שר התמ"ת התחייב להקפיא את הרחבת תוכנית ויסקונסין עד סוף 2009; העיצומים בלשכות העבודה יופסקו מחר

ל"גלובס" נודע כי בחודשים הקרובים אמור היה להיפתח מרכז נוסף בבאר-שבע בהסכמת משרד התמ"ת, אך התחייבותו של השר ישי תמנע סופית את הקמתו הקרובה

שר התמ"ת, אלי ישי, הפקיד לאחרונה מכתב בידי מנכ"ל שירות התעסוקה, יוסי פרחי, בו הוא מתחייב להקפיא את הרחבתה של תוכנית "אורות לתעסוקה" (ויסקונסין) עד סוף שנת 2009. בעקבות התחייבותו של ישי, הסכימו פרחי ויו"ר ועד העובדים של שירות התעסוקה, אהרון חוטובלי, על הפסקת העיצומים בלשכות העבודה החל ממחר (ג').

תוכנית אורות לתעסוקה מוגדרת על פי חוק כפיילוט עד לאוגוסט 2009, כאשר בתום מועד זה אמורה הממשלה להביא לחקיקה מחדש שתקבע באופן קבוע את פעילותם ופריסתם של מרכזי התוכנית. כיום קיימים ארבעה מרכזים ברחבי הארץ, אולם במשרד האוצר ובמשרד רה"מ ביקשו לאחרונה להרחיב את התוכנית עוד לפני תום תקופת הפיילוט. ל"גלובס" אף נודע כי בחודשים הקרובים אמור היה להיפתח מרכז נוסף בבאר שבע בהסכמת משרד התמ"ת, אך התחייבותו של השר ישי תמנע סופית את הקמתו הקרובה.

עובדי שירות התעסוקה פתחו בעיצומים שנמשכו כחמישה שבועות בשל החשש כי תוכנית אורות לתעסוקה, הפועלת באמצעות חברות פרטיות, תביא בסופו של דבר לצמצום ואף לסגירה של שירות התעסוקה. לראיה, כך טענו העובדים, משרד האוצר כבר החל "לייבש" את שירות התעסוקה על ידי קיצוץ בתקציבו לשנת 2008. מאבק העובדים זכה לתמיכה, גם אם לא מוצהרת, מצידו של פרחי, שאף פועל נמרצות להכפפת תוכנית ויסקונסין לשירות התעסוקה.

לאחרונה עברה תוכנית ויסקונסין שינויים מהותיים בעקבות ביקורת ציבורית ובעקבות מסקנות של ועדות ציבוריות וממשלתיות. כך למשל, בעוד שבעבר תוגמלו מרכזי התוכנית רק על שלילת קצבאות של מקבלי הבטחת הכנסה, כיום מתוגמלים המרכזים גם על מציאת עבודה בפועל. עוד נקבע כי האבחון הרפואי למשתתפי התוכנית יעבור לידי המדינה, בשל החשש כי הרופאים התעסוקתיים של המרכזים הונעו משיקולי רווח.

בעקבות הסרת העיצומים החל ממחר, הודיע פרחי כי דורשי עבודה שהתייצבו בלשכות במהלך חודש מרץ אך לא התייצבו בחודשים אפריל ומאי בשל העיצומים, יזכו לרצף רטרואקטיבי של זכויותיהם כל זמן שיתייצבו בלשכות בתוך שבוע מסיום העיצומים. לשכות העבודה יפתחו מחר בין השעות 8:30 18:00 ברציפות.