ס החודשי ; יישובים בהם חלו הירידות המשמעותיות במחירי הדירות הם בעיקר יישובים בצפון הארץ

מגמה מעורבת במחירי הדירות בישראל, מתחילת 2008 חלה עליית מחירים בתל אביב, ירושלים וגוש דן, וירידת מחירים בחיפה והצפון, כך עולה מניתוח שוק שערך מכון גיאוקרטוגרפיה לכנס השנתי של התאחדות הקבלנים. מגמה דומה נצפתה גם במחירי שכר הדירה על פי הנתונים שהציג מדד המד"ס.

מהניתוח עולה כי מחיר דירה ממוצעת ב-2008 נמצא נמוך ממחיר דירה ממוצעת ב-2007, וזאת כאשר מחיר ממוצע של דירה שהוצעה למכירה בכל הארץ ב-2007 היה 183,841 דולר, בשער דולר ממוצע של 4.1, וב- 2008 מחיר עומד על 198,915 דולר, בשער דולר של 3.68. העלייה הנומינלית בדולרים במחיר המבוקש מוסברת בירידת שער הדולר, אך בפועל מדובר בירידה ריאלית של 3%.

אך עם זאת בתל אביב ממשיכים המחירים לעלות, מחיר ממוצע של דירות שהוצעו למכירה בחודשיים האחרונים גבוה ב-7% בהשוואה לתקופה המקבילה. מגמה זו ממשיכה את מה שקרה בשנים הקודמות. ד"ר דגני, מנכ"לית גיאוקרטוגרפיה, סבורה שהעלייה במחיר נובעת בחלקה מהמשך הביקוש של בני 50 פלוס, העוברים בתהליך טבעי, מהפרברים אל העיר הגדולה.

על פי מדד המד"ס נראה כי בתחום שכר הדירה שומרים המחירים בת"א על יציבות. מחיר ממוצע לדירת 2 חדרים עלה בממוצע ב-2% כאשר במרכז העיר עומד המחיר על 3,200 שקל, בצפון על 3,451 שקל ובדרום על 2,404 שקל.

בירושלים עלה מחיר דירה בממוצע ב-4%, מגמת ההתחזקות אשר ניכרה לאורך כל השנים האחרונות. מהסקר עולה כי גם מרבית היישובים הסמוכים לעיר נהנים מעליות המחירים בבירה. מגמה דומה נצפתה גם במדד המד"ס, כאשר מחיר ממוצע של דירת 3 חדרים להשכרה בירושלים רשם עליה של 4% במארס בהשוואה לפברואר והסתכם ב-2784 שקל.

בגוש דן וביבנה מחיר דירה ממוצעת עלה ביותר מ-15%, כאשר ברמת גן, אזור, קיסריה, פתח תקווה, גבעתיים, כפר יונה, מודיעין, ושוהם עלו המחירים בין 10%-13%. בבת ים, נתניה, כפר סבא, ראשון לציון, וחולון עלו המחירים בין 3%-5%. ביחס למחיר השכירות לדירות בנות 2 חדרים עולה, כי ברמת גן-גבעתיים נרשמה עליה קלה של 2% במחירי הדירות במארס בהשוואה לפברואר.

יישובים בהם חלו הירידות המשמעותיות במחירי הדירות הם בעיקר יישובים צפוניים. ד"ר רינה דגני מדגישה ששוק הנדל"ן הצפוני טרם התאושש מהמלחמה ומהצד השני גם לא השכילו לחזק יתרונות לעומת מגורים במרכז הארץ שממשיך ונעשה אטרקטיבי יותר ויותר למגורים ביחס לצפון בעיקר מההיבט התעסוקתי.

יישובים בהם חלו ירידות מחירים ריאליות בתחילת 2008 נמצאו בחיפה וסביבתה, הקריות, טבעון וטירת הכרמל אשר ירדו בכ-4%-10% ואפילו יותר ביישובים ספציפיים. נציין כי בחיפה חלה ירידה ריאלית הממשיכה כבר משנת 2000.

על פי נתוני מדד המד"ס עולה כי מחיר שכירות ממוצע של דירת 2 ו-3 חדרים להשכרה בחיפה והקריות לא רשם שינוי משמעותי במארס בהשוואה לפברואר. מחיר שכר דירה ממוצע שנדרש לדירת 2 חדרים בחיפה והקריות הסתכם בכ-1,389 שקלים, ומחיר שכר דירה ממוצע לדירת 3 חדרים עמד במארס על 1,767 שקלים.