תע"א תקים עם טאטא ההודית חברה משותפת

התעשייה האווירית (תע"א) חתמה על הסכם מסגרת לשיתוף פעולה עם הקונצרן ההודי טאטא (TATA), כהמשך למזכר הבנות שנחתם בפברואר השנה. מנכ"ל תע"א, יצחק ניסן, וראטאן טאטא, יו"ר חברת Tata Sons ההודית, חתמו על שת"פ בפיתוח, ייצור ותמיכה טכנית למוצרים צבאיים בהודו. במסגרת ההסכם, תשלב תע"א את הטכנולוגיות שלה בתחום של טילים, מל"טים, מכ"מים ומערכות לוחמה אלקטרוניות.

בשלב מאוחר יותר אמור להיחתם הסכם נוסף להקמת חברה משותפת בין שתי תע"א וטאטא, שתשמש פלטפורמה לשיתוף פעולה טכנולוגי של שתי החברות ולהקמת יכולת טכנולוגית מקומית לאספקה של הטכנולוגיות הללו להודו.

ל"גלובס" נודע כי הדחיפה לביצוע העסקה עם טאטא נבע מהדרישה ההודית שהחלה בשנים האחרונות לרכש גומלין, כך שחברות זרות שמוכרות להודו יחויבו גם בקנייה ממנה. החיבור עם קונצרן טאטא יאפשר לתע"א להעביר טכנולוגיות שלה למשרד ההגנה ההודי כשווה כסף וכך למלא את מחויבות רכש הגומלין שלה.

"אין תחום שטאטא לא נמצאת בו", אומר הנספח המסחרי של ישראל בהודו, צחי זלצר. "החברה משכילה ליצור שיתופי פעולה רבים אך זו הפעם הראשונה שישנה חברה משותפת עם גורם ישראלי". יצוין כי ראטאן טאטא, העומד בראש בתאגיד, נמצא בימים אלה בישראל במסגרת ועידת הנשיא.

עם חתימת ההסכם אמר ניסן כי "הסכם זה מצביע על הידוק קשרינו עם הודו ועם התעשייה ההודית. הודו היא שוק מוביל עבור תע"א, ושיתופי פעולה עם תעשיות הודיות הם נדבך באסטרטגיה ארוכת-טווח של תע"א".

במקביל, מנהלת תע"א מו"מ עם ממשלת הודו לאספקת מערכת הגנה אווירית למשרד ההגנה ההודי. העסקה כוללת טילים, מל"טים, לוויינים, מטוסים, טכנולוגיות של תחום הגנת המולדת ועוד בהיקף של כ-1.5 מיליארד דולר.