נא להכיר: מוריס טלנסקי, עד המפתח נגד אולמרט

רן דגוני, כתב "גלובס" בוושינגטון, משרטט פרופיל עסקי ואישי של "תושב החוץ" הניצב בלב החשדות לנטילת שוחד מתמשכת ע"י ראש הממשלה

מוריס משה טלנסקי, בן 75, רב, איש עסקים, מגייס תרומות ונדבן מניו-יורק, הוא "תושב החוץ" בפרשה החדשה שבה מעורב לכאורה ראש הממשלה, אהוד אולמרט, ושבגינה מתנהלת נגדו חקירה.

משטרת ישראל הוציאה צו איסור פרסום לגבי זהותו של "תושב החוץ" ולגבי כל פרט אחר שנוגע בחקירה החדשה נגד ראש הממשלה, אך צו זה אינו בר-אכיפה מחוץ לישראל. "גלובס" מפרסם את המידע מהעיתונים האמריקניים לאחר הודעת המשטרה על ביטול הצו.

לפי "ניו יורק פוסט", העיתון הראשון מחוץ לישראל שפרסם מידע חסוי על הפרשה, טלנסקי, המתואר כמיליונר, שילם לאולמרט כספי שוחד כאשר אולמרט כיהן כראש עיריית ירושלים בשנות ה-90. לא ברור מדוע נעשו התשלומים, ומה קיווה המשלם לקבל תמורתם, אך, לדברי מקורות בפוסט, מדובר בסכומי כסף גדולים.

שמו של טלנסקי מופיע לעיתים תדירות ברישומי עסקות פיננסיות שהיו בחזקתה של שולה זקן, עוזרתו הוותיקה של אולמרט, אמר אחד המקורות לפוסט. בכמה מקומות ברישומים הוא מכונה "המלבין" (The Laundry Man).

ניו יורק פוסט אומר, כי טלנסקי מוכן כנראה "לזמר" למשטרת ישראל על חלקו בפרשה. לדברי מקור שמצוטט בעיתון, טלנסקי מוכן להיות "עד מדינה" במשפט אפשרי נגד אולמרט.

"ניו יורק טיימס" מרחיב את היריעה וטוען, כי עדותו של של טלנסקי מבוקשת במסגרת חקירה שמתמקדת, ככל הנראה, בחשדות שאולמרט קיבל שוחד או היה מעורב באי סדרים פיננסיים במימון מסע בחירות ב-1999, כאשר אולמרט התמודד נגד אריאל שרון על ראשות מפלגת הליכוד.

לדברי הטיימס, "פנו" אנשי חוק ישראליים לטלנסקי עם הגיעו לנמל בן גוריון באפריל, כדי לבלות את הפסח עם בנו ובתו המתגוררים בירושלים. טלנסקי נמצא עדיין בישראל, אומר העיתון, ולא ברור אם הוא נחשב כעד פונטציאלי או כחשוד בפרשה.

בסוף השבוע אמור בית-המשפט המחוזי בירושלים לפסוק בבקשת המשטרה לגבות עדות מ"תושב חוץ", כנראה טלנסקי. "פורוורד", שבועון יהודי בניו-יורק, אומר כי הציפיה היא, שטלנסקי יורשה לחזור לארה"ב, תהיה החלטת בית-המשפט אשר תהיה.

לדברי מקורות ישראליים שמצוטטים ב"פורוורד", מאמינים חוקרי משטרת ישראל שטלנסקי עצמו לא שילם כספים מכיסו והם בודקים אפשרות שהוא היה בעצם רק מתווך.

מיהו טלנסקי? לפי תיאורים באמצעי תקשורת אמריקניים הוא יהודי אורתודוכסי, בעל סמיכה לרבנות מישיבה יוניברסיטי בניו-יורק, שלאורך תקופה קצרה בחייו שימש כרב בקהילות קטנות בפורטלנד, אורגון, ובפרבר של העיר ניו-יורק. לאחר השלב הרבני בחייו, הוא התמקד בעסקים ובפילנטרופיה.

נישואיו הראשונים, למרים קריגר, הסתיימו בגירושין, לאחר 40 שנות חיים משותפים. שניים משלושת ילדיהם, בן ובת, עלו לישראל. הבן יצחק חי בשכונה החרדית הר-נוף ושימש בעבר כראש ישיבה. טלנסקי האב חי עם אשתו השניה, הלן, בוודסברג, במחוז נסאו, ליד העיר ניו-יורק, בבית מלבנים אדומות, בן תשעה חדרים, שאותו רכש ב-2004 תמורת 1.175 מיליון דולר. הבית הוא גם כתובתו העסקית. הוא מציג עצמו כמנכ"ל של חברת ההשקעות הפיננסיות גלובל ריסורסס גרופ.

