למשקיעים הזרים אין ועד עובדים

ואולי לכן הם לא יבינו מה פשר השביתה, ואיך זה שמדינה מתוקנת מכבה פתאום את השלטר בשוק

המשך העיצומים בבורסה יפגע בפעילות המשקיעים הזרים, שממילא אינם רואים בנו מדינה מערבית מסודרת של ממש. בשל יום המסחר המקוצר, מתחילים המשקיעים הזרים לראות אותנו כמדינת עולם שלישית, שלא לומר "רפובליקת בננות", שבה וועד העובדים יכול "להוריד את השלטר", אפילו על הבורסה היחידה במדינה.

השיבושים שכמעט וגרמו אתמול לביטול המסחר כליל - גורמים לפגיעה בעיקרון המסחר החשוב ביותר: הנזילות - האפשרות לממש את ניירות הערך בכל עת. המשך קיצור שעות המסחר יפגע בנזילות ויביא לפגיעה קשה בתדמית ובמוניטין של הבורסה באחד העם בשווקי העולם.

לאחר חודש מסחר מקוצר, החריף אתמול הסכסוך בין עובדי הבורסה להנהלה ועלה שלב, עד שכמעט ובוטל לחלוטין, לולא נחלץ המגשר הלאומי, יו"ר ההסתדרות עופר עיני להצלת המשקיעים.

המחלוקת בין העובדים והנהלת הבורסה נסובה על תוספת שכר בשיעור 5% בשנה ועל העברתם של כתשעים "עובדי קבלן", ביניהם כלכלנים ועובדי מחשב, מהעסקה בתנאים פחות טובים, באמצעות חברות כוח אדם חיצוניות למסגרת ההעסקה הסכמית קיבוצית. הצטרפות להסכם הקיבוצי תאפשר גם לעובדים אלו להתאגד ולהצטרף לוועד העובדים הלוחמני.

מבחינת ההסתדרות מדובר במאבק על עיקרון: בבורסה, כבמקומות עבודה רבים אחרים במשק: הולכים ומתמעטים העובדים המאורגנים, ובמקומם מעסיקה ההנהלה עובדים הרשומים כעובדים של חברה חיצונית, דבר הגורם לפגיעה בכוחם ולהפלייתם לרעה מבחינת השכר ותנאי העסקה ארים.

האמת, עד היום סוחרי הבורסה לא סבלו במיוחד מימי המסחר המקוצרים. אלה יצרו להם חצאי ימי חופשה, אפשרו להם לנהל טורנירי שש-בש סוערים בחדרי המסחר המושבתים ולצאת לארוחות צהרים מוקדמות, רגועות וארוכות, במקום לטרוף סנדוויצ'ים חסרי טעם למול המסכים המדממים.

כך, למשל, ניתן היה לצפות אתמול בכמה מבכירי שוק ההון הישראלי, מנצלים את השביתה בצהרי היום להשתתפות ב"כנס משקיעים" בבית מסעדת היוקרה "פוד ארט".

נכון לעכשיו, הנפגעים העיקריים הם הבנקים ובתי ההשקעות המפסידים הכנסות מעמלות "ברוקראז'". ואולם אם יימשכו השיבושים עלולה השביתה גם לפגוע ביכולתן של חברות להנפיק מניות ולגייס הון באמצעות אגרות חוב.

המשקיעים שונאים חוסר הוודאות בהתנהלות המסחר הפוגעת בכספם המושקע בבורסה וביכולתם לתכנן את פעולותיהם ולבצען (וראו למשל את המסחר התנודתי והעצבני מהרגיל אתמול, שנפתח במגמה חיובית ונסגר בירידות שערים קלות).

המשך השיבושים יביא גם לפגיעה באפשרות התגובה הסימולטאנית של המשקיעים הישראלים לאירועים הכלכליים בעולם ועל השתלבותם במסחר בשווקים הגלובליים.

בשבוע שבו פרסם השבועון הכלכלי החשוב בעולם, ה"אקונומיסט" כתבה לא מחמיאה על כלכלת ישראל, בה קבע, שיסודותיה הכלכליים מעורערים, אין צורך לערער גם על יסודות הבניין שברחוב אחד העם. די לנו במשבר הקשה ממילא שבשוק ההון.

מן הראוי שמנכ"לית הבורסה, הגברת אסתר לבנון ויו"ר ההסתדרות במרחב תל אביב, מר גרשון גלמן יגלו מנהיגות אמיתית, וישבו יחד ורצוי יחד עם עופר עיני - עד שיימצא פתרון לסכסוך ההתשה המטריד, שנמשך זה יותר מארבעה שבועות על גבם של המשקיעים, להם אין ועד עובדים.

חשוב שהצדדים לסכסוך יזכרו שהחרפת השיבושים, וחלילה השבתת מסחר כוללת, תביא להתקפלות המשקיעים הזרים מישראל, שיעדיפו ל"זגזג" לשווקים מתעוררים אחרים, בהן הבורסות המקומיות מפגינות מסחר עקבי ויציב הרבה יותר. מהלך שיגרום לנזק תדמיתי בלתי הפיך ללב ליבה של המערכת הפיננסית, לבורסה היחידה "הפועלת" כיום בישראל.

גיא משיח הוא עו"ד ומנהל השקעות ב"פריזמה"