מתחילה לאכול

איזבל אדלר החליטה לשבור את הדימוי של הדוגמניות שאוכלות רק חסה, והלכה ללמוד נטורופתיה ותזונה קלינית-טבעית. היום, במקום מסלולי תצוגות ותקתוקי מצלמות, היא מטפלת באנשים ומפיצה את הטרנד האורגני

"אנשים אוכלים מהר מדי, יותר מדי, לעתים קרובות מדי ובמועדים לא נכונים, ומכניסים לגוף הרבה סוכר ומזון מעובד, שלא נספגים כמו שהם במערכת העיכול", אומרת איזבל אדלר, 31, עד לפני שנים אחדות דוגמנית בינלאומית מצליחה וכיום נטורופתית ותזונאית קלינית-טבעית.

כבר לפני יותר מ-200 שנה טען היפוקרטס, אבי הרפואה המערבית, שמזונותינו יהיו תרופותינו, ותרופותינו מזונותינו. על בסיס הנחה זו, ובשילוב גישות ריפוי טבעיות משלימות, צמחה תורת הנטורופתיה, המאמינה כי הגוף מסוגל להילחם במחלות באמצעות מנגנונים טבעיים.

על פי גישה זו, תפקיד הנטורופת הוא לכוון לאורח חיים בריא באמצעות הקפדה על התזונה. "הנטורופתיה מעודדת תהליך ריפוי שמגיע מבפנים", מסבירה אדלר. "הגישה והמטפלים מאמינים בכוחות הריפוי של הגוף. התהליך אולי אטי יותר, אבל הוא בהחלט שווה - מפני שהוא מגיע ממקום של מודעות, עבודה וחיבור לעצמי של כל מטופל".

הפעם הראשונה שבה התעוררה אצלה מודעות לנושא התזונה הייתה בגיל 18, כאשר החלה לדגמן ולטוס ברחבי העולם. "לפני שהתחלתי לדגמן אכלתי הכול", היא מספרת. "גם אוכל מבושל של אימא, אבל גם הרבה ג'אנק פוד, מטוגן ולא בריא. הייתי רזה, ואכלתי בעיקר כדי להשמין".

האינטראקציה עם דוגמניות ואנשי אופנה, בענף שבו היופי החיצוני הוא אחד המרכיבים החשובים להצלחה, העלתה אצלה את המודעות לגוף. "באותה תקופה, כל חידוש תזונתי ששמעתי עליו גרם לי לחגיגה", היא מספרת. "קלישאות לגבי תזונה ואוכל קיבלו אצלי משמעות גדולה, ואת חלקן אפילו יישמתי".

מה למשל?

"אמרו שלחם נחשב לדבר לא טוב, עשו הפרדה בין פחמימות לחלבונים, לא אכלו פחמימות בכלל, אמרו שאורז לבן זה דיאטטי. שנים אחר כך הבנתי שאורז לבן מכיל בעיקר תוכן עמילני, בניגוד לאורז המלא, המכיל נבט וסיבים תזונתיים".

ומתי גילית את המזון האורגני?

"כשעברתי לגור בניו יורק לצרכי עבודה. שם ביקרתי לראשונה בחנויות טבע, וזה היה בשבילי כמו לונה פארק. באותה תקופה, התזונה הייתה עניין רציני בחיי, אבל ברמה החומרית בלבד, בלי שום חיבור רגשי. הרגשתי שאני צריכה משהו אחר, חיבור לעצמי שהוא יותר עמוק מהיופי החיצוני שבאמצעותו עבדתי, ולא ידעתי מה".

אורגני גם לתינוקות

כאשר מיצתה את החוויה הניו יורקית חזרה אדלר לארץ ונרשמה ללימודי תקשורת. את הזמן עד לתחילת שנת הלימודים האקדמית העבירה באוסטרליה - שם נחשפה למזון האיירוודי ולתורה ההודית המלמדת את האדם לחיות חיי גוף, רוח ונפש מאוזנים. אבל נקודת המפנה האמיתית התרחשה כשהכירה את המטפלת ההוליסטית עירית זלצברג, באמצעותה עברה טיפול של חיבור לנשמה באמצעות תקשור, רייקי, הילינג, ביו-אנרגיה ועוד.

