החשדות החמורים נגד רה"מ אולמרט נחשפים: קבלת שוחד בסכומים גבוהים, במשך שנים ומגורמים שונים

(עדכון) - צו איסור הפרסום צומצם, אבל לא בוטל ; העד המרכזי בפרשה הוא מוריס טלנסקי, אזרח ארה"ב ; אולמרט: "מעולם לא קיבלתי שוחד, אם יוגש נגדי כתב אישום אתפטר" ; ערוץ 1: "אחד העדים בפרשה - שר האוצר לשעבר הירשזון"

ראש הממשלה, אהוד אולמרט, חשוד בעבירות של קבלת שוחד. כך הותר לפרסום הערב (ה'), לאחר שצומצם צו איסור הפרסום בפרשה.

לאחר שצומצם הצו, עולים הפרטים הבאים: רה"מ אולמרט חשוד קיבל שוחד לאורך כמה שנים ובסכומי כסף גבוהים ביותר (הסכום המדויק עדיין אסור בפרסום). אולמרט חשוד כי קיבל את הכספים שלא כדין מכמה גורמים, בעת שכיהן כשר התמ"ת וכראש עיריית ירושלים.

אולמרט חשוד שקיבל שוחד בדמות סכומי כסף משמעותיים (כמאות אלפי דולרים, חלקם במזומן) מהמיליונר החרדי האמריקאי מוריס טלנסקי, במסגרת כהונתו כראש עיריית ירושלים ואחר כך כשר התמ"ת. אולמרט נחקר במשך כשעה והכחיש קבלת כספים שלא כדין, אך הוא צפוי להיחקר שוב.

פרופיל עסקי של טלנסקי - ראו כאן.

על-פי החשד, קיבל אולמרט "כספים בסכומים משמעותיים, מגורם או מגורמי חוץ, לאורך תקופה ממושכת, חלקם במישרין וחלקם בעקיפין". הפרטים הותרו לפרסום בעקבות צמצום צו איסור הפרסום הגורף שהוטל על הפרשה.

המיליונר בן ה-75 הוא העד המרכזי נגד אולמרט, אולם קיימות גם ראיות אובייקטיביות נוספות נגד אולמרט. טלנסקי הגיע לארץ לביקור בחג הפסח ועדותו נגבתה במהלך שהותו. הוא זומן לחקירה לאחר שמעורבותו לכאורה בהעברת הכספים עלתה מחומרי חקירה שהשיגה המשטרה במסגרת חקירת פרשת כרמיה (ר' בהמשך).

במשטרה אומרים, שלא נמצאו עקבות לשימוש שנעשה בכספים, שחלקם לפחות התקבלו במזומן. לפי שעה, לא ברור אם אולמרט נתן תמורה לכספים, אולם יסודות עבירת השוחד אינם דורשים תמורה, ודי שהכספים ניתנו בבחינת "שלח לחמך על פני המים".

כן הותר לפרסם שעו"ד אורי מסר, שהיה שותפו של אולמרט במשרד עורכי הדין לפני שנים רבות ונחשב לאחד ממקורביו, נחקר בפרשה אף הוא וככל הידוע מסר עדות מפלילה נגד אולמרט. מסר, כזכור, נחקר גם בפרשת מרכז ההשקעות, בה חשוד אולמרט בעבירות של מירמה והפרת אמונים.

מי שהיתה מנהלת לשכתו של אולמרט, שולה זקן, ונחקרה בפרשה כבר ארבע פעמים בהן שמרה על זכות השתיקה, חשודה אף היא בפרשה כנראה בתיווך בשוחד. בפרשה נחקר גם שר האוצר לשעבר, ח"כ אברהם הירשזון, משום שנהג לנהל עבור אולמרט את הקמפיינים הפוליטיים.

כרגע אוסר צו איסור הפרסום לפרסם כל פרט אודות תוכנם של יומנים, מסמכים וחומרי מחשב הקשורים בחקירה, וכן אודות סכומי כספים, פעולות כספיות והעברות כספים או פרטי חשבונות בבנקים או פרטי תנועות כספיות בחשבונות בנקים שונים.

עד מפתח: משה טלנסקי

משה טלנסקי, המתגורר בניו יורק, מכהן כיו"ר אגודת הידידים האמריקאים של בית החולים שערי צדק וכן כחבר בחבר הנאמנים של ישיבה יוניברסיטי בארה"ב. לטלנסקי היסטוריה ארוכה של תרומות לפוליטיקאים אמריקאים, בעיקר חברי המפלגה הדמוקרטית. בין אלה שקיבלו ממנו תרומות מאז שנות ה-80 ניתן למצוא את ג'ורג' בוש, ביל קלינטון, דיק צ'ייני, רודי ג'וליאני, אד קנדי, גארי אקרמן ועוד.

