מבחן דרכים: מאזדה 6 החדשה

מכונית נוחה ושקטה, עם אבזור תקני עשיר וטווח מחירים בין 151 אלף שקל לדגם הציים ועד 179 אלף שקל לדגם ה-2.5 ליטר המהודר

בתחילת השבוע הנוכחי, בתום חודש אחד בדיוק מתחילת השיווק של המאזדה 6 החדשה בישראל, חצו מכירותיה את קו ה-2,300 יחידות. בתרגום לכסף, מדובר בהכנסות כוללות של כ-90 מיליון דולר, או כ-4.1 מיליון דולר לכל יום עסקים בדגם הזה בלבד.

נקדים ונאמר, שהמתחרים בפלח מכוניות המנהלים בישראל לא פרשו שטיח אדום בפני העולה החדשה. נהפוך הוא. מתחרים יפנים דוגמת הונדה אקורד וסובארו B4 נערכו מבעוד מועד עם הנחות אגרסיביות ותנאים מפתים לחברות הליסינג, וגם האירופים והקוריאנים לא טמנו ידם בצלחת. נוסיף גם, לשם פרופורציה, שהחודש הושקה ה-6 החדשה במקביל בבריטניה - שוק קטן של כ-3 מיליון מכוניות בשנה - בליווי תחזית מכירות רשמית של כ-1,100 יחידות בחודש בלבד.

מאזדה 6

מאזדה 6

קרוב לוודאי שהתופעה הקרויה "מאזדה" בישראל תילמד ביום מן הימים בבתי ספר למנהל עסקים בעולם, אולם אין ספק, שהיא מגדירה מחדש כמה ערכים שיווקיים בענף הרכב. אחד מהם הוא הערך "נאמנות למותג". במדינות רבות בעולם קיימת נאמנות למותג בדרגה דומה, ולעיתים אף גבוהה יותר, אולם כמעט תמיד מדובר בנאמנות ליצרנים מקומיים, שמפרנסים את הכלכלה באותה מדינה. אנחנו אישית לא מכירים דומיננטיות כה גדולה של מותג בודד, לאורך כל כך הרבה זמן, במדינה שאין לה ייצור רכב מקומי ושכמעט כל מותגי הרכב בעולם מיובאים אליה ומתחרים בה על בסיס שווה.

היה מנוע?

השינוי החיצוני שעברה המכונית מעיד על הרבה ביטחון עצמי שרכשה החברה היפנית בשנים האחרונות. ל-6 החדשה יש עיצוב שרירי, שמבשר על נוכחותו באמצעות תפיחות ענקיות מסביב לגלגלים הקדמיים וחרטום אגרסיבי. דגם הסדאן נראה שמרני יותר, ומזכיר מאד מאחור את הדגם היוצא, אולם דגם החמש דלתות הנאה, בעל הזנב "המהיר" שזורם לאחור, נראה כמעט כמו מכונית קופה.

קרוב לוודאי שבתוך חודשיים-שלושה כבר נתרגל לראות את המכונית בכל פינה, אבל בינתיים העיצוב החדש זוכה להרבה תשומת לב על כבישי ישראל, כולל מקהל צעיר, שאינו נוטה להבחין בקיומן של מכוניות משפחתיות גדולות.

תא הנוסעים נראה כמו אבולוציה מתונה של המכונית היוצאת עם סביבת נהג בעיצוב דומה למדיי, עד שמתחילים לרדת לפרטים. איכות חומרי הדיפון, למשל, קפצה כיתה והחומרים נראים איכותיים ומושקעים אפילו בדגם הבסיסי.

הדלתות נטרקות בצליל מאסיבי יותר מבעבר, הנדסת האנוש מצוינת ואנשי מאזדה הצליחו אפילו להתגבר על המשוכה של מתגי הבקרה על ההגה ותכננו מערכת קלה לתפעול. התא אף מרווח יותר, במיוחד ליושבים מאחור, בזכות תוספת של 4 ס"מ לבסיס הגלגלים ותכנון מחדש של המושב האחורי. אמנם התחושה מאחור אינה מזכירה ישיבה בלימוזינה, כמו שמרגישים במונדיאו החדשה למשל, אבל המרחב בהחלט נדיב.

השינוי המוחשי ביותר שבוצע במכונית החדשה לעומת הדגם היוצא הוא דווקא במה שאין בה: רעש מנוע. בידוד הרעשים של ה-6 החדשה מיישר קו עם לקסוס, אאודי ושות' ובעמידה ברמזור מצאנו את עצמנו לוחצים לא אחת על המצערת כדי לוודא, שהמנוע אכן מותנע. אפילו בהאצה בסל"ד גבוה רעש המנוע הוא לא יותר מצליל עמום ברקע.

בידוד הרעשים הזה מצליח להתגבר גם על החספוס והקולניות הטבעית של מנוע ה-2 ליטר בהספק 147 כ"ס, שאותו קיבלה ה-6 החדשה בירושה מהדור היוצא. זה לא מנוע מבריק או עתיר מומנט במיוחד, ואת עיקר הדחף שלו הוא מייצר בסל"ד גבוה. אולם בזכות הבידוד המשובח, ותיבה אוטומטית זריזה בת 5 מהירויות, מרגיש הנהג כאילו המנוע כלל אינו מתאמץ ומרשה לעצמו לדחוף לעבר הקו האדום בכל הזדמנות תוך סחיטת ביצועים נמרצים. הנתונים על הנייר מלמדים על האצה מאפס למאה בקמ"ש בכ-10.8 שניות. דגם ה-2.5 ליטר מצויד במנוע חדש ומוגדל אולם טרם זכינו לבדוק אותו.

