"החברות שמעו עלינו מפה לאוזן"

אתנה (Athena Capital) הייתה קרן ההון סיכון הראשונה שפעלה בישראל וגדעון טולקובסקי, טייס לשעבר בחיל-האוויר היה מבין מקימיה ב-1985. יותר מעשור אחרי, גל של טייסים לשעבר יציף את קהילת ההון סיכון בדמותם של מתי קרפ, שלמה קאליש, אהרל'ה מנקובסקי, חמי פרס ואחרים.

אתנה הייתה יוזמה משותפת של טולקובסקי ואביו דן (המפקד החמישי של חיל-האוויר), עם קרן ההון סיכון האמריקנית אדלר אנד קומפני, ומאוחר יותר עם אלרון השקעות. ב-1997, אתנה הפכה לקרן ההון סיכון וריטס, שהיום טולקובסקי הוא שותף מנהל בה.

בימים היפים, אתנה השקיעה בחברות כמו צורן, מרקורי וגילת. לדברי טולקובסקי, "פנינו לבר סטרנס כדי שיהיו סוכני הפצה. מהר מאוד גילינו שזה יהיה קשה, והקרן הפכה לדו-לאומית - אמריקנית-ישראלית. בדיעבד, אני יכול להגיד שהתשואות שעשינו מההשקעות בישראל היו גבוהות בהרבה מהתשואות שעשינו בהשקעות בחברות אמריקניות".

באוקטובר 1985, אתנה השלימה גיוס של 29 מיליון דולר ממשקיעים מוסדיים ופרטיים וכן מקרן של ממשלת סינגפור. "התחלנו להשקיע בחברות בשלבים המוקדמים. התרבות העסקית הייתה ארכאית, סוציאליסטית ופרובינציאלית. יזמים לא הכירו מושגים בסיסיים כמו תוכנית עסקית ושיווק. הם חשבו שהם יכולים לפתח משהו ומיד השוק יתנפל עליהם. היו לנו ויכוחים עם יזמים שהתעקשו להישאר בעלי השליטה בחברה".

איך היזמים היו מוצאים אתכם?

"מפה לאוזן. רואי-החשבון ועורכי-הדין שימשו שדכנים. היו הרבה רעיונות, מתוכם רק למעט מאוד היה סיכוי להצליח".

הכרתם את המילה "אקזיט"?

"הרבה מהמעורבים לא הבינו את התסריט, שכן כמעט ולא היו אז מיזוגים ורכישות. למשל באם סיסטמס, הלכנו על הנפקה ראשונית כי החברה הייתה צריכה רק 5 מיליון דולר, אבל לא הצלחנו לגייס אותם בשוק הפרטי. לא היה למי ללכת".