העליון: לא תותר בנייה על גבעת אירוס-הארגמן בנס-ציונה

פסק כי גבעות הכורכר בנס-ציונה, עליהן צומח אירוס-הארגמן, יישמרו כשטח טבע ייחודי וכנכס טבע מוגן

בתום כ-15 שנות מאבק החליט הבוקר (ה') בית המשפט העליון לדחות את ערעורם של יזמי הנדל"ן בנס-ציונה - ופסק כי גבעות הכורכר בנס-ציונה, עליהן צומח אירוס-הארגמן, יישמרו כשטח טבע ייחודי וכנכס טבע מוגן.

השופטים יוסף אלון, איילה פרוקצ'יה ועדנה ארבלן דחו ערעור שהגישו שניים מבעלי הקרקעות באזור, שביקשו להתיר להם לבנות במקום. השניים הגישו בנובמבר 1995 תביעה לבית המשפט המחוזי בת"א ובה בקשו להוציא את המתחמים שבבעלותם מתוכנית תמ"א 8, שבמסגרתה הוחלט לבנות במקום גן לאומי. החברה להגנת הטבע ו"פורום גבעות הכורכר" של נס ציונה ניהלו את המאבק נגד היזמים.

השופט אלון ציין כי אין לסטות מההלכה, לפיה בית המשפט לא מתערב בביקורתו השיפוטית על רשויות התכנון. לדבריו, החלטת הרשות מעוגנת ומבוססת על שיקולים תכנוניים מובהקים. השופטים שיבחו את ועדות התכנון, שלאורך השנים התייחסו להיבטי שמירת הנוף והטבע.

בית המשפט קבע כי בעלי הקרקעות רכשו את הקרקע כשטח חקלאי וכי אין להם "זכות קנויה" לשינוי הייעוד התכנוני של הקרקעות לייעוד של בנייה. עוד ציין אלון, כי על פי התוכנית אין לבנות על המתחמים כל עוד לא תגיע אוכלוסייתה של נס ציונה ל-30 אלף, והאוכלוסייה כיום מונה רק 19 אלף איש. (ע.א. 8626/06).