באורח תמוה-משהו, טלנסקי כינס היום בירושלים כמה כלי תקשורת למעין אפשרות צילום ("פוטו-אופ"), אך סירב להתראיין ולענות על השאלות שהופנו אליו. "אני לא מבין על מה המהומה", אמר. "ברוך השם, אצלי הכל בסדר. חג שמח, שיהיה לכם חג נפלא".

המידע הראשוני הגיע למשטרה ממבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, שבדק את פרשת כרמיה. המידע העיקרי נמצא בתכתובות של שולה זקן שנמצאו בפרשה, אולם מאחר שחומר שמצא מבקר המדינה אינו יכול לשמש כראיה בהליך משפטי, נדרשו החוקרים להשיגו באופן עצמאי.

ההחלטה על צמצום צו איסור הפרסום התקבלה הערב בתום התייעצות בת כשעתיים שהתקיימה במשרד המשפטים, בה השתתפו נציגי המשטרה והפרקליטות ובראשם היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז; פרקליט המדינה, משה לדור; המשנה לפרקליט המדינה לתפקידים מיוחדים, שי ניצן; פרקליט מחוז ירושלים, אלי אברבנאל; ראש אגף החקירות, יוחנן דנינו; ראש יחידת החקירות להב 433, יואב סגלוביץ'; וראש יאח"ה, שלומי איילון.

בתום הדיון הוחלט לצמצם את הצו, ולהתיר לפרסום את העובדות שכבר פורסמו ע"י העיתונות הזרה. מאחר שהצו הוצא ע"י בית משפט השלום בת"א, נדרשה המשטרה לבקש משופט תורן להורות על צמצומו.

אולמרט: "מעולם לא קיבלתי שוחד"

אולמרט פרסם הערב הודעה מטעמו, בה הודה כי טלנסקי אכן גייס עבורו כספים בכמה מערכות בחירות בהן השתתף, אולם טען כי לא היה פסול בהליך קבלת הכספים.

אולמרט אמר בהודעתו: "בשנת 93' נוצר קשר ביני ובין משה טלנסקי, שעיסוקו הוא גיוס כספים. באותה עת התמודדתי לתפקיד ראש עיריית ירושלים וטלנסקי סייע לי בגיוס תרומות למערכת הבחירות. ב-98' התמודדתי בשנית על ראשות העיר ושוב סייע לי טלנסקי בגיוס תרומות למערכת הבחירות. גם ב-99' כשהתמודדתי על ראשות הליכוד הוא סייע לי.

"ב-2002 התמודדתי בבחירות המקדימות בליכוד, ושוב סייע לי טלנסקי בגיוס תרומות. כן הוסיף וסייע לי לאחר מכן בגיוס הגירעונות במערכות הבחירות בהן נטלתי חלק. התמודדות פוליטית במדינה עולה כסף. המחוקק מכיר בכך ומאפשר גיוס תרומות. לא היו פסול בתרומות שגויסו עבורי, כשהתמודדתי לעיריית ירושלים ובליכוד".

אולמרט גילגל את האחריות לפתח חברו הטוב, עו"ד אורי מסר. "כספי התרומות בהתמודדויות השונות הועברו למסר ואין בליבי ספק שהוא ניהל את הכספים על-פי כישוריו המקצועיים ובהתאם למגבלות החוק".

עוד אמר: "אני מביט בעיניים של כל אחד ואחד מכם ואומר: מעולם לא קיבלתי שוחד, מעולם לא לקחתי אגורה לכיסי. אם היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, יחליט על הגשת כתב אישום אתפטר מתפקידי, אף שהחוק לא מחייב אותי".

יש לציין שהחוק אמנם אינו מחייב את אולמרט להתפטר בסיטואציה כזו, אולם הלכות דרעי ופנחסי שנפסקו בבג"ץ קובעות שראש ממשלה מחויב לפטר שר שהוגש נגדו כתב אישום. מדרך "קל וחומר" ניתן ללמוד שהוא מחויב להתפטר אם האישום מוגש נגדו.

"הירשזון - בין הנחקרים"

גורמי אכיפת חוק מסרו לערוץ 1, כי "אולמרט, חד-משמעית, קיבל לידיו מעטפות מלאות כסף וזה נמשך תקופה ארוכה". רה"מ, בדבריו, הכחיש כאמור וטען כי לא קיבל אגורה לידיו.

עוד מסר ערוץ 1, כי שני עדים שיתפו עד כה פעולה עם המשטרה בחקירתם. כמו כן, נטען כי אחד ממוסרי העדויות במשטרה היה לא אחר משר האוצר לשעבר, אברהם הירשזון.