קול השלום

ג'ורדי סבאל - מומחה עולמי לנגינה בכלי מיתר עתיקים, שהתמנה השנה לשגריר האיחוד האירופי לדיאלוג רב-תרבותי, יופיע בפסטיבל ישראל יחד עם המוזיקאי יאיר דלאל ועם אמנים נוספים מהאזור, במטרה לקיים דיאלוג של שלום דרך המוזיקה. בראיון ל"גלובס" הוא אומר: "לראות את כל המוזיקאים האלו מתחבקים בסוף הקונצרט שווה את כל המאמץ"

ג'ורדי סבאל הוא אחד המוזיקאים המוערכים ביותר בשדה המוזיקה המוקדמת בעולם, ובצדק גמור. הוא התחיל את דרכו המוזיקלית כנגן ויולה דה-גמבה, ומאוחר יותר הפך גם למנצח המתמחה במוזיקה עתיקה. כיום הוא נחשב למומחה עולמי לנגינה בכלי מיתר עתיקים ולמנצח אנרגטי ומקורי. לצידו של סבאל מופיעה לאורך השנים אשתו, זמרת הסופרן הפנטסטית מונסראט פיגראס, ובשנים האחרונות מצטרפים מדי פעם להרכב המשפחתי גם בתו אריאנה ובנו פראן. בנוסף יש לסבאל הרכבי ביצוע קבועים ברמה גבוהה מאד- ההרכב הכלי "הספריון XXI" ומקהלת ה"קאפלה ריאל מקטלוניה". בדרך-כלל הוא מנצח ומנגן במקביל, כשהוא משתמש בקשת של הכלי בתור אלטרנטיבה לשרביט ניצוח.

בישראל הופיע סבאל לאחרונה לפני עשר שנים, במסגרת סדרת "אותנטיקה" המנוחה למוזיקה עתיקה. בסוף החודש יחזור לכאן שוב, לשתי הופעות במסגרת פסטיבל ישראל. "לא הופעתי בישראל עשר שנים, אבל ביקרתי בה בנובמבר האחרון", הוא מפתיע בראיון טלפוני מביתו בברצלונה. "באתי כדי להכין את אחת התוכניות שאיתה נופיע בפסטיבל, שעוסקת בהיסטוריה המוזיקלית של ירושלים. באנו להקשיב לטקסים בבתי כנסת ובמסגדים, קנינו שופרות, ונפגשנו עם מוזיקאים וחוקרים".

מפגש תרבותי מורכב

סבאל נשמע נלהב מאד מהתוכנית החדשה, שנקראת "ירושלים- עיר השלום של מעלה ושל מטה", פרויקט משותף שלו, של אשתו מונסראט פיגראס ושל המוזיקאי הישראלי יאיר דלאל, שמנגן עם סבאל כבר יותר מעשור. הפרויקט מוקדש לירושלים ולהסטוריה הרב-תרבותית שלה לאורך אלפי השנים, כפי שהיא באה לידי ביטוי במסורות מוזיקליות שונות. בנוסף להרכבי הביצוע הקבועים של סבאל תשתתף בפרויקט גם קבוצה גדולה של מוזיקאים מהאזור: נגני שופר יהודים, מוזיקאים סוּפיים מהגליל, ושורה של מוזיקאים מטורקיה, מארמניה ומיוון.

לדבריו, התפיסה שהנחתה אותו בבניית הפרויקט הייתה לתת ביטוי למוזיקאים מתרבויות שונות. "זה לא קונצרט רגיל, אלא ערב שמציג קבוצות של מוזיקאים ישראליים, ערבים, יוונים, טורקים וארמנים שמוזיקה היא חלק מהחיים שלהם. הרעיון הוא להציג את ירושלים ואת ההיסטוריה שלה דרכם".

*איך היה לעבוד עם אנשים מכל-כך הרבה תרבויות?

"המפגש הבין-תרבותי לא היה קל. היו מוזיקאים שהיה קשה להם לקבל שאישה שרה, היו בעיות שקשורות לזה שמוזיקאים ערבים מבקרים בישראל וכדומה. אבל בשבילי, לראות את כל המוזיקאים האלו מתחבקים בסוף הקונצרט היה שווה את המאמץ".

*יש פה גם אמירה פוליטית מבחינתך?

"בוודאי, וזה מתחבר לזה שהשנה אני שגריר של האיחוד האירופי לדיאלוג רב-תרבותי. התוכנית הזו מדגימה לדעתי את הסיכוי האחרון לדיאלוג. הרי במשך 600 שנה היו באזור הזה רק מלחמות. הגיע הזמן לסיים את תרבות המלחמה ולעבור לתרבות של שלום. ואת השלום הזה אני רוצה לקדם דרך המוזיקה".

