מה זה חוק אוויר נקי? גם הח"כים לא יודעים

הצעת החוק הסביבתית ביותר, שמתגלגלת בכנסת משנת 2003, מגיעה מחר לנקודת ההכרעה

רוב חברי הכנסת שאמורים השבוע להרים את ידם בעד או נגד הצעת חוק "אוויר נקי", לא ממש יודעים מה קובעת הצעת החוק. מבדיקת "גלובס" עולה כי רבים מחברי ועדת הפנים והגנת הסביבה שדנה בהצעת החוק בחודשים האחרונים מספר פעמים, יודעים לומר כי מדובר בחוק "חשוב מאוד" וכן כי החוק "עבר בירושה מהכנסת הקודמת", אולם הם אינם יודעים להסביר מה קובע החוק.

ריכוז סמכויות

הצעת החוק, המתפרשת של פני 30 עמודים, מהווה גולת הכותרת של החקיקה הסביבתית בכנסת. כיום, האוויר שאנו נושמים מנוהל בידי משרדי ממשלה שונים: משרד התחבורה הפועל למניעת ייבוא כלי רכב מזהמים ומחייב התייחסות בטסט השנתי גם לגורם הזיהום, משרד התשתיות האחראי בין היתר על איכות הדלקים ועל מתן רישוי לעסקים שאינם מזהמים, משרד התמ"ת שבסמכותו התחום התעשייתי.

בנוסף, משרד האוצר שמאשר את התקציבים השונים של המשרדים, והמשרד להגנת הסביבה שבסמכותו להגדיר מהי רמת זיהום לא סבירה ולאכוף זאת. בנוסף, מטפלות הרשויות המקומיות במפגעי האוויר שבתחומן.

הצעת החוק "אוויר נקי" נועדה לרכז את כל הסמכויות בידי גורם אחד- המשרד להגנת הסביבה. על-פי ההצעה, שנוסחה על-ידי עמותת "אדם טבע ודין", יחויב השר להגנת הסביבה להכין תוכנית לאומית להפחתת זיהום אוויר, הכוללת יעדים מדידים ולוחות זמנים, שיחייבו את כל משרדי הממשלה. הצעת החוק קובעת גם תמריצים כלכליים, שנועדו להניע את הגופים המזהמים להעדיף את הפחתת פליטת המזהמים בפעילותם השוטפת על פני האפשרות להמשיכה. כמו כן מחייבת ההצעה פרסום תחזית של זיהום האוויר ומתן אמצעים מנהליים למניעתו בזמן אמת.

הצעת החוק עברה בירושה מהכנסת הקודמת, אבל החלה לקרום עור וגידים לפני חמש שנים. בשנת 2003 פנתה מנכ"ל אדם טבע ודין, עו"ד ציפי איסר איציק, לח"כ עומרי שרון, שעמד אז יחד עם ח"כ מיכאל מלכיאור בראש השדולה הסביבתית בכנסת, והציעה לו להוביל את חוק אוויר נקי. "הגענו אליו עם הצעת חוק של 30 עמודים, המצומצמת ביותר שהצלחנו לגבש", נזכרת איסר איציק. "היקפה של הצעת החוק גרם להרמת גבה בקרב לא מעט חברי כנסת, אבל לשמחתנו, אחרי התייעצויות רבות הסכים עומרי שרון להרים את הכפפה ולרוץ עם זה קדימה". על הצעת החוק חתמו 51 חברי כנסת.

"החל מרוץ נגד השעון", מתארת איסר איציק, "כדי שכל עבודתנו לא תרד לטמיון, היינו חייבים לגרום לכך שהצעת החוק תעבור בקריאה ראשונה במסגרת הכנסת ה-16, כך שנוכל להמשיך מאותה נקודה בכנסת הבאה". ערב פיזורה של הכנסת עברה הצעת חוק אוויר נקי בקריאה ראשונה, ברוב של 17 ח"כים מול מתנגד אחד.

גפני לקח המושכות

בכנסת הנוכחית הפך ח"כ משה גפני ליוזם הראשי של החוק, כשבראש השדולה הסביבתית-חברתית בכנסת עומדים חברי הכנסת מלכיאור וחנין, שקיבל על עצמו להוביל הידברות בין כל הגורמים הרלוונטיים במסגרת ועדת המשנה לעניין חוק אוויר נקי של ועדת הפנים והגנת הסביבה. לאחרונה נטל לידיו יו"ר ועדת הפנים, אופיר פינס, את סיום הליכי הכנתה של הצעת החוק לקריאה שנייה ושלישית.

בתחילת מרץ התקיים דיון בוועדת הפנים שמטרתו לסיים את הכנת החוק ולאשרו להצבעה במליאה. משרדי הממשלה השונים המעורבים בחוק - האוצר, המשפטים, הגנת הסביבה, התחבורה, הפנים והבריאות, התבקשו להעביר לוועדה את התייחסותם לסעיפיו השונים. אולם, בדיון התברר כי התייחסות המשרדים לוקה בחסר וכי משרד האוצר מסרב לתקצב את החוק ולאשר תקני כוח אדם נוספים הנחוצים לביצועו, על כן, הממשלה לא הסכימה לאשר את הצעת החוק להצבעה במתכונתה זו.

כדי לאפשר את קידום החוק, הוסכם על דחייה של 45 יום אז תציג הממשלה את עמדתה בפני הכנסת - כדי שהצעת החוק תעלה להצבעה במליאה במהלך חודש מאי. מאז עברו כבר 56 יום ורק אתמול, פחות מ-24 שעות לפני תחילת הדיון, הממשלה הגישה את הצעת הנוסח שלה לחוק.