המוזיקאי קובי רכט תובע 12 מיליון דולר מאולפני MGM בגין זכויות יוצרים

הזמר והמפיק המוזיקלי קובי רכט ("הלהקה", "הוא הלך בשדות") תובע בבית המשפט הפדרלי במדיסון, שבוויסקונסין ארה"ב, 12 מיליון דולר מאולפני MGM בטענה להפרת זכויות יוצרים, שכפול, הפצה ומכירה של הסרט "התפוח", שהופק ב-1979.

באמצעות עו"ד משה זינגל מת"א טוען רכט, כי MGM עושה שימוש בשירים שהוא הלחין לסרט הנודע בפורמט DVD ובמדיה דיגיטלית, החל משנת 2004, מבלי שקיבלה את הסכמתו לכך מראש. עו"ד זינגל אומר, שרכט נאלץ להגיש את התביעה בארה"ב, משום ש-MGM סירבה להיכנס למו"מ לפשרה והזמינה אותו לתבוע בארה"ב.

חוק זכויות היוצרים האמריקאי מאפשר פיצוי על כל מעשה הפרה בטווח שבין 30 אלף ל-150 אלף דולר. מאחר שרכט אוחז בזכויות יוצרים על 13 שירים שנעשה בהם שימוש וכן בזכויות ספרותיות בתסריט, הוא טוען ל-14 מעשי הפרה ברורים.

בנוסף, דורש רכש פיצויים בגין כל מעשה הפרה נוסף, כגון הטבעת השירים למאסטר דיסק, שכפול מהמאסטר דיסק לתקליטורי DVD למכירה, הפקת רווחים ממכירה והשכרת הסרט, שידורים בערוצי MGM השונים וערוצי טלוויזיה אחרים, הפצת הדיסק לקמעונאים ולשותפים עסקיים ועוד .

בתביעה נטען שעל אולפני MGM, אליהם התגלגלו זכויות ההפצה של סרטי מנחם גולן ויורם גלובוס - ובהם "התפוח", מוטלת חובת זהירות מוגברת בנוגע לשימושים במדיות חדשות, מאחר שהרפרטואר של גולן-גלובוס מלכתחילה היה נגוע בהפרות בוטות של זכויות יוצרים, באי-תשלומים כרוניים ליוצרים ובהטיית מאזנים חשבונאיים - מה שהביא בין השאר לחקירה של רשות ניירות ערך בארה"ב ולקריסת החברה שם.

מדיות חדשות

המחזמר "התפוח" הוקרן לראשונה בפסטיבל קאן 1980, וכלל 13 שירים שהלחין רכט, שאף כתב את התסריט יחד עם מנחם גולן. לאחר קריסת חברת גולן-גלובוס (קאנון) בארה"ב, הזכויות ברפרטואר שלה נמכרו במכירה פומבית והגיעו ל-MGM. באוגוסט 2004 הוציאה החברה את הסרט לאור ב-DVD ומאז הוא גם נגיש להקרנות בכל 110 ערוצי החברה בעולם, ומוצע למכירה באינטרנט ובחנויות ברחבי ארה"ב וקנדה.

לדברי רכט, החוזה שנחתם ב-1979 עם גולן-גלובוס הקנה זכויות שימוש רק במדיות שהיו קיימות וידועות אז. לטענתו, קיימים תקדימים בקליפורניה, לפיהם על-מנת שהאמן יאבד את זכויותיו במדיה חדשה, על החוזה לציין במפורש כי האמן נפרד מזכויותיו, לרבות מדיה שעדיין לא נולדה לעולם או מדיה שקיומה לא היה צפוי. בהיעדר לשון ברורה ומפורשת למתן זכויות שימוש במדיה עתידית או בלתי ידועה, אסור למפיק הסרטים להשתמש בתכנים המוגנים, מבלי לבקש רישיון חדש וספציפי למדיה חדשה.

בתוך כך, הזמר והמלחין אריק רודיך פנה ל-MGM בדרישה טרום-תביעה לפיצוי, לאחר שגילה כי מוזיקה שהלחין לסרט "שלגיה", שהופק ע"י גולן-גלובוס, הופק מחדש ע"י MGM ב-DVD ב-2005, מבלי לבקש את רשותו.