"זו הייתה אחת התקופות המדהימות בחיי", אומרת אדלר. "החלטתי לבטל את לימודי התקשורת ונרשמתי ללימודי נטורופתיה במכללת רידמן. התחלתי מסע מדהים ועוצמתי, הן ברמה הרוחנית והן ברמה המקצועית - ממקום התזונה והשפעתה עלינו כבני אדם, יישום התורה בפועל עם עצמי, במטבח שלי, ועד היום, בכל תהליך שאני מתחילה עם כל מטופל".

תוך כדי לימודיה, התחתנה עם הדוגמן לשעבר ואיש העסקים בהווה, אורן סימנטוב. לפני כחצי שנה נולדה בתם מיה, היישר למטבח האורגני של אימה. "אני מקפידה לתת למיה מזונות אורגניים בכדי לחזק את גופה", מסבירה אדלר. "תינוקות בשלבי גדילה והתפתחות זקוקים לכל מלאי הוויטמינים והמינרלים. כרגע היא אוכלת פירות וירקות, ולאחרונה נתתי לה גם טעימות של קינואה, עדשים ומאש מונבטים, ודייסת קוואקר בבוקר. עד כה, נראה שהיא נהנית".

מה כולל המטבח האורגני אצלכם בבית?

"יוגורטים וגבינות עזים, קוטג', חומוס, טחינה ביתית, לחמים משיפון או כוסמין ללא שמרים, ופיתות משאור, שאורן מאוד אוהב. לא מזמן קיבלתי במתנה אופה לחם ואני אופה לחמים מקמח מלא. יש לי תבלינים טחונים וקטניות שאני מעדיפה להנביט, מפני שכך הן יותר קלות לעיכול, ובתהליך ההנבטה כמות הוויטמינים והמינרלים מוכפלת.

"הירקות והפירות מגיעים אליי בשליחות מחווה אורגנית. בכלל, מזון אורגני שמגיע דרך חקלאי הוא גם יותר טרי וגם יותר זול. המתוקים והממתיקים אצלנו הם דבש דבורים, דבש חרובים, סילאן, פירות יבשים, עוגיות גרנולה ועוגות ביתיות שאני אופה, משקאות דמויי קפה משעורה ומעולש (לאורחים יש קפה רגיל) וצמחים לחליטות תה. יש חשיבות רבה גם לסירי הבישול - לא מומלץ להשתמש בטפלון או באלומיניום, כי הם מתרכבים עם המזון ומשחררים חומרים רעילים".

בעינייך הכול מתחיל ונגמר בתזונה?

"התזונה תמיד באה בחשבון, והיא לגמרי חלק מטיפול נטורופתי, אבל הטיפול לא תמיד מסתיים בתזונה בלבד. מטופלים יכולים להגיע עם אותה פתולוגיה שקשורה בתזונה, אך אופן ואופי הטיפול בהם יהיו שונים, מפני שכל אחד מגיע עם מטעני עבר משלו.

"לפעמים מטופלים מגיעים עם בעיה ומגלים תוך כדי הטיפול בעיות אחרות, שברוב המקרים קשורות אחת לשנייה. לדוגמא, כשאדם סובל ממיגרנות, זה יכול להיגרם כתוצאה מבעיות עיכול או מאלרגיה ‏למזונות. במקרים כאלה, המטפל בודק אם כדאי לשלב כלי טיפול נוספים, כמו תוספי מזון, צמחי מרפא, רפלקסולוגיה ועוד".

כאשר מדברים על תזונה נכונה, מסבירה אדלר, ישנם כמה דברים שעליהם יש לשים דגש. "ראשית, יש לזכור שלפה תפקיד ראשוני וחשוב ברצף תהליך העיכול. חוסר לעיסה מספקת מביא לכך שהמזון מגיע לקיבה כמעט במצב גולמי ולא מוכן לעיכול. אכילת ארוחה עיקרית בערב גורמת לכך שהמזון שוהה במערכת העיכול במשך שעות רבות, דבר שגורם לתסיסה וריקבון. התוצאה היא הרעלה מצטברת של הגוף".

אנשים מתמסרים לטיפול, או עדיין שבויים בהרגלים?

"לאנשים באופן כללי קשה לעשות שינויים, וזה נכון במיוחד בכל מה שקשור לתזונה. היום, בעידן המיקרוגל, האוכל המהיר והמזון המשומר והלא מעובד, סיגלנו לעצמנו דרך חיים לא נכונה. זה משפיע עלינו הן פיזית והן נפשית, והרבה אנשים לא מודעים לכך". *