הריאליטי של סטנלי פישר

סטנלי פישר מזכיר לי בימים אלה דווקא את דן מנו מ"הישרדות"

חיים ונציה הוא מנכ"ל חברת פרוקסימה השקעות

סטנלי פישר מזכיר לנו בימים אלו את דן מנו , יקיר הפקת תוכנית הריאליטי הפופולארית "הישרדות". דן מנו, שהיה השורד עם החזות המתוחכמת ביותר על האי, מצא את עצמו בגמר התכנית נכנע לחבר המושבעים הנקמני ולקהל הביתי הלא מפרגן, מבלי שלהפקה יש עניין או יכולת לעזור לו.

גם פישר מצליח לשמור על חזות מתוחכמת. נגיד בנק ישראל מפגין לכאורה ידע וקור רוח, אבל כמו דן מנו, הוא מצטיין בעיקר בשכנוע של עצמו במונולוגים שהוא מצולם אליהם מידי פעם.

פישר לא יצליח לעמוד השנה ביעדי האינפלציה שנקבעו לו - וזה ברור לכולם. התקשורת, שהיא לענייננו ההפקה "הכול יכולה", כבר מתחילה להתנער ממנו ולהאשים אותו בכך שהוא לא הגיב נכון למצב. גם להסתדרות ולתעשיינים (נעמה בתפקיד ההסתדרות ונועם כתעשיינים), שהלכו איתו כברת דרך, אין כבר אינטרס גדול לשתף איתו פעולה.

חבר המושבעים הנקמני, הלא הן המפלגות בכנסת, רואים בו אחראי לכך שעליות המחירים פוגעות בשכבות החלשות (אלא מה). נשאר רק הציבור הרחב, שכמו הקהל הביתי בתכנית "הישרדות", אינו קובע כלום, אבל גם לו כבר נמאס מהאסטרטגיה של הנגיד שבעצם רק מגיב בלי תחכום רב.

הפקת התכנית "הישרדות" יצרה אצל הצופים לאורך כל העונה את הרושם ש"דן, עו"ד חיפה", מחשב כל מהלך מראש ומיישם אסטרטגיה מתוחכמת של הדחות שמיועדת להביא אותו לזכייה הנכספת בכסף.

אותו הרושם נוצר גם כלפי סטנלי פישר. ככלכלן מוערך בעל רקע מכובד הוא קיבל קרדיט רחב לכל מה שהוא עשה. אבל כל מה שנעשה על ידו היה להתבונן על תשואות המק"מים ולפיהן לקבוע מה תהיה הריבית במשק. כך מצאנו את הריבית במשק נצמדת בהתחלה לריבית הדולרית, לאחר מכן נפרדת ממנו ולאחר מכן מזגזגת פעם למעלה ופעם למטה לפי מצבי הרוח של הציבור והמשקיעים, כפי שהם מתבטאים במחירי אגרות החוב השקליות והדולר.

בפועל, לא מדיניות הנגיד היא זו שקובעת מה תהיה האינפלציה במשק . נגיד בנק ישראל עמד ביעד האינפלציה שנקבע לו רק פעם אחת, ב 2005. בשאר השנים : 2006, 2007 ועכשיו גם ב-2008 לא הצליח הנגיד לעמוד ביעדים. זה לא אומר דבר על סטנלי פישר.

גם ב-11 השנים שקדמו לכהונת פישר, הצליחו הנגידים השונים לעמוד ביעד שנקבע להם פעמיים בלבד!

אבל, הפעם עמידה ביעד האינפלציה היא משימה בלתי אפשרית, שכן אנו מעריכים שהאינפלציה בישראל מונעת מעליית מחירים כלל עולמית בתחום הסחורות ולכן לא הריבית על המטבע הישראלי היא שתבלום אותה.

נותר לנו רק לקוות שהנגיד לא ייכנע ללחצים להעלות את הריבית עכשיו, רק כדי להורידה שוב כשהדולר יירד לרמות נמוכות יותר. גם אם בספרי הכלכלה כתוב שצריך להעלות ריבית כשיש אינפלציה, אנו סבורים שברמות הריבית השוררות במטבעות אחרים בעולם אין מקום לעלייה כזאת עכשיו.

מניות

החששות מפני העלאת ריבית ישפיעו קרוב לודאי על השוק בישראל בתקופה הקרובה. חששות אלו לא יאפשרו לשוק להתרומם עד שיובררו כוונות הנגיד.

התחושה בעולם היא שכל הסיכונים שנובעים ממשבר הסאב-פריים כבר מתומחרים במחירי המניות ולכן המחירים היום כבר נראים אטרקטיביים, גם אם המיתון במשק האמריקאי עוד לא חלף (יש אפילו הטוענים שהוא עוד לא הגיע).

המלצתנו:

להגדיל אחזקות במניות רק בירידות. עדיפות לסקטור הקמעונאות

סולידי שקלי

העלייה החדה והמפתיעה של מדד חודש אפריל גורמת אמנם לעליות שערים באפיקים הצמודים אך הירידות באפיקים השקליים אינן חדות כמו שאפשר היה לצפות.

המסקנה שלנו מכך היא שהאינפלציה המגולמת במחירי האג"חים הצמודים (3.11% בקצר ו-2.7% בארוך) הייתה גם כך גבוהה. השוק אינו צופה תהליך של עליות מחירים, אלא רק של עלית מחירים שמושפעת מההתייקרויות של הסחורות והנפט בעולם.

המלצתנו:

האפיק הצמוד יהיה כדאי רק אם האינפלציה תקפוץ עוד מדרגה.

מט"ח

כנראה ששינוי מגמה של הדולר מול השקל יתרחש רק כחלק משינוי בכיוון של הדולר בעולם. שינוי כזה לא יקרה בלי פעולה מתואמת בין מספר נגידים בעולם.

אנו מצפים לשינוי במגמת היחלשות הדולר כבר זמן רב, אך אנו מבינים שאם הנגיד יחליט דווקא להעלות את הריבית על השקל זה לא יקרה בקרוב.

המלצתנו:

שינוי כיוון בדולר לא יקרה בקרוב אם הריבית על השקל תעלה.

הסתייגות:

אין לראות בדף זה כייעוץ לרכישה או מכירת נכסים פיננסיים. המלצה זו אינה מתחשבת בצרכיו ובנתוניו הפיננסיים של כל אדם. העושה שימוש כל שהוא בהמלצה זו, עושה זאת על אחריותו בלבד.