עו"ד דוד חודק: ליישם את תקנות ה-SOX בחברות הקטנות והבינוניות בצורה מוגבלת

תקנות סרבנס אוקסלי נועדו להגביר את הפיקוח והבקרה על חברות ציבוריות ; עו"ד חודק: ספק אם התקנות מתאימות לכל החברות הישראליות הנסחרות

עו"ד דוד חודק, ראש משרד גרוס, קורא ליישם את תקנות ה-SOX הישראלי בחברות קטנות ובינוניות באופן מוגבל. תקנות סרבנס אוקסלי נועדו להגביר את הפיקוח והבקרה על חברות ציבוריות. בכנס בנושא ה-SOX הישראלי, שקיימו פירמת רוה"ח BDO, פירמת עוה"ד גרוס, קלינהנדלר, חודק; ואיגוד החברות הציבוריות, אמר עו"ד חודק כי ספק אם התקנות מתאימות לכל החברות הישראליות הנסחרות. לדעתו, יש להכין שתי רשימות, שאחת מהן מתאימה לחברות הבינוניות והקטנות, שבה היקף המגבלות קטן בהרבה והסטנדרט יותר נמוך במפורש.

"זה בהחלט מתאים לכל החברות הגדולות, וכאן לא צריך להקל, אלא להחמיר קצת", אמר חודק. "אני חושב שהתקנות מתאימות לחברות ת"א 100, אולי עוד קבוצה נוספת שצריך להגדיר אותה, אך להטיל זאת על חברות שאנו מכירים מהיומיום - זה לא נכון: כוח האדם לא מקצועי מספיק, המודעות היא לא אותה המודעות. אחרת זו תהיה תקנה שלא יישמו אותה, ואנשים ישלמו מחירים כבדים. אם בודקים, החברות הקטנות שסרחו פה ושם, שטעו פה ושם - הנזק לכלכלה הישראלית ולמשק היה שולי".

חודק התייחס למשבר הסאב-פריים וציין כי הוא אירע בארצות-הברית, שהיא המדינה הכי משוקפת והכי מדווחת. "זה לא קרה באנגליה, שם רמת הדיווח היא יותר נמוכה ויותר גמישה", אמר. לדבריו, "צריך להסתכל גם על תרבות ואופי של עם. כאן התרבות היא יזמית מפותחת, אנשים פונים מהר לבורסה וזה תורם לקידום המשק. אני חושש שהתוצאה לגבי החברות הקטנות, היא שהן לא יישמו את ה-SOX בצורה אמיתית, ואני לא חושב שזה נכון וראוי. אני מאוד בעד הגברת הבקרה בחברות שיכולות לשאת את העניין על עצמן, אבל לא על האחרות, כי רבות מהן לא יעמדו בכך".

עמוס מר-חיים, לשעבר יו"ר איגוד החברות הציבוריות, אמר כי אם רוצים להשיג הטמעה של ה-SOX, "אי אפשר לעשות את זה בשיטפון ובלחץ אלא בקצב שבו החברות יכולות לעכל את זה. לא צריך לראות ב-SOX חזות הכל".

מנהל מחלקת תאגידים ברשות ניירות ערך, ד"ר משה ברקת, ציין כי חובת אימוץ התקנות תחול מדו"חות דצמבר 2008. לדבריו, בדיקת הרשות לגבי העלויות שהתקנות החדשות מטילות על החברות הראתה כי מדובר בעלויות סבירות לשוק הישראלי.