מבחן דרכים: קרייזלר סיברינג

היא לא משתווה בתחכום או בעיצוב למותגי האיכות האירופאים והיפנים, אך מפצה על חסרונותיה בממדים ובאבזור, ובחסות שער הדולר - גם במחיר. תמורת 200 אלף שקל לפני הנחה, תקבלו רכב פרימיום שמציע כל מה שצריך: מרווח פנים נדיב, נוחות וביצועים בריאים

על חלון הצד האחורי של הקרייזלר סיברינג החדשה, שקיבלנו לנסיעת מבחן, הודבק סטיקר קטן ובו הודעה בזו הלשון: "מכונית זו יוצרה בגאווה עבור דיימלר-קרייזלר על ידי חברי איגוד עובדי תעשיית הרכב (UAW) במפעל סטרלינג הייטס, דטרויט".

הרבה דברים השתנו בחודשים הספורים, שחלפו מאז הוצמדה המדבקה הזו לשמשה. קבוצת דיימלר-קרייזלר המאוחדת כבר לא קיימת וקרייזלר העצמאית נרכשה על ידי תאגיד ההשקעות "סרברוס", שהחל ליישם בה תוכנית התייעלות מקיפה. העובדים של קרייזלר עדיין מאוגדים, אולם בימים שבהם כוח הקניה שלהם נמצא בשפל, וכל תעשיית הרכב האמריקנית מצאת תחת האיום של מיתון ופיטורים, ספק אם הגאווה ממשיכה לפעם בהם.

קרן האור העיקרית שהם רואים כיום היא העלייה באטרקטיביות הייצוא של כלי הרכב האמריקניים. בחודשים האחרונים זינק הייצוא בעשרות אחוזים ודגמים רבים, שלפני כן התקשו למצוא להם לקוחות, כובשים נתחי שוק חדשים בעולם.

קרייזלר סיברינג

מי שגוזר את הקופון בקצה הישראלי הן היבואניות "האמריקניות", שנהנות כיום משטף רציני של דגמים חדשים במחירים מעניינים.

מכשירי תנועה, למשל, תגברה מאז תחילת 2007 את מערך דגמי קבוצת קרייזלר בארץ בלא פחות משבעה דגמים חדשים ומחודשים ולפחות עוד שלושה יצטרפו בשנה הקרובה. הסיברינג היא האחרונה שהצטרפה עד כה למערך הדגמים המקומי.

ציפוי פלסטיק להגה

המכונית תוכננה עוד בתקופת האיחוד בין דיימלר-קרייזלר וההשפעה האירופאית הממתנת של הגרמנים בולטת בעיצובה החיצוני. למרות ממדים נדיבים של משפחתית אמריקנית מסורתית (אורך 4.84 מ', רוחב 1.81 מ') היא נראית קומפקטית מכפי מידותיה בזכות גג קמור, שנמתח הרחק לתוך הטריטוריה של תא המטען ומחצין יעילות מרחבית. אין לה מראה נוסטלגי-קשוח נוסח הדודג' אוונג'ר וגם לא מראה מוצק נוסח המשפחתיות האירופאיות והיפניות מהדור האחרון, אולם היא עדיין מצליחה להתבלט ברחוב ולשבות את עיני הנהגים בכביש בזכות חרטום בעל נוכחות ופרופיל צד מעניין.

תא הנוסעים מייצג שיפור משמעותי לעומת ה"אוונג'ר" והתקדמות רצינית ביחס לאמריקניות בכלל. לוח המחוונים עדיין לוקה בקלישאות עיצוב דוגמת מחוונים עגולים ושקועים עם גרפיקה ניאו-קלאסית, שמוארת בלילה באור ירקרק זרחני. אולם באופן כללי סביבת הנהג היא סולידית, אירופאית ונאה לעין.

בתא יש אמנם כמה דיפונים מחוספסים על הדלתות, אבל האצבעות נתקלות בעיקר בחומרים רכים ונעימים. גם המשטחים הדוקים, הדלתות הכבדות והבידוד היעיל של רעשי החוץ מותירים תחושה, שמישהו בדטרויט עשה מאמצים רציניים בתחום בקרת האיכות. חבל רק שההגה פוגם ברושם הכולל עם ציפוי פלסטיק, שמנסה (אך לא מצליח) לחקות עץ ואלומיניום.

כראוי למשפחתית אמריקנית הסיברינג היא מכונית מרווחת, שמתוכננת להסיע חמישה נוסעים מבוגרים שנולדו בארץ ההמבורגרים והמילקשייק קינג-סייז. המושבים הקדמיים מתאימים לנהגים בכל מידה, מרחב הראש והכתפיים שופע מלפנים ומאחור, ומרווח הרגליים מאחור מכובד בזכות בסיס גלגלים באורך 2.77 מ'. תא המטען לא עצום בגודלו, אבל הוא יכול לבלוע מטען משפחתי רציני וכולל כמה פתרונות אחסון מודולריים מעניינים.

הגריל המכונף של קרייזלר מסתיר מאחוריו מנוע V6 מסורתי בנפח 2.7 ליטר, שמייצר הספק מתון למדי של 190 כ"ס ומומנט של 27 קג"מ. אין לו את התחכום הטכנולוגי והמרץ של מנועי ה-V6 האירופאים מהדור האחרון אולם הוא מייצר דחף חלק ונעים, וערך שמנועי ארבעה צילינדרים מתקשים להשיג. המנוע משודך לתיבה אוטומטית עדכנית עם 6 מהירויות, שעושה עבודה טובה מאוד בהחלקת ההילוכים בזמן נסיעה רגועה אך מפגינה עצלות בהיענות לפקודות "קיקדאון".

