נפטרה שרה סירוטה, השופטת המחוזית לשעבר, שנחשבה לאימת העבריינים

סירוטה עמדה בראש ההרכב שדן את המחבל מרואן ברגותי ל-5 מאסרי עולם מצטברים ; נחשבה לחמת-מזג ונמנתה על מבקריו של שר המשפטים, דניאל פרידמן

סגנית נשיא בית המשפט המחוזי בתל-אביב לשעבר, השופטת שרה סירוטה, נפטרה הבוקר (ד') בגיל 72 לאחר מחלה ממושכת. סירוטה, שהותירה אחריה בעל ו-3 ילדים, תובא למנוחות מחר (ה') בבית-העלמין בחולון.

סירוטה, שפרשה לגמלאות לפני כשנתיים, היתה מהשופטות הוותיקות והידועות בבית המשפט, ונחשבה לשופטת דעתנית, חמת--מזג ולבעלת לשון חדה. בשל כך היא נחשבה לאימת העבריינים ועורכי הדין.

סירוטה נולדה בעיירה קטנה ברומניה וגדלה בצל הכיבוש הנאצי. בהיותה בת חמש שרדה מסע רגלי של 400 ק"מ, שנמשך כ-6 שבועות, כאשר גורשה משפחתה לאזור העיר ברשט שבאוקראינה. "זה היה מסע המתה איטי", סיפרה בראיון לפני כשנה. באוקראינה מת אביה וכעבור זמן קצר הוצאו להורג שני אחיה. לאחר המלחמה היא שבה לרומניה עם אמה ואחיותיה, ובאוניית מעפילים היא עלתה לישראל בגיל 12 וגדלה במעברה ברעננה וביפו.

היא עבדה בפרקליטות למעלה מ-15 שנה, ובין היתר שימשה כעשור כפרקליטת מחוז מרכז, עד שמונתה לשופטת מחוזית ב-84'. בין היתר, היא שימשה כתובעת במשפטו של שר הדתות אהרון אבו-חצירא, שם התעמתה איתו עד שהשופטת ויקטוריה אוסטרובסקי-כהן נאלצה להרגיע; וכן במשפט השוחד של ראש עיריית רחובות, שמואל רכטמן, שלמרות הרשעתו קבעו השופטים שסירוטה היתה "להוטה מדי".

ב-2003 עוררה סערה, כשהגיבה בכנס על התקפתו של היועץ המשפטי לממשלה, אליקים רובינשטיין, נגד התקשורת (בנוגע לניצב משה מזרחי). "היועץ המשפטי לממשלה לא יכול להתבכיין", אמרה, "כי מי שנכנס למטבח לא יכול להתלונן שחם שם". בעקבות הדברים ננזפה סירוטה על-ידי נשיא בית המשפט העליון דאז, אהרן ברק.

ייעוץ לרמון

כשופטת היא ישבה בעיקר בתיקים פליליים, ובין היתר עמדה בראש ההרכב ששלח את המחבל מרואן ברגותי ל-5 מאסרי עולם מצטברים. בכל מהלך המשפט היו חילופי דברים בין סירוטה לברגותי, שהצליח להוציא את השופטת הוותיקה משלוותה עם נאומיו הפוליטיים.

אלה הגיעו לשיאם כשברגותי אמר: "אני לוחם למען חירות ועצמאות ושלום בין שני עמים, על בסיס שתי מדינות לשני עמים". סירוטה לא שתקה: "אדוני, אני לא יודעת מה עשית, אבל מי שלוחם שלום לא הופך אנשים לפצצות והורג ילדים".

לאחר פרישתה מהשפיטה ייעצה סירוטה מאחורי הקלעים לשר המשפטים לשעבר, חיים רמון, במהלך משפטו. לאחר שהורשע טענה שלרמון נגרם עוול בעצם העמדתו לדין. היא אף מתחה ביקורת על שר המשפטים הנוכחי, דניאל פרידמן, עימו למדה משפטים ואמרה שאינה מבינה את ההיגיון של הרפורמות שלו.