*אתה רואה בעצמך אדם דתי?

"נולדתי קתולי, כמו כל הילדים בספרד של תקופת פרנקו. אבל אם אתה שואל אם אני הולך למיסה בכל יום ראשון, התשובה היא לא. מצד שני, אני כן מאמין בממד רוחני. כשאני הולך לבית כנסת בטולדו אני מרגיש כוח רוחני, וכך גם במסגד בקורדובה או בכנסייה. גם כשאני מנצח על מיסה של מוראלס או של באך אני מתחבר לצד הרוחני שלה".

בין סנטימנטליות לקישט

סבאל מתרגש במיוחד מקטע מוקלט שיושמע בקונצרט, שבו שומעים את החזן שלמה כץ. "החזן הזה היה אסיר באושוויץ שעמד לפני הוצאה להורג", הוא מספר. "הוא ביקש לשיר 'אל מלא רחמים' לפני מותו, והקצין הנאצי הסכים. הקצין כל-כך התלהב מהשירה, עד שהחליט במקום לשחרר אותו. כך קרה שכץ נשאר בחיים בזכות המוזיקה, ובשנת 1950 הקליט את הקטע שהציל אותו. הקטע הזה יושמע בקונצרט דרך רמקולים, כשבאולם שורר חושך ורק נרות מאירים אותו".

סבאל מספר כי הקונצרט ייצא בדיסק כפול בחברת ההקלטות שלו, "אליה ווקס" ("קול אחר"). "רוב הקטעים כבר הוקלטו, אבל אנחנו עומדים להקליט גם את הקונצרט בישראל ולהכניס חלק ממנו לדיסק".

התוכנית של ירושלים תבוצע ב-4 ביוני, יום רביעי. למחרת, ה-5 ביוני, יבצעו סבאל וקבוצתו את הקונצרט השני בפסטיבל, "גלות ספרד". התוכנית זהה לזו המופיעה בדיסק שהוציא בשם זה לפני מספר שנים, ובו מוזיקה של היהודים שהוגלו מספרד בשנת 1492. התכנית כוללת לחנים ושירים של מסורת הלדינו, כפי שהשתמרו במרוקו, בסראייבו, בסלוניקי, בירושלים ועוד. גם בקונצרט זה ישתתפו מונסראט פיגראס ויאיר דלאל, ואיתם ארבעה זמרים נוספים מהקבוצה ונגנים בכלים עתיקים.

*הקהל הישראלי שונה לדעתך מהקהל במקומות אחרים?

"בהחלט. אני מתרשם שהקהל כאן מאמין מאד בכוח של המוזיקה. בקונצרטים שלי כאן לפני עשר שנים היו לאנשים דמעות בעיניים. באירופה זה נדיר שאנשים מתרגשים כל-כך ממוזיקה. זה קורה דווקא במקומות רחוקים יותר, כמו סנט פטרבורג ומוסקבה. אולי בגלל שאלה מקומות שבהם יש לאנשים משמעות גדולה יותר לחיים. באירופה יש יותר מדי מהכל, ואנשים כבר לא מתרגשים מכלום".

יאיר דלאל, שבנה את תוכנית הקונצרט יחד עם סבאל, מדגיש את הצד הישראלי של הפרויקט. "הנקודה המרכזית היא שאני מפה", אומר דלאל. "ג'ורדי יזם את הפרויקט, אבל הוא לא מפה. ברגע שיש בפרויקט אנשים מישראל זה תופס פוקוס אחר לגמרי".

דלאל מציין כי לטעמו הקטעים שנוגעים לישראל וליהדות הם החזקים ביותר בתוכנית, במיוחד פייטנות יהודית שישיר ליאור אלמליח. "הקטעים הנוצריים יפים, אבל נשמעים מרוחקים ואירופיים. דווקא המוזיקה מפה היא הנוגעת במיוחד ללב".

*לג'ורדי סבאל יש נטייה להיות סנטימנטלי למדי לפעמים. זה קורה גם הפעם?

"ג'ורדי באמת מאד סנטימנטלי, ובכמה מקומות הייתי צריך למתן אותו. לדוגמה, קיצרתי מאד את הקטע של השופרות שנשמע לי קיטשי מדי. אבל צריך לזכור שסבאל פונה בעיקר לקהל אירופי, ומה שלנו נשמע קיטש להם נשמע הכי יפה שיש. לשמחתי, בסופו של דבר יצא פרויקט חזק מאד עם חיבור חזק לכאן".