פישר על הבירוקרטיה בישראל: "זה כמו נקניק - יותר טוב לאכול אותו מאשר לדעת מה יש בפנים"

נגיד בנק ישראל אמר את הדברים בהופעתו בפני ועדת הכספים של הכנסת הבוקר ; "יש לנו סיכוי טוב לעבור את התקופה הקרובה בצורה טובה יחסית" ; "מורגש שינוי באווירה בשווקים הפיננסיים בארה"ב - יכול להיות שנראה המשך שינוי במגמה"

"מורגש שינוי באווירה בשווקים הפיננסיים בארה"ב" - כך אמר היום נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, בהופעתו בפני חברי ועדת הכספים של הכנסת.

לדבריו, מיום התערבות הבנק הפדרלי האמריקאי, מתחילים להרגיש בשינוי. "אין הרבה סימנים יותר מזה כרגע, אבל יכול להיות שבשבועות הבאים נראה המשך שינוי במגמה", אמר הנגיד.

"זה לא הרבה על מה לבנות, אבל יש שינוי באווירה ומה שחשוב במשבר פיננסי זה גם האווירה, האופטימיות והפסימיות. צריך לעבוד על שניהם וגם על הבעיות האמיתיות במערכת", הוסיף פישר.

הנגיד הבהיר כי בנק ישראל ימשיך במדיניות ריבית שמטרתה העיקרית היא שמירה על יציבות המחירים. הוא ציין גם כי תחזית הצמיחה של בנק ישראל ל-2008 העומדת על 3.2% מתבססת על המשך המדיניות המקרו כלכלית - "זו אמנם תחזית צמיחה נמוכה יחסית לשנים האחרונות אבל יותר גבוהה מבאירופה. יש לנו סיכוי טוב לעבור את התקופה הקרובה טוב יחסית עם צמיחה מהירה וזה תלוי בנו - גם מבחינת הצמיחה וגם מבחינת יציבות המשק" אמר.

לדבריו, "המדיניות התקציבית המתבססת על היעדים שנקבעו על ההוצאה והגירעון שמטרתם להמשיך לצמצמם את היחס של החוב הממשלתי הגבוה והתמ"ג תתרום לחיזוק היציבות הפיננסית של המשק". עוד הוסיף הנגיד כי "הגישה שלנו בניהול הריבית היא גמישה ביחס למדד האינפלציה", והעריך כי עד סוף השנה ישראל תגיע ליעד של פחות משלושה אחוז אינפלציה.

"השאלה החשובה היא עד כמה המשק הישראלי ייפגע מהמשבר ועד כמה הממשלה והאוצר ובנק ישראל יכולים להשפיע על מידת הפגיעה", אמר פישר. "אין לי ספק כי בידי הממשלה ובנק ישראל היכולת למזער את ההשפעות הללו על הכלכלה הישראלית, השאלה היא מה המדיניות הנדרשת לשם כך, והתשובה היא המשך הדרך של השנים האחרונות".

פישר אף מתח ביקורת על הבירוקרטיה הישראלית. "יש תחומים שאנו מקבלים בהם ציונים גבוהים, אבל כל הזמן מתלוננים כאן על הבירוקרטיה. בסינגפור בונים מחסן בתוך שנה, אצלנו זה לוקח ארבע שנים". הנגיד אף החמיא לכנסת על תרומתה לתהליכי החקיקה הכלכלית אולם הוסיף: "זה כמו נקניק - יותר טוב לאכול אותו מאשר לדעת מה יש בפנים".