קרוביו אמרו ל"ניו יורק טיימס", כי טלנסקי השתמש במשאביו הכספיים ובקשריו כדי לתמוך בארגוני צדקה יהודיים רבים בעולם היהודי. "הוא אינו אדם עני; את זה אני יודע", אמר הרב אברהם טלנסקי, מברוקלין, דודן של מוריס טלנסקי. "הוא אדם שיכול לתת 10 אלפים דולר בלי להניד עפעף".

הדודן התייחס בביטול לתיאוריית קונספירציה שמתגלגלת בישראל ושלפיה מוריס טלנסקי מעורב למעשה ביוזמה פוליטית לגרום להפלת אולמרט מראשות הממשלה. "הוא אינו קיצוני בשום צורה שהיא", אמר הדודן.

טלנסקי עשה הון בעסקי נדל"ן והשקעות פיננסיות. הוא נחשב דמות בולטת בקהילה היהודית באזור ניו-יורק. במשך שנים הוא שימש מגייס תרומות בוועדה האמריקנית למען ביה"ח שערי צדק בירושלים. מנכ"ל הארגון, פול גלייזר, אמר כי טלנסקי הפסיק לעבוד למען שערי צדק ב-1997, אך בדיקת מסמכי המס של הארגון, שפתוחים לבחינה ציבורית, העלתה כי טלנסקי השתכר 90 אלף דולר בשנה כ"יועץ" לארגון ב-2004.

אך פעילותו של טלנסקי כמגייס תרומות מטעם קרן ירושלים החדשה, ארגון שמוקדש לגיוס כספים למען פרוייקטים בירושלים, היא שהביאה את איש העסקים מניו-יורק לקרבתו של אולמרט, שידוע בקשריו עם הקרן.

לדברי מקורות ישראליים, שמצוטטים ב"פורוורד", בודקים חוקרים ישראליים את האפשרות שקרן ירושלים החדשה שימשה צינור להעברת כספים לגורמים הקשורים באולמרט. אם אכן שימשה הקרן צינור כזה, לא ידוע מי האנשים שתרמו לה כספים, כתחנת ביניים בדרכם לאולמרט, ומי קיבל אותם.

לפי סוכנות אסושייטד פרס, נמתחה ביקורת על הקרן ב-1999, כאשר התברר שהיא גייסה 4.5 מיליון דולר כתרומות, לפני שנרשמה כארגון שלא למטרות רווח.

דוגמה למעורבותו של טלנסקי בישראל ובעסקים ישראליים היא אחזקותיו בחברת תצלומי הלוויינים אימאג'סאט, שמוכרת תצלומי אזורים או נקודות ספציפיות על פני כדור הארץ על פי הזמנה. לקוחותיה הם בדרך גורמי ביטחון או מודיעין במדינות שונות. החברה נמצאת בשליטת תע"א, אך מימונה בא בעיקר ממקורות אמריקניים. משרדיה ממוקמים ברחוב קאופמן, בת"א.

אשתקד הגישו טלנסקי ושותפים שקטים אחרים, ובהם משפחת רייכמן, שעשתה הון בעסקי נדל"ן, תביעה משפטית נגד אימאג'סאט לבית-המשפט הפדרלי במנהטן. התובעים טוענים, כי תע"א ומנהלים באימאג'סאט מסרבים למכור תצלומי לוויינים למדינות שנחשבות עוינות לבעלות בריתה של ישראל ובכך הם גורמים הפסדים למשקיעים בחברה.

לפי התביעה, הפסיקה החברה מו"מ עם ונצואלה, כדי לא להרגיז את ארה"ב, על רקע היחסים המתוחים עם שליט ונצואלה, הוגו שאבז, ומו"מ אחר עם אנגולה, כטובה לדרום אפריקה. בתביעתו טוען טלנסקי, כי השקיע באימאג'סאט 500 אלף דולר וכי גייס משקיעים אחרים, שהביאו לחברה חמישה עד שישה מיליון דולר.

אין שום טענה על קיום קשר בין הפרשה החדשה של אולמרט לבין תביעת טלנסקי נגד אימאג'סאט.