להחזיר את הפיקוח על מחירים

לא רק בעולם השלישי: גם בישראל העניים הם אלה שישלמו את המחיר הכבד ביותר על עליית מחירי המזון

לא רק בעולם השלישי: גם בישראל צפויים העניים והנזקקים לשלם את המחיר הכבד ביותר. מחיר הזהב הלבן הצפוי לזנק בימים הקרובים במהלומה אחת ב-70%, מסביר את ההסתערות ההיסטרית על האורז ואת ריקון המדפים. בהלת האורז שפקדה אתמול את כל ישראל, לא פסחה גם על תל-אביב, העשירה בערי המדינה.

המצב צפוי רק להחמיר. גם מחירי החיטה, התירס, הקפה, השמן, הקטניות, השומשום והסוכר צפויים להמריא, בעקבותיו של האורז, בעשרות אחוזים.

והגרוע מכל: מדובר במשבר מזון עולמי, העלול להימשך כמה שנים, אולי אפילו עשור. כך שאפילו זוללי הסושי הבורגניים מת"א מתחילים להיכנס לפאניקה, נוכח החשש שהרשתות יגבילו את כמויות הקניה המותרות של אורז ומוצרי יסוד אחרים לשתי חבילות בלבד לקונה, כפי שעשתה רשת השופרסל ביום שישי.

ההתייקרות החדה של מחיר הסחורות ובעקבותיו מוצרי המזון היסודיים נובעת מעליית מחיר הנפט, המגדילה את עלויות הייצור וההובלה, כמו גם את מחיר הדשנים המיוצרים מדלק. גם הגדלת הסובסידיות לחקלאים בארה"ב, כדי שייצרו תחליפי אנרגיה, דוגמת אתנול מתירס, גרמה לגידול הביקוש לתירס, שכשליש ממגדלי התירס בארה"ב עברו לייצור אתנול; עליית רמת החיים בסין ובהודו הביאה לגידול בביקושים לבשר ולעוף, וכתוצאה לגידול בביקוש לחיטה, המשמשת לא רק לייצור לחם, אלא גם כאוכל לפרות ולתרנגולות.

נזקי טבע כמו: הבצורת המתמשכת באוסטרליה ושטפונות בבנגלאדש, כמו גם מדיניות מתערבת חסרת אחריות של ממשלות העולם השלישי, באמצעות הגבלות ייצוא היטלים ומכסות ייבוא, כמו גם ספקולציה של קרנות גידור וסוחרים מתוחכמים, היוצרים "מחסור מלאכותי" - רק החריפו את עליות מחירי הסחורות החקלאיות.

מדובר בתופעה כלכלית גלובלית, בעלת השלכות מסוכנות. "מהומות מזון" אלימות כבר פרצו במדינות העולם השלישי. בהחלטתו של שר התמ"ת, אלי ישי, להחזיר את הלחם האחיד לפיקוח אין די. כיום ממילא כמעט ולא ניתן להשיג בחנויות לחם אחיד, כי המאפיות הפסיקו כמעט לייצרו, לאחר שמחירו חזר לפיקוח.

על הממשלה לפעול מיידית ליצירת מנגנון פיצוי הולם וישיר למשפחות הנזקקות, במטרה למזער את הפגיעה בשכבות החלשות. יש לסבסד את הנצרכים, ולא את המצרכים. למשל, באמצעות חלוקה, דרך המוסד לביטוח לאומי, של תלושים המיועדים לרכישת מוצרי מזון בסיסיים לאוכלוסיות העשירונים התחתונים ולמשפחות ברוכות ילדים.

המשך המדיניות החברתית האטומה של "מרי אנטואנט", ולפיה "אם אין לחם אחיד, שיאכלו עוגות" תביא לכך שגם אצלנו, יפרצו, חלילה, מהומות מזון אלימות.

גיא משיח הוא עו"ד ומנהל השקעות ב"פריזמה"