הקרן הריבונית של סינגפור: ההשקעות שלנו בסיטי וב-UBS הן לטווח ארוך

יו"ר הקרן: "אנחנו קונים אחזקות לשלושים השנים הבאות, יש לנו את הנזילות לבצע השקעה כזו"

קרן ההשקעות הממשלתית של ממשלת סינגפור, גברנמנט אוף סינגפור אינווסטמנט קורפ (GIC) מתכננת לשמור על אחזקותיה במוסדות פיננסיים מערביים גדולים, כגון UBS וסיטיגרופ, לתקופה של עד 30 שנה, ואף מחפשת הזדמנויות השקעה נוספות במגזר, כך אמר אתמול (ד') יו"ר הקרן, לי קואן יו.

"אנחנו קונים אחזקות שאותן אנו מתכוונים להחזיק בעשרים-שלושים השנים הבאות, ולצמוח איתן", אמר לי, יו"ר GIC ומנהיגה הראשון של סינגפור העצמאית. "אם יש בנקים אחרים באיכות של השניים שבהם כבר קנינו אחזקות, ועם ההבטחה והיכולת האינהרנטית להתאושש - יש לנו את הנזילות לבצע השקעה כזו", אמר לי לערוץ הטלוויזיה של בלומברג.

GIC, ששווי נכסיה נאמד ב-300 מיליארד דולר, השקיעה 18 מיליארד דולר ב-UBS ובסיטיגרופ מאז סוף השנה שעברה, כאשר שני הבנקים חיפשו מימון בעקבות המחיקות שביצעו בגין משכנתאות סאב-פריים. כמה אנליסטים תהו אם GIC לא פעלה בטרם עת, מכיוון שמאז התפרסמו ההודעות על ביצוע העסקאות צנחה מניית UBS בכ-35%, ומניית סיטיגרופ ירדה ב-8%.

לי טען בזכות העסקאות, ואמר שלשני הבנקים יש שמות מותג טובים. "האם יהיה בנק שוויצרי נוסף שישתווה ל-UBS בניהול נכסים ללקוחות עשירים? אני בספק. וזו הסיבה שהשקענו בו", אמר לי.

סינגפור מבקשת להפוך למרכז עולמי מוביל בניהול נכסים ללקוחות עשירים ובשירותי בנקאות פרטית. רכישת האחזקות הגדולות בשני הבנקים היתה צעד יוצא דופן מבחינתה של GIC, שבדרך כלל מסתפקת ברכישת אחזקות קטנות.

GIC גם נקטה צעדים להגן על השקעותיה בשני הבנקים באמצעות עסקה במבנה שימנע הפסדים בשל ירידה במחיר המניות. הקרן השקיעה בניירות ערך מועדפים להמרה שהנפיקה סיטיגרופ, ושמעניקים ל-GIC תשואה שנתית בסך 7%. GIC יכולה להמיר ניירות ערך אלה למניות בכל זמן נתון. במקרה של UBS, השקיעה GIC בניירות ערך להמרה שנושאים תשואה שנתית בסך 9%, אך היא חייבת להמיר ניירות ערך אלה למניות תוך שנתיים.

כעת שוקלת GIC אם להשתתף בהנפקה חדשה בסך 14.4 מיליארד דולר שיבצע UBS.