אוטוסטרדה אל היעד - 200 דולר

אפילו מחירו הגואה של הנפט לא משכנע את האמריקאי להחליף את הפורד-מפלצת שלו ברכב היברידי

בשבועות האחרונים הולך מחיר הנפט ושובר שיא אחר שיא. האמריקאים ומכוניותיהם הענקיות, הצמאות תמידית, מבועתים מהמחשבה, שיאלצו להשקותן בבנזין, במחיר 4 דולר לגלון.

אלא שלמרות הזינוק במחיר הנפט, כשאתה נוסע באוטוסטראדות האמריקאיות הבלתי הנגמרות, באחת המפלצות של פורד או ג'נרל מוטורס, אתה מבין שעוד רחוקה הדרך, עד שתעקוף אותך מימין מכונית היברידית או חשמלית.

המכונית הענקית אמנם מהווה סמל לרוח האמריקאית, אבל קידוחי הנפט הקדחתניים באלסקה המושלגת במטרה לספק עוד ועוד נפט מייצור מקומי לתחנות גורמים לדובי-הקוטב לנדוד את כל הדרך לוולסטריט.

המסחר בניו-יורק ננעל ביום שישי בירידות שערים חדות. הנפגעות הראשונות היו חברות התעופה והתובלה בארה"ב, שמניותיהן צנחו בשיעורים חדים במיוחד, בשל העובדה שהן תאלצנה להעלות את מחיר כרטיסי הטיסה ומחירי ההובלה.

גם המניות של יצרניות המכוניות האמריקאיות, ובראשן פורד וג'נרל מוטורס, ירדו בחדות, עקב הקיצוץ הצפוי בהיקפי הייצור.

אלא שמחיר הנפט כנראה עוד לא הגיע לשיא, עקב הודעת הממשל האמריקני על הירידה במלאי הנפט האסטרטגי בארה"ב, התחזית שפורסמה לעונת הוריקנים סוערת מהרגיל והמשך הביקושים מהודו וסין.

עד היכן יאמיר המחיר? בסוגיה זו קיימת בארה"ב מחלוקת עזה בין ה"אנליסטים-לנפט", תחום מחקר חדש, שהביקוש לו, כמו לנפט עצמו, נולד בשנים האחרונות.

"אורקל הנפט" של גולדמן סאקס, ארג'ון מורתי, חוזה שמחיר הנפט יבצע "סופר-זינוק" ויגיע ל- 200 דולר לחבית בתוך פחות משנתיים. העובדה שמורתי צפה עוד בשנת 2004 את זינוק הנפט אל מעבר לרף ה- 100 דולר, נותנת לתחזית האימה שלו אמינות רבה במיוחד בשווקים.

לעומתו, אנליסטי-נפט אחרים, טוענים, כי אין שחר לנבואות השחורות של מורתי, שמקור העלייה במחירים הוא בפעילות ספקולטיבית, שבעולם קיים היצע נפט גדול בהרבה ממה שסוברים ושמדינות אופ"ק ייאלצו להוריד מחירים, בשל הירידה בביקושים הנובעת מההאטה הכלל עולמית.

המשך הזינוק במחיר הנפט יפגע קשות ברווחי חברות התעשייה ובצמיחה בארה"ב. עליית מחיר הנפט גורמת להאצת האינפלציה ולהאטה במשק האמריקאי, שבאה בסוף השבוע לביטוי, בין היתר, בנתונים שליליים בדבר המשך הירידה במכירות הבתים בארה"ב. מחירי הנפט הגואים מעלים שוב את החשש ממפלצת ה"סטגפלציה", אותו שילוב קטלני של לחצים אינפלציוניים והאטה כלכלית.

גם העובדה שנשיא רוסיה החדש, דימיטרי מדבדב, בחר לערוך את ביקור הבכורה שלו דווקא אצל נשיא סין בביצ'ין, מעידה על כוונת שתי המדינות להדק את קשרי הכלכלה והסחר שבניהן. דבר הגורם כאב ראש לא קטן למנהיגי העולם המערבי, בשל שליטת שתי המדינות במאגרי נפט עצומים. ועל דיקטאטור הנפט השלישי, אחמדיניג'אד נשיא איראן, אין לנו אפילו אנרגיה לכתוב.

אז מי בכל זאת צפוי להרוויח ממחירי הנפט הגואים, חוץ מאחמדיניג'אד? כנראה שיהיה זה שי אגסי, אביה של המכונית החשמלית, שהמיזם שלו נחשב כאחד המובילים בעולם בתחום. הממשל האמריקאי החדש בוושינגטון יהיה חייב ליצור תמריצי מס כדי לעודד קנייה של מכוניות היברידיות וחשמליות.

ברק אובאמה, המועמד הדמוקרטי השחור כבר הצהיר על כוונתו להשקיע 150 מיליארד דולר במחקר בתחומי האנרגיה האלטרנטיבית. גם המועמדת הילרי קלינטון (שכנראה יכולה לאפסן את חלומות הבית הלבן בבגאז' המכונית, בשל התבטאות אומללה בסוף השבוע, בה רמזה שייתכן שאובאמה יסיים את דרכו ברצח, בדומה לבובי קנדי), מיהרה לצאת בהצהרה קצת פחות שנויה במחלוקת, שגם היא תשקיע סכום דומה באנרגיה חלופית.

גיא משיח הוא עו"ד ומנהל השקעות ב"פריזמה"