קדיש על שחרור פולארד

הפעם אסור לישראל להתנהג כ"מדינת חסות" נטולת ריבונות

רק סיפור הריגול הזה היה חסר עכשיו לאולמרט, ערב ביקורו של הנשיא בוש בירושלים. אולמרט ייאלץ לתת עכשיו מענה הולם ומיידי לשאלתה הזועמת של מזכירת המדינה האמריקאית, קונדוליסה רייס, שתחריד מן הסתם היום את שלוות הצימר בצפון, לאמור: "כמה "פולארדים" ו"קדישים" נוספות עוד שתלתם כחפרפרות אצלנו בפנטגון?"

אלא שהדלפת הפרשה הישנה נושנה, מלפני 25 שנה, העוסקת במרגל יהודי קשיש בן ה- 85, שיצא כבר מזמן לפנסיה למגורים שלווים בבית "דיור מוגן", דווקא בעיתוי הנוכחי אינה מקרית כלל.

הדלפתה נעשתה ע"י גורמים בחוגי הממשל האמריקאי - שהיחסים המיוחדים בין ישראל לארה"ב להם אין אח ורע הם לצנינים בעיניהם והם מבקשים לנסות ולשבשם. מדובר בגורמים עוינים לישראל, המעוניינים להוכיח, שמדובר בדפוס ריגול חוזר ונשנה של ישראל, ושפולארד לא היה מקרה יחיד, כפי שטענה ישראל כל השנים.

ואכן לפרשת הריגול החדשה יש פוטנציאל רב ל"לכלך" על ישראל ולגרום למשבר חמור ביחסי שתי המדינות, במיוחד בתחום שיתוף הפעולה האסטרטגי, בטחוני מודיעיני.

קדיש הוא מרגיל "זעיר" שפעל בהיקפים מצומצמים בהרבה מפולארד. אבל פריצת הפרשה עלולה להביא, חלילה, לאמירת "קדיש" על אפשרות שחרורו של פולארד - שנרקב בכלא בארה"ב למעלה 23 שנים.

לפרשה עלולות להיות השלכות על הבחירות הקרובות לנשיאות בארה"ב בכל הקשור ליחס המועמדים כלפי ישראל. היא עלולה לעורר שוב את אלו בארה"ב הטוענים, שעדיף לאמריקה לנקוט בעמדה שונה, פרו-ערבית יותר, בסכסוך במזרח התיכון. הפרשה תעלה גם מחדש את העוינות כלפי יהדות ארה"ב, עקב דילמת ה"נאמנות הכפולה" ו"ניגוד העניינים", כביכול, שלהם.

ולכן, הפעם, אסור לישראל להתנהג כ"מדינת חסות" נטולת ריבונות. על ראש הממשלה ושרת החוץ לחזור מייד מחופשתם ולטפל באופן מהיר, נחרץ ותקיף בפרשה, כדי להבטיח שהמעצמה הגדולה בעולם, בעלת בריתנו היחידה, לא תיטור לנו טינה על הפרת האמון החמורה, ושלא יידרשו שוב 25 שנה כדי לטהר את היחסים ולהסיר את הכתם.

חשוב שהפעם לפחות יובהר במהירות לאמריקאים, שלשר הגמלאים שלנו, רפי איתן, באמת "אין מושג על מה מדובר".

הכותב הוא עו"ד ומנהל השקעות ב"פריזמה"