ניסיון שני: מיקרו פוקוס רוכשת את נטמנג' תמורת 73.3 מיליון ד'

לפני כחודשיים בוטלה מכירת החברה לרוקט האמריקנית *מיקרו פוקוס היא חברת תוכנה הנסחרת בלונדון לפי שווי של 520 מיליון ליש"ט המחיר - פרמיה של 73% על מחיר נטמנג' בשוק

כמעט חודשיים אחרי שהודיעה על ביטול מכירתה לחברה האמריקנית הפרטית, רוקט, לאחר שזו נכשלה בניסיונותיה להשיג מימון לרכישה, חברת נטמנג' (סימול NETM) הצליחה בכל זאת למצוא קונה. מיקרו פוקוס, חברה ציבורית מבריטניה, תרכוש את נטמנג' לפי 7.2 דולר למניה - אותו מחיר בדיוק שהיתה אמורה לשלם עליה רוקט. בדילול מלא, מדובר בשווי של 73.3 מיליון דולר לחברת התוכנה שהקים ומנהל הישראלי לשעבר, צבי אלון.

עסקת המכירה אושרה פה אחד בדירקטוריונים של שתי החברות, והיא צריכה עדיין לקבל את אישור בעלי-המניות בנטמנג'. לפיכך, תפרסם החברה בקרוב טופס כתב הצבעה (פרוקסי) לצורך הצבעה על העסקה באסיפת משקיעים.

"אנו בטוחים שזו האסטרטגיה הנכונה לבעלי-המניות, ללקוחות ולעובדים שלנו", צוטט היום אלון בהודעה משותפת שפרסמו החברות. "מיקרו פוקוס תמשיך להיבנות מהמורשת שלנו", הוסיף. אותו ציטוט, נציין, מילה במילה, הופיע גם בהודעה מחודש דצמבר על העסקה עם רוקט.

מיקרו פוקוס היא חברת תוכנה הנסחרת בבורסה של לונדון לפי שווי של 520 מיליון ליש"ט (למעלה ממיליארד דולר). המשקיעים בבריטניה קיבלו את ההודעה על הרכישה בברכה, והחברה נסחרה במהלך היום בעליות שערים של עד 11%. מנכ"ל מיקרו פוקוס, סטפן קלי, אמר היום כי "החיבור בין חברתנו לנטמנג' ייתן לקבוצה המאוחדת הזדמנויות צמיחה, דרך היצע מוצרים מקיף ורחב יותר".

במאזן של מיקרו פוקוס שוכבים כיום 85 מיליון דולר במזומן ובשווה-מזומן, כך שבניגוד לרוקט היא אינה זקוקה לחפש מימון על מנת לרכוש את נטמנג'. "החיבור בין החברות ידגיש את המיצוב שלנו כשחקן מוביל בשוק המודרניזציה לאפליקציות", הסביר קלי.

מחיר העסקה משקף פרמיה של 73% על מחיר השוק, לאחר שנטמנג' נסגרה אמש במחיר של 4.15 דולר במסחר בנאסד"ק. בדצמבר, ערב ההכרזה על העסקה המתוכננת עם חברת רוקט, נסחרה נטמנג' במחיר של 3.8 דולר ששיקף לה שווי של 35 מיליון דולר.

שנים של צניחה

בשיאה, באמצע שנות התשעים, נסחרה נטמנג' בלמעלה ממיליארד וחצי דולר. החברה ביצעה אז שתי הנפקות מוצלחות, וגלגלה מחזור מכירות של למעלה מ-100 מיליון דולר. מוצר הדגל של החברה נקרא אז זיקית, והטכנולוגיה שפיתחה כללה תוכנה הדומה במתכונתה לאאוטלוק, וכן דפדפן אינטרנט שהקדים את הדפדפנים של נטסקייפ ומיקרוסופט.

נטמנג' הניחה עוד בראשית שנות התשעים כי מערכת ההפעלה Windows של מיקרוסופט תהיה השלטת, ומוצריה הראשונים בנו לפיכך אפליקציות סביבה. במשך השנים נשמעה ביקורת כלפי אלון, על שלא הצליח למכור למיקרוסופט את החברה שהקים ואת דפדפן האינטרט שלה.

בסופו של דבר יצאה נטמנג' מתחום תוכנות הגישה לאינטרנט, שבו נחשבה לחלוצה טרם זמנה. כשהמוני הצרכנים ברחבי העולם גילו את האינטרנט, לא הייתה זו נטמנג' שקצרה את הפירות. נטמנג' הוציאה מתוכה את ספקית האינטרנט הישראלית נטויז'ן, וגם שנים לאחר מכירתה נושאות שתי החברות לוגו דומה בצורת זיקית, זכר למוצר הדגל של נטמנג' בשנות התשעים.

בשנים האחרונות פנתה נטמנג' לתחום של תוכנות גישה לאפליקציות עסקיות, ומוצריה כיום מאפשרים העברה של אפליקציות בתוכנות ישנות, לפתרונות עסקיים מבוססי-רשת. מאז 2003 ירדו הכנסותיה השנתיות של נטמנג' מ-50.6 מיליון דולר ל-36 מיליון דולר ב-2007, ובשלוש מתוך חמש השנים האחרונות דיווחה החברה על הפסדים.

אלון, שהקים את החברה ב-1990, הוא ישראלי שעבר לעמק הסיליקון בארה"ב עוד בשנות השבעים והספיק לעבוד גם באינטל ובחברות נוספות. אלון הוא גם בעל המניות הגדול בחברה, עם 18.3%. אחריו נמצאת המשקיעה המוסדית טרילוג'י, עם 10.1%, ושורה של קרנות וגופים בשליטתם של דניאל זף ובריאנט ריילי, עם 6.7% ו-5.3% בהתאמה. *