קרייג ניומרק, מייסד קרייג ליסט: "אני חושב שאנחנו נהנים מצפייה של 10 מיליארד עמודים מידי חודש"

קרייגס ליסט, אחד מאתרי האינטרנט המצליחים בעולם, מתפקד כלוח מודעות קהילתי בלתי מסחרי המציע מודעות דרושים ופורומי דיונים

"אף פעם לא ממש קידמנו את האתר", כך אומר הבוקר (א') קרייג ניומרק, מייסד אחד האתרים המצליחים ביותר בארה"ב, קרייג ליסט (www.craigslist.org), בפאנל המתייחס לאבולוציה של האתר במסגרת ועידת האינטרנט Com.Vention של דה-מרקר. "חלק מזה זה בגלל האופי החנוני שלנו". לדברי ניומרק, האתר חב את הצלחתו לבום שחל בשוק הדיור בסן פרנסיסקו ב-1995.

קרייגס ליסט הוא אתר אינטרנט המשמש כלוח מודעות קהילתי בלתי מסחרי, המציע מודעות דרושים ופורומי דיונים. האתר מתאפיין בגישה מעשית ותכליתית, פועל להפיכת האינטרנט למקום אישי ואותנטי יותר, ולטיפוח האחריות החברתית באמצעות קידומם של ארגונים קטנים שלא למטרות רווח.

"אנחנו מקשיבים למה שאנשים רוצים מאיתנו באתר", מציין ניומרק בניסיונו להסביר את הצלחת האתר המדורג כמספר 22 במספר האתרים הנצפים בארה"ב. "כשהם שלי על האתר, אני מחויב לקחת את הדברים באופן אישי. בהתחלה זה היה רק תחביב, ואז שכרתי מנהל. אני אישית מנהל די גרוע".

"אני חושב שאנחנו נהנים מצפייה של 10 מיליארד עמודים מידי חודש", אמר ניומרק. ב-1997 החלה הפעילות הוולנטרית של האתר: "זו הייתה טעות גדולה", הוא אומר, מה שהוביל להתאגדות הפעילות כחברה בת שנה מאוחר יותר.

"אני מטפל הרבה בפניות הקשורות בשירות לקוחות", מציין ליסט, שליד שמו על התוכנייה מתנוססת בין היתר הכותרת "נציג שירות לקוחות". "החוויה האישית שלי היא שאנחנו יכולים לסמוך על האנשים בקהיליה שלנו, למרות שזו הצהרה משעממת ביותר, ועובדה שיש לנו 33 מיליון משתמשים שונים (unique users) מידי חודש".

"אנחנו כמעט לא גובים עבור שירותים, אלא אם כן אנחנו סבורים שמדובר במי שמציע שירותים בתעריף שערורייתי, למשל עבור דירות בניו-יורק והם אפילו מצפים מאיתנו לגבות עבורם תשלום. אין פה שום דבר אצילי, אנחנו פשוט מתייחסים לאנשים כמו שהם רוצים שיתייחסו אליהם", הוסיף.