נוחות סבירה

הביצועים מספקים עבור הז'אנר הזה, והמכונית שלנו לא התקשתה לטפס בעליות של הגליל המערבי ולשייט על כביש החוף במהירויות שיכולות לאתגר את מערכת האכיפה והענישה. צריכת הדלק שייכת עדיין לעידן של 65 דולר לחבית נפט, ומי שימצה את יכולתו של המנוע יצטרך להכפיל כל 7.5 קילומטר של נסיעה בעלות של ליטר בנזין.

לסיברינג יש שילדה קשיחה עם מתלים מודרניים. זוויות הגלגול שלה שטוחות למדי כל עוד מהירות הפניה סבירה, ואחיזת הכביש של הצמיגים הגדולים מכובדת ודורשת מינימום של התערבות ממערכת בקרת היציבות. רק חבל שמהנדסי דיימלר עזבו את דטרויט בחופזה, לפני שהגיעו לשלב תכנון ההיגוי. תחושת ההיגוי של הסיברינג מאוזנת בעיר ובמהירויות נמוכות, אך בכבישים מתפתלים ובמהירויות גבוהות ההגה קל מדי, לא מדויק ודורש תיקונים תכופים כדי להשיג מידע על מצב הגלגלים.

נוחות הנסיעה סבירה. הרכות האמריקנית המסורתית (ע"ע ביואיק) פינתה את מקומה לתחושה מעט קשיחה יותר, שעשויה לאכזב את מי שמצפה לתחושת ריחוף נוסח דטרויט. אולם המתלים ובולמי הזעזועים מנטרלים שיבושים גדולים ופסי הרעדה בצורה יעילה, והנוסעים המפונקים והאנינים שאירחנו ברכב לנסיעה ארוכה, החמיאו ליכולת הספיגה של הרכב.

בשורה התחתונה הקרייזלר סיברינג לא מנסה לקרוא תיגר על רמת התחכום הטכנולוגי, האיכות והעיצוב של רכבי הדור האחרון מבית מותגי האיכות האירופאים והיפנים. אולם על מה שחסר לה בתחכום היא מפצה בנדיבות בממדים ובאבזור, בחסות שערו הנוכחי של הדולר. במחיר של 200 אלף שקל (קרוב יותר ל-190 אלף לאחר תמריצי מכירות) מציעה גרסת ה"לימיטד" מרווח פנים נדיב, מנוע V6 בריא עם תיבה אוטומטית מודרנית ואבזור מקיף שכולל בין השאר ריפוד עור מלא, מושבים חשמליים, חישוקי 17 אינץ', גג חשמלי, מערכת קול פרימיום של "בוסטון אקוסטיקס", שלל אבזרי בטיחות ועוד. אם לוקחים בחשבון את חיבתו המסורתית של הלקוח הישראלי לשיטת "הכל כלול", נראה שבנקודת הזמן הנוכחית ממוקמת הסיברינג במקום גבוה במשוואת התמורה לכסף של פלח הפרימיום.

זכות: מרווח פנים, ביצועים, יחס אבזור/מחיר, איכות ייצור

חובה: הגה מעורפל, צריכת דלק

מתחרות: טויוטה קאמרי, הונדה אקורד, שברולט מאליבו ועוד

שברולט מאליבו

המאליבו החדשה של שברולט לוקחת אפילו רחוק יותר את משוואת התמורה לכסף בשער הדולר הנוכחי. זוהי מכונית ענקית עם בסיס גלגלים באורך 2.85 מ', מנוע V6 חזק בהספק 220 כ"ס ושלדה מודרנית. גם לה יש תא נוסעים שעבר מהפכת איכות, ומרווח פנימי בשפע. מחירה התקני 163 אלף שקל בלבד, אולם אם מוסיפים לה את האופציות, שמסופקות בסיברינג באופן תקני (גג חשמלי, עוד מושב חשמלי, ריפוד עור ועוד) פער המחירים הריאלי בין השתיים מצטמצם משמעותית, אם המאליבו עדיין שייכת לקבוצת שווי 5.

הונדה אקורד 2008

בתוך שבועות ספורים יחל השיווק בישראל של האקורד החדשה, שנחשפה בתערוכת ז'נבה. זוהי מכונית ארוכה, רחבה ומרווחת משמעותית מהדגם הנוכחי, שניצבת על שלדה מתוחכמת וספורטיבית עם קשיחות מבנית מופלגת. היא מגיעה עם שלל מערכות היי-טק כמו הגה "מסתגל" חדש, מערכת בקרת יציבות מדור חדש ועוד. דגם ה-2.4 ליטר שלה, שיתומחר בסביבות ה-200 אלף שקל פלוס/מינוס, מייצר כעת 200 כ"ס ומוצע עם תיבה אוטומטית בת חמש מהירויות.

סיטרואן C5

הדור החדש של ה-C5 צפוי לטפס מעלה גם בממדים, גם ברמת התחכום ובוודאי במחיר. הוא מצויד באחד מתאי הנוסעים הגדולים בפלח שלו, ועיצובו החיצוני מתון יותר מבעבר ומיישר קו עם המשפחתיות הגדולות מהזרם המרכזי. סיטרואן, שאמורה ליישר קו עם המתחרות הגרמניות, השקיעה רבות באיכות הייצור והחומרים. באזור ה-200 אלף שקל ניתן יהיה למצוא ככל הנראה את גרסת ה-2.2 ליטר המאובזרת. מתלים הידרופניאומטיים כלולים כסטנדרט.