מבחן דרכים: אימפרזה STI

האימפרזה STI החדשה שייכת לז'אנר הראלי-כביש, ענף שהפך בשנים האחרונות לפוליטיקלי-קורקט בערך כמו אליפות לכריתת עצים. מצד שני, תג המחיר, העומד על כ-330 אלף שקל, מבטיח שהריגוש הזה יישאר נחלתם של המשוגעים לדבר בלבד

תור הזהב של ענף מרוצי מכוניות הראלי היה בשלהי שנות ה-80'. באותה תקופה נאיבית, שבה הדלק היה זול והעצים ירוקים, נמנה הראלי על ענפי הספורט המוטורי האהובים בעולם. מאות אלפי צופים היו יוצאים להרים, ליערות ולמסלולי האספלט והעפר הנידחים באירופה, שבהם התקיימו מרוצי אליפות העולם, כדי ללוות מקרוב את אליליהם הרכובים על מפלצות מוטוריות.

רבים מיצרני הרכב השקיעו אז הון במרוצים האלה ופיתחו עבורם לא רק מכוניות מרוץ מתוחכמות, אלא גם גרסאות כביש בייצור המוני. באותה תקופה נולדו יצירות מיתולוגיות כמו "לנצ'יה דלתא אינטגרלה", "אאודי קוואטרו", "אסקורט קוזוורט" ומכוניות דומות.

אבל מאז השתנה עולם הרכב. תאונות ולחצים פוליטיים הביאו להחמרת התקינה ולהתמתנות של יצרני הרכב. בשנים האחרונות נוספה גם ההתחממות הגלובלית, שהפכה את הענף לפוליטיקלי-קורקט בערך כמו אליפות העולם בכריתת יערות. רוב יצרני הרכב הפסיקו בהדרגה לייצר מכוניות ראלי לכביש, והשניים היחידים ששומרים עד היום אמונים לז'אנר הזה, הם מיצובישי עם ה"לאנסר אבולושן" וסובארו עם האימפרזה WRX. הדגם הבכיר של האימפרזה טורבו, STI, מפותח עד היום בחטיבת הספורט המוטורית של סובארו, שאחראית גם על מרוצי הראלי. משם מגיע אלינו בימים אלה הדור האחרון של ה-STI, שמבוסס על מרכב חמש הדלתות של האימפרזה החדשה (B3 בישראל).

חיצונית נראית ה-STI כמו כלב פיטבול כועס. המראה שלה רחב ומוצק, הגלגלים מסיביים, ומעליהם תפיחות שריריות, כמעט תיאטרליות. בצירוף ספויילר בולט מעל החלון האחורי וכונס אוויר דמוי יבלת באמצע מכסה המנוע, היא נראית כאילו צריך לקשור אותה בחניה עם מחסום ורצועה כדי למנוע ממנה לנגוס בעוברים ושבים. כל זה אפילו לפני ההתנעה, שמעירה לחיים מנוע עם צליל גרגור עמוק ומאיים.

אימפרזה STI סובארו

תא הנוסעים מהווה ניגוד גמור לחזות החיצונית המאיימת. ל-STI יש חלל פנים משפחתי וידידותי עם עיצוב פנים זהה כמעט לאימפרזה 1.5 ליטר התמימה. ההבדלים החזותיים הבולטים הם צמד מושבי ספורט בעלי תמיכה צדית נדיבה (מושבי ספורט של ריקארו הם אופציה), דוושות מחוררות, מתג התנעה נטול מפתח ליד ההגה, מדרס רגל מנירוסטה, ריפוד ספורטיבי וכמה מתגים חדשים ולא מוכרים סמוך לידית ההילוכים (שאליהם נחזור מאוחר יותר).

מרווח הרגליים נדיב, מרחב הראש מכובד ותא המטען קטנטן כמו באימפרזה הרגילה. בסך הכל התא מהווה שיפור משמעותי לעומת התא הסגפני של ה-STI הקודמת, אבל הוא עדיין מעניק תחושה של ערך מוסף יוקרתי למי שהוציא מכיסו 90 אלף דולר על רכישת רכב.

