מבחן דרכים: פורד S-MAX

המיניוואן המשפחתית-הספורטיבית של פורד מצליחה להחזיר לבעלי המשפחות המורחבות את חדוות הנהיגה. למרות המיצוב הספורטיבי, היא עדיין לא עומדת בהגדרה המחמירה של הז'אנר, אך הנהיגה בה מזכירה הרבה יותר את הדבר האמיתי משאר הכלים בז'אנר

המושג "ספורט" על שלל הטיותיו הוא אחד הנפוצים והשחוקים ביותר בתעשיית הרכב. אפשר למצוא אותו מודבק ומוצמד לאין סוף דגמים שזקוקים לשדרוג תדמיתי אינסטנט, החל במכוניות סופר-מיני אירופיות קטנות וכלה במכוניות מנהלים סיניות וברכבי כביש-שטח מגודלים. לפיכך, כשהתבשרנו כי בדרך לארץ נמצא גם הפורד S-MAX, שמוגדר "מיניוואן משפחתי ספורטיבי עם שבעה מקומות", זקפנו גבה יגעה והבלענו פיהוק. מיניוואן ספורטיבי? מה השלב הבא, טקסי-ספורט?

הרעיון שמאחורי קונספט המיניוואן הספורטיבי, הוא להחזיר את חדוות הנהיגה לנהגים בעלי משפחות מורחבות, שכבר מזמן ויתרו על המכוניות המהנות של נעוריהם לטובת נסיעות ליליות חפוזות לסופר-פארם או הסעת ילדי השכנים לימי הולדת המוניים.

מסתבר שהאירופאים חובבי הנהיגה מתייחסים מאד ברצינות לנישה הזאת ואף העניקו בשנה שעברה ל-S-MAX את התואר היוקרתי "מכונית השנה". החל מסוף 2007, באיחור של כמעט שנה, הרכב הגיע גם לארץ. חיצונית קל להבחין במיצוב הספורטיבי של הכלי. הוא לא נראה גבוה, ארוך וצר כמו רוב אחיו לז'אנר אלא רחב, שרירי ומוצק עם פגוש קדמי גדול ונמוך ומכסה מנוע משתפל בחדות כלפי מטה. גרסת ה"טיטניום" המהודרת של רכב המבחן אף מעצימה את הרושם באמצעות חישוקי 18 אינץ' ספורטיביים בצבע אפור ושמשות אחוריות כהות, שמעניקות לו לוק אורבני-מרושע. כבר מזמן לא נהגנו ב"רכב-משפחות", שגרף כל כך הרבה תשומת לב ברחוב הישראלי.

פורד S-MAX

תא הנוסעים יוצר קשר מיידי עם הפורד מונדיאו החדשה, שעל מכלליה מבוסס ה-S-MAX. עמדת הפיקוד נראית כמו העתק של המונדיאו, החל מהמחוונים החצי-עגולים שצג מולטימדיה גדול וצבעוני במרכזם, וכלה במערכת שליטה ודפדוף בתפריטי האופציות, שנמצאת על גלגל ההגה. גם ההגה עצמו, מתגי ומנופי השליטה, מערכת הקול והאקלים והטקסטורות של חומרי הדיפון, משותפים למונדיאו. מבחינתנו אין בכך כל פגם. כולם נראים ומרגישים מוצקים, איכותיים ונעימים למגע ולתפעול.

מקומות ישיבה לנוסעים נמוכים

תנוחת הנהיגה גבוהה יותר מאשר ברכב פרטי אם כי אינה גבוהה כמו בכמה מהמיניוואנים הגדולים יותר. הכניסה והיציאה מהמושבים נוחה והראות לפנים ולאחור טובה, למרות שקצה החרטום "נעלם" מתחת לשמשה הקדמית הפנורמית ודורש הסתגלות. מרחב הראש אינו עצום אך מרווח הכתפיים נדיב תודות לרוחב הנכבד של הכלי. בניגוד למאזדה 5, למשל, שורת המושבים השנייה יכולה לאכלס שלושה מבוגרים. מרווח הרגליים והכתפיים בשורת המושבים השלישית מכובד תודות לבסיס הגלגלים באורך 2.85 מ' אולם מרווח ראש מוגבל יחסית מגביל את השימושיות שלו לילדים או למבוגרים נמוכי קומה.

