התחילי להיות המנהלת של עצמך

הקמפיין של ביפר, "תפסיק להיות המזכירה של עצמך", מהווה הטרדה מינית קולקטיבית של ציבור הנשים כולו

חברת ביפר, חברה-בת של מוטורולה-ישראל, פרסמה באתרי אינטרנט שונים מעין שירות מיקור-חוץ של מענה טלפוני לעסקים קטנים, המכונה "מזכירה עסקית". הקמפיין הפרסומי נעשה תחת הכותרת "תפסיק להיות המזכירה של עצמך", כלומר, הוא ממוען למנהלים, שרובם גברים. בתמונות ובסרטונים של הקמפיין נראה גבר מרשים, דוגמן במיטב שנותיו, המדגמן מנהל: לבוש בחליפה כהה ובעניבה, בעל תסרוקת קצרה החושפת מפרצי שיער רחבים וארשת פנים עסקית, אדנותית ונטולת חיוך.

הסרטונים מבוססים על הפתעה הומוריסטית: המצלמה מוסטת למטה, ומגלה שמתחת לחליפה הגברית המחויטת נועל המנהל נעלי לק אדומות-בוהקות, בעלות מחשוף כף-רגל רחב ועקב דק וצר. בסיום הסרטון מרים המנהל אחת מכפות רגליו בתנועה נשית-מתחנחנת, כשהברכיים קרובות זו לזו, והנעל מורמת קמעה ומוסטת הצידה. בסרטון שני נראה המנהל סובב חסר מעש בכיסא, המכונה אצל סוחרי הרהיטים "כיסא כתבנית", מטפח את ציפורני ידיו בפצירה, מניח רגל על רגל ומטלטל את רגלו הימנית, כשהיא נעולה באותם נעלי לק מן הסרטון הקודם.

המסר ברור: אם ברצונך להיות מנהל, עליך להישאר גבר שבגברים. אל לך להתבזות בעבודות נשיות, כמו מענה לטלפון, שהרי אם תעשה כן, אתה דומה למי שבא לעבודה בנעלי-פיתוי בלתי-פונקציונליות או למי שמבזבז את זמן העבודה בטיפוח ציפורניים. חוסר מקצועיות ובזבוז של זמן עבודה זהים לנשיות, ועליך לטפח אפוא את זהותך כמנהל, שאם לא כן זהותך הגברית בסכנה. הקמפיין מבוסס, אפוא, על רגשות שליליים, בפנותו לאחד הפחדים הגבריים החזקים: החשש מן העלבון האולטימטיבי, מן ההשפלה שבלהיות אישה.

מצאתי באינטרנט, שבהנהלת חברת מוטורולה ישראל ישנם שלושה מנהלים בשם שמעון (אחד מהם