להיט מכירות ידוע מראש

המאזדה 6 הקודמת התברכה בהתנהגות כביש אירופית מהוקצעת ונעימה, והמכונית החדשה ממשיכה מאותה נקודת מוצא. למרות מימדיה המוגדלים משקלה כמעט לא השתנה, ועל הכביש התחושה היא כמו במשפחתית צעירה וקלילה בנוסח ההונדה האקורד ולא כמו מכונית מנהלים חמורת סבר. ההגה קל אך מדויק למדיי, אחיזת הכביש גבוהה, והבלמים מאוזנים היטב. מי שירשה לעצמו להתעלם מסוגיות כמו צריכת דלק ושחיקת צמיגים - או במילים אחרות נהגי ליסינג, שהם רוב לקוחות המאזדה 6 - יגלה שהיא לא מתנגדת גם לנהיגה אגרסיבית בכבישים מפותלים, עם פרקי אצבעות לבנים על ההגה.

זו גם מכונית נעימה מאד לנסיעות ארוכות. יש לה יציבות כיוונית טובה גם במהירויות כפולות מהחוקיות, והשילוב של בידוד רעשים מצוין ומתלים נוחים מפיג הרבה מהמאמץ, שכרוך בנסיעות של מאות קילומטרים ביום. המתלים מספקים ספיגה נעימה גם בתנועה עירונית על כבישים משובשים, אם כי יש מכוניות יותר נוחות, דוגמת ה-B4 והמונדיאו החדשה.

המאזדה 6 החדשה, עם אבזור תקני עשיר שכולל בין השאר 6 כריות אוויר ומערכת ESP, נמכרת בטווח המחיר שבין 151 אלף שקל לדגם הציים ועד 179 אלף שקל לדגם ה-2.5 ליטר המהודר (ריפוד עור, חישוקים רחבים ועוד).

עוד לפני שהמכונית נחתה בארץ היה ברור שהיא צפויה להיות להיט מכירות, ולא נופתע אם היבואן, דלק רכב, יצליח למכור בשנה הבאה כל יחידה של המאזדה 6 שעליה יניח את ידו. עם זאת, כדאי לזכור שבשנה הבאה תגיע לארץ גם ארמדה שלמה של משפחתיות גדולות מתחרות, ושלמאזדה 6 יש היום מתחרה רצינית מאד מבית בדמות המונדיאו החדשה - אולי היחידה, שיכולה וראויה כיום לערער על ההגמוניה של ה-6 בשוק.

זכות:

עיצוב, איכות ייצור, בידוד רעשים, מרווח פנימי, התנהגות כביש.

חובה:

גווני דיפון קודרים, יש מנועים נמרצים יותר.

מתחרות:

סובארו B4, הונדה אקורד, פורד מונדיאו ועוד.

משפחתיות גדולות

הונדה אקורד 2008

מעט מאד פרטים נחשפו עד כה על הדגם האירופאי של האקורד, שיושק רשמית בתערוכת ז'נבה במרס ויגיע לארץ במקביל. המכונית החדשה תהיה גדולה ומרווחת משמעותית מהנוכחית ותשמור על עיצוב חד ומלוטש, להבדיל מהקימורים הרכים של האקורד האמריקנית שנחשפה כבר. יהיו לה מנועי 2 ו-2.4 ליטר חזקים עם רמת פליטה מופחתת וצריכת דלק משופרת, שלדה מתוחכמת וככל הנראה גם אופציה להנעה כפולה. את הרמז הגדול ביותר לגבי עיצובה מספק דגם הסטיישן, שנחשף כאב-טיפוס בתערוכת פרנקפורט (בתמונה).

סיטרואן C5 2008

סיטרואן C5 הייתה בשיא אחת השחקניות המרכזיות בפלח מכוניות המנהלים 2 ליטר. הדגם החדש, שיגיע אלינו באמצע השנה הבאה, ינסה לשחזר את תהילת העבר אם כי עדיין לא ברור אם יצליח להשתחל לקבוצה 4. לדגם יש עיצוב הרבה יותר מתון וספורטיבי משל הדגם היוצא ועם אורך של כמעט 4.8 מ' ורוחב של 1.84 מ' הוא יהיה אחד הגדולים והמרווחים בחבורה. באיכות תא הנוסעים הושקעה עבודה רבה והעיצוב מודרני ועתיר היי-טק. המנועים דומים לאלה היוצאים.

קאיה מג'נטיס/יונדאי סונטה 2008

האחיות לבית קונצרן יונדאי, קאיה מג'נטיס ויונדאי סונטה, צפויות להגיע בשנה הבאה לאחר שדרוג קל, חיצוני ופנימי. מערכת המתלים עברה ליטוש ומנועי הבנזין צפויים להציע הספק ומומנט משופרים. הסונטה עשויה להגיע סוף סוף עם מנוע 2 ליטר, ומחיר שיציב אותה בקבוצה 4. למג'נטיס כבר יש דגם 2 ליטר בנזין בשתי רמות גימור, שממוצב גם בקבוצה 4 וגם בקבוצה 3.

מי שירשה לעצמו להתעלם מסוגיות כמו צריכת דלק ושחיקת צמיגים - או במילים אחרות נהגי ליסינג, שהם רוב לקוחות המאזדה 6 - יגלה שהיא לא מתנגדת גם לנהיגה אגרסיבית בכבישים מפותלים, עם פרקי אצבעות לבנים על ההגה.

המאזדה 6 החדשה, עם אבזור תקני עשיר שכולל בין השאר 6 כריות אוויר ומערכת ESP, נמכרת בטווח המחיר שבין 151 אלף שקל לדגם הציים ועד 179 אלף שקל לדגם ה-2.5 ליטר המהודר