כאשר כל המושבים פתוחים נותר מאחור נפח של 275 ליטר בלבד למטען. רמת האבזור מכובדת, אם כי היינו מוותרים על גג הזכוכית הפנורמי הקבוע, שיאה יותר ליום סגריר אירופי מאשר לכבשן של הקיץ הישראלי.

התנהגות הכביש של ה-S-MAX אולי אינה ספורטיבית על פי ההגדרה המחמירה - בכל זאת מדובר בכלי של 1.66 טון ו-4.77 מ' לאורך - אולם היא יותר חדה ורהוטה משאר הכלים בז'אנר הזה, שבהם פגשנו עד היום. השלדה מרגישה מוצקה, מרכז הכובד נמוך, נטיית הגוף בפניות חדות כמעט אינה מורגשת וההגה מתרגם בנאמנות את פקודות הנהג לפניות. אחרי זמן קצר מצאנו עצמנו נוהגים בכלי בהנאה על כביש מפותל כאילו היה מכונית קומפקטית זריזה, אם כי קרוב לוודאי שלא היינו מעיזים לעשות זאת עם בני משפחה ו/או מטען מאחור.

לחלק מההרגשה המושחזת ואחיזת הכביש המרשימה תורמת חבילת האבזור של רמת הגימור הגבוהה, שכוללת חישוקי 18 עם צמיגים בחתך 45.

וקרוב לוודאי גם הקשחה ספורטיבית של המתלים (למרות שהיבואן לא מפרט זאת רשמית). המחיר של החבילה הזאת הוא ספיגת זעזועים נוקשה, שנסבלת אולי ברכב פרטי עם ייעוד נמרץ, אך מרגישה שלא במקומה במיניוואן המיועד לכל בני המשפחה. נסיעה קצרצרה בגרסה הזולה יותר, שמצוידת בחישוקים וצמיגים מתונים, גילה שהיא מתאימה הרבה יותר לבורות הישראליים.

למרות החרטום הקצר והמראה "הדחוס" ל-S-MAX יש בסיס גלגלים של מכונית סאלון וקוטר סיבוב בהתאם. ביצוע סיבוב פרסה בסיטואציה עירונית דחוקה דורש לא מעט עבודת ידיים.

במסגרת הדימוי הספורטיבי מציעה פורד את הכלי בחו"ל גם עם מנוע 2.5 ליטר טורבו בהספק 220 כ"ס. אלינו הוא מגיע עם מנוע בנזין צנוע יותר, שמשותף למונדיאו. המנוע בנפח 2.3 ליטר מייצר 161 כ"ס צנועים ובסיוע תיבת הילוכים מצוינת בת שש מהירויות הוא מאיץ את המכונית מאפס למאה ב-11.2 שניות בדרך למהירות מרבית של 193 קמ"ש. אלה נתונים סבירים למיניוואן משפחתי אך בהחלט אינם "ספורטיביים". מנגד, כמו במונדיאו, הרמה הגבוהה של בידוד הרעשים מחפה על החספוס הטבעי של המנוע תחת עומס ומאפשרת להאיץ את המכונית במרץ בעליות ולסחוט את המנוע ללא מאמץ פסיכולוגי. יש בהיצע המקומי גם מנוע דיזל עתיר מומנט עם כי טרם פגשנו בו.

