מדד אמון הצרכנים ערב יום העצמאות תשס"ח: בלימת-מה בפסימיות הציבור

המדד עלה באפריל ב-1.6 נקודות ומבטא חששות מעתיד המשק אך אופטימיות לגבי המצב הכלכלי האישי

להורדת המחקר לחץ כאן

לאחר חודשיים של ירידות חדות במדד אמון הצרכנים של ישראל, עלה המדד באפריל ב-1.6 נקודות לרמה של 80.2 נקודות.

התפתחות המדד בחודש האחרון נובעת בעיקר מעלייה באופטימיות הציבור באשר למצב הכלכלי האישי בעוד חצי שנה. זאת לעומת פסימיות באשר למצב המשק העתידי ושיפור מסוים בהערכות לגבי מצבו בהווה.

המגמה הפסימית של המדד, מבית גלובס מחקרים בשיתוף PwC קסלמן וקסלמן, נמשכה עם זאת גם באפריל. למרות עליית המדד החודש, בחינת נתוני המגמה ממחישה את החששות הרבים הקיימים עדיין בקרב הציבור באשר למצב הכלכלי. נתון המגמה של המדד ירד בסוף אפריל ל-80.3 נקודות, והוא נמוך ב-8.4 נקודות לעומת הנתון שנרשם ביולי 2007, המועד בו החל המשבר הפיננסי הגלובלי והחלו להישמע ההערכות על האטה כלכלית בארה"ב ובמדינות המתועשות.

נתוני המגמה של המדד תומכים לפיכך בתחזית להאטה בצריכה הפרטית במחצית השנה הקרובה, על כל השלכותיה על קצב צמיחת המשק. עם זאת, בלימת הפסימיות בהערכות הציבור את המצב הכלכלי האישי מסמנת כי ההאטה יכולה להיות מתונה בלבד. חיזוק לכך ניתן למצוא בהערכות אופטימיות של הציבור גם לגבי מצב התעסוקה בעוד חצי שנה. המדד המורחב, המשקלל גם הערכות אלו, עלה באפריל ב-3.1 נקודות.

בכוונות הרכישה של הציבור נרשמה באפריל עלייה קלה בתחום המוצרים בני קיימא, תוך בלימת הירידה החדה בחודשים האחרונים. תופעה דומה נרשמה באפריל גם בתחומי הרכב והנדל"ן. בהקשר זה יש להביא בחשבון כגורמים תומכים את ההתאוששות בשוק ההון, אשר החלה כבר בסוף מארס, את התחזקות השקל אשר הגבירה את כדאיות הרכישות הלא שוטפות וכן את נתוני התעסוקה החיוביים שפורסמו במהלך החודש.

יצוין כי עליית מדד אמון הצרכנים של ישראל באפריל מתבלטת על רקע הנפילות לרמות שפל במדדי אמון הצרכנים המקבילים החודש בארה"ב, בבריטניה ובצרפת, לצד עלייה במדד הגרמני.

הרחבה על המדד - היום ב"שוק ההון"