מסתערים על הבתים ליד יער חולדה: 88 מגרשים במשמר דוד נמכרו במחירי שיא

בשטח של 300-500 מ"ר נמכרו במחירים מפתיעים בגובהם, מחירים שגם בערים רבות במרכז לא משיגים עבור קרקע ליחידת דיור בודדת

הצלחה אדירה למכרז שהוציא מינהל מקרקעי ישראל ל-88 מגרשים במשמר דוד הצמוד ליער חולדה, 6 ק"מ מזרחית למזכרת בתיה. המגרשים בשטח של 300-500 מ"ר נמכרו במחירים מפתיעים בגובהם, מחירים שגם בערים רבות במרכז לא משיגים עבור קרקע ליחידת דיור בודדת. התוצאות של המכרז מלמדות על הסתערות רבתי של אנשים פרטיים על המגרשים.

המגרשים הוצעו במחירי מינימום של 230-270 אלף שקל, מחיר מינימום לא נמוך בפני עצמו באופן יחסי, אך המחירים שהוצעו היו בחלק מהמקרים גבוהים בהרבה, וכך למשל מגרש במחיר מינימום של 243 אלף שקל נמכר ב-859 אלף שקל. חלק מהמגרשים נמכרו במחירים הגבוהים פי 2-3 ממחיר המינימום לעומת אחרים שנמכרו באחוזים בודדים מעל למחיר זה, אולם לכל המגרשים יש להוסיף הוצאות פיתוח בסכום לא קטן של 222-297 אלף שקל לכל מגרש, כך שהמגרשים היקרים נמכרו בעלות קרקע כוללת של 1.15 מיליון שקל.

על חלק מהמגרשים התמודדו למעלה מ-30 איש, מה שמלמד על הבהלה של אנשים לבתים צמודי קרקע מחוץ לעיר.

מקיבוץ ליישוב

משמר דוד הוא קיבוץ שהפך לפני 5 שנים ליישוב קהילתי, כאשר בהתאם להסכם עם מינהל מקרקעי ישראל כל אחת מ-30 המשפחות הוותיקות קיבלה וילה בשטח בנוי של עד 160 מ"ר ללא תמורה, ובעבור זה העבירו את שטח הקיבוץ למינהל לצורך שיווקו והרחבת היישוב הקהילתי וכן מענק של עשרות מיליוני שקלים לצורך כיסוי חובות הקיבוץ.

אלפי הדונמים של הקרקע החקלאי יהפכו בין השאר ל-350 יחידות דיור של בתים חד-משפחתיים ודו-משפחתיים וכן לשטחי מסחר, שירותים, תעשייה, נופש וספורט.

"משמר דוד הוא סימפטום שמעיד על תופעה שאנו חשים כבר הרבה זמן", אומר אבי מאור מנכ"ל משותף בקבוצת חנן מור. "לאחר 10 שנים המשקיעים חזרו לתחום הנדל"ן. כמות ההצעות הבלתי סבירה מוכיחה כי מה שקרה במכרז האחרון זה עירוב של אנשים פרטיים שרוצים לבנות את הבית שלהם, ולצידם משקיעים פרטיים ספקולנטים שמתחילים לזהות את הכדאיות בתחום הנדל"ן ובעיקר קרקעות צמודי קרקע.

"תמ"א 35 (תוכנית המתאר הארצי) קטעה את האפשרות לבנות קוטג'ים באזורי הביקוש, ולכן בטבעות ההיקף של אזורי הביקוש יש ביקוש המוני. המידע היום זמין, והאינטרנט מייצר שווקים חדשים. למרות שחשנו בכך, מה שקרה במשמר דוד הוא חריג ומעבר לכל מה שדמיינו", אומר מאור.