פורד S-MAX בנזין ברמת הגימור ההתחלתית, עם אבזור מכובד ומקיף (שש כריות, ESP, מזגן אלקטרוני, מערכת קול איכותית ועוד) עולה 178 אלף שקל. דגם הטיטניום, שמוסיף ריפוד עור, מושב נהג חשמלי ועוד כמה פריטים לא לגמרי חיוניים, כבר עולה 196 אלף שקל ונופל מחוץ לקבוצת שווי שימוש 5. זהו גם המחיר של גרסת הדיזל.

המחיר הבסיסי של הכלי נמצא בפער לא קטן מעל מתחרות אירופאיות מקבילות דוגמת רנו גרנד-סניק וסיטרואן פיקאסו, שנמצאות בקבוצת שווי 4, והוא מציב אותו עמוק בטריטוריה של הלקוחות הפרטיים. אולם מכיוון שלמאזדה יש כבר נציגה בפלח הזה (מאזדה 5), בדלק לא מוטרדים מהתמחור ומעדיפים להגדיל את שולי הרווח. התמחור כנראה גם לא מפריע לכמה מאות לקוחות ישראלים, שרכשו את המכונית עד היום. אנחנו, בכל אופן, נהנינו מהכלי הנאה מרובה. יש חיים אחרי הטיטולים.

זכות: עיצוב, התנהגות כביש, מרווח פנים, איכות ייצור

חובה: מחיר, בלימת זעזועים נוקשה בגרסה המהודרת

מתחרים: רנו גראנד-סניק, סיטרואן פיקאסו, הונדה FR-V, פולקסווגן טוראן ועוד

פולקסווגן טוראן

הטוראן קצר מה-S-MAX בכמעט 40 ס"מ וניצב על בסיס גלגלים קצר יותר ב-17 סנטימטרים. אולם ארגון פנימי חכם מאפשר לו לאכסן בצורה גמישה ארבעה-חמישה מבוגרים פלוס שני ילדים בספסל השלישי מאחור. עיצוב הפנים ואיכות הגימור נראים ומרגישים יוקרתיים וטיפוסיים למותג הגרמני. המנוע החזק במבחר הישראלי הוא בנזין בנפח 1.4 ליטר בלבד, שבסיוע טורבו וסופרצ'רג'ר מייצר 140 כ"ס ו-23 קג"מ ורושם ביצועים זריזים מאלה של המתחרה לבית פורד. מחירו נע בין 162 אלף ל-180 אלף שקל בהתאם לדגם.

סיטרואן פיקאסו

למתמודד הטרי של סיטרואן בפלח השבעה-מקומות יש ממדים מעט קומפקטיים יותר משל המתחרה לבית פורד ובסיס גלגלים קצר יותר. אולם הוא גבוה יותר ושורת המושבים השלישית שלו מציעה מספיק מרווח ראש לאכסון מבוגרים לנסיעות מזדמנות. תא המטען מסתפק ב-208 ליטר בלבד כאשר כל המושבים פתוחים. עמדת הפיקוד החללית מרהיבה למראה וניתן להזמין את הכלי עם מגוון אופציות יוקרה. דגם ה-2 ליטר הבסיסי מתחיל כבר ב-147 אלף שקל ודגם ה-SX המאובזר עולה 157 אלף.

דודג' ג'ורני

ה-JOURNEY החדש של דודג', שיגיע בחודשים הקרובים לארץ, נראה במבט ראשון כמו עוד רכב כביש-שטח אולם ייעודו העיקרי הוא לשמש כמיניוואן עירוני ל-52 נוסעים. הוא ארוך יותר מהמתחרה לבית פורד וניצב על בסיס גלגלים מרשים באורך 2.89 מ' - 4 ס"מ יותר מהפורד - מה שמעניק לו את אחד מתאי הנוסעים המרווחים ביותר בסגמנט. לארץ הוא יגיע עם מנוע 2.4 ליטר בהספק 170 כ"ס ואם שער הדולר ימשיך להיות אטרקטיבי יהיה לו גם מחיר מעניין בתוך השוליים הנמוכים של קבוצה 5.