מצב סופרמן

אחד המאפיינים של מכוניות ראלי אמיתיות הוא מתן אפשרות לנהג לשלוט ולשנות תוך כדי נהיגה את המאפיינים הדינמיים הבסיסיים של המכונית בהתאם לאופי המסלול, מזג האוויר וכדומה. כיום, כאשר מעבדי נתונים מפקחים ומבקרים על כמעט כל מערכת ברכב, השליטה יכולה להתבצע באמצעות קומץ מתגים. מהנדסי סובארו לקחו את הגישה הזו רחוק מאד ב-STI ומציעים לנהג יותר קומבינציות שליטה והתאמה אישית מאשר במשחק סימולציה של פלייסטיישן.

תגובת המנוע, למשל, נשלטת באמצעות מתג סיבובי בעל שלושה מצבים. מצב ברירת המחדל, שמיועד לנהיגה יומיומית, מספק תגובת דוושה רגועה ותרבותית עד כדי כך, שהנהג מתחיל לתהות לאן נעלמו 300 כוחות הסוס ו-41.5 הקג"מ המובטחים של מנוע ה-2.5 ליטר. לחיצה אגרסיבית יותר על הדוושה או סיבוב של מתג השליטה הופכים את התגובות לחדות וספורטיביות יותר. אבל מי שרוצה דרמה אמיתית, כמיטב המסורת של ה-STI, צריך לבחור במצב השלישי.

כאן מנערת המכונית את הכבלים האלקטרוניים מצמד מגדשי הטורבו ומעניקה למכונית תאוצות מיידיות ואגרסיביות, שמדביקות את הגב לכיסא בכל שיפוע כביש וכמעט בכל מהירות נסיעה. בשלב זה אפשר להתחיל להאמין לנתוני הביצועים, שמלמדים שהמכונית הקומפקטית מאיצה מאפס למאה קמ"ש מהר יותר מפורשה קאררה (5.2 שניות). סובארו, אגב, ממליצה על המצב הקיצוני עבור נהיגה במסלולי מרוצים, אך יורשה לנו להמר שזו תהיה ברירת המחדל של רוב הנהגים שירכשו אותה.

צמד מתגים נוסף ליד מוט ההילוכים מעניק לנהג שליטה מדויקת בנעילת הדיפרנציאל ובהעברת הכוח בין הגלגלים הקדמיים והאחוריים. המצב האוטומטי של ההנעה הכפולה הוא "מצב סופרמן", שמחמיא מאד לאגו של הנהג: בחירה בו מעניקה למכונית התנהגות נייטרלית, אחיזה טוטאלית וגוף מאוזן לחלוטין תחת כוחות G אגרסיביים בפניות, עם מעט מאד מאמץ פיזי של הנהג. למעשה צריך נקודת ייחוס חיצונית - כמו מכוניות אחרות מסביב - כדי להבין כמה מהר באמת המכונית הזאת נוסעת על כבישים מפותלים.

המצב הידני, שמעביר את הכוח לאחור בכמה דרגות, מחדד את תגובות השלדה ומי שיבחר בו במקביל לניתוק מוחלט של מערכת בקרת היציבות (שגם לה יש שלושה מצבי פעולה) יגלה, שמאחורי כל הבקרה האלקטרונית והתחושה "הבוגרת" מסתירה ה-STI החדשה את אותם ריגושים פרועים וחדוות-זנב של קודמתה הברברית. בכל המצבים ההגה שופע היזון ואיזון, מוט ההילוכים מדויק וחד והבלמים ישירים ורבי עוצמה.

בונוס חשוב מאד של ה-STI לעומת המכונית היוצאת הוא נוחות נסיעה שהשתפרה משמעותית. זו עדיין מכונית נוקשה, ומפגש מהיר עם בור גדול יכול לסגור את מהלך הבולמים בחבטה, אך למכונית החדשה אין בעיה לטפל במכשולים עירוניים ולשמור על שלמות האברים הפנימיים של היושבים בה בנהיגה יומיומית.

תצרוכת הדלק, לעומת זאת, שייכת לעידן אחר. אפילו במצב הרגוע של העברת הכוח תוך שימוש תכוף בהילוך השישי בשיוט, קשה מאד להשיג יותר מ-6.5 קילומטר לליטר. מי שיתחיל למצות את פוטנציאל המנוע במלואו יצטרך להתרגל לאיתור תחנות דלק ברדיוס של כ-250 קילומטר כחלק מכל נסיעה.

האימפרזה STI החדשה שייכת לזן נדיר של מכוניות, שנמצא כיום בסכנת הכחדה. בעולם הירוק, הצפוף ושוחר החיסכון של ימינו, אין עוד הרבה יצרנים שמוכנים לייצר מכוניות כה אגרסיביות וחד-תכליתיות עבור חובבי נהיגה רציניים מיומנים. עם תג מחיר אגרסיבי של כ-330 אלף שקל, סביר להניח שה-STI החדשה תהיה זן נדיר גם על כבישי ישראל. אבל מי שלא מונע משיקולים של מותג ותקציב, שוחר ריגושים ורוצה לחוות את הדבר הקרוב ביותר למכוניות ראלי חוקיות לכביש, ימצא, שליצירה היפנית הזאת אין כרגע תחליף.

זכות: ביצועים, מתלים נוחים בהתחשב בייעוד, התנהגות מרתקת, איכות ייצור

חובה: מחיר, צריכת דלק, עיצוב שנוי במחלוקת

מתחרות: מיצובישי לאנסר אבולושן, ב.מ.וו 335 ועוד

מיצובישי לאנסר אבולושן

הארכי-יריבה המסורתית של מיצובישי עברה גם היא לאחרונה שינוי מקיף, אולם היא ממשיכה להיצמד לתצורה של ארבע דלתות. המרכב שלה מבוסס על הדור האחרון של הלאנסר המשפחתית, ומתחתיו מסתתרים מתלי ספורט, מערכת הנעה כפולה מתוחכמת, מגוון רחב של אמצעי בקרה אלקטרוניים על המשיכה, היציבות וזווית הגלגול, וחידוש חשוב עבורנו: תיבת הילוכים ממוכנת עם שני צמדים ושש מהירויות, ששומרת על העברות הילוכים חדות ומהירות בתוספת של מצב אוטומטי לשיוט בעיר. המנוע צפוי לייצר כ-300 כ"ס והביצועים יהיו בסביבה של ה-STI. היא עשויה להגיע ארצה לקראת סוף השנה.

פורד פוקוס RS

אם עיכובי תקציב לא יפריעו, צפויה פורד לחזור השנה לייצר מכוניות ראלי לכביש על בסיס הפוקוס, שינציחו את הישגיה הלא מבוטלים בזירת הראלי העולמית. צילומי ריגול חשפו שהמועמדת, שתיקרא "פוקוס RS" נמצאת בשלבי פיתוח מתקדמים. המפרט צפוי לכלול מערכת הנעה כפולה-קבועה, שלדה מוקשחת וכנראה גם מנוע טורבו עם כ-300 כ"ס פלוס מינוס. הסבירות להגעתה ארצה נמוכה.

מאזדה 3 MPS

למאזדה 3, המשפחתית הנמכרת בישראל, יש אחות סוררת, שמיוצרת במחשבה על שוק מכוניות הסדאן לשוחרי האדרנלין. הגרסה האחרונה, שמכונה MPS, מצוידת אמנם בהנעה קדמית בלבד, אך יש לה מתלי ספורט מוקשחים, מושבי ספורט ומנוע 2.3 ליטר משודרג, שמייצר 250 כ"ס ומסוגל לשגר אותה מאפס למאה בתוך שש שניות. סיכויי נחיתתה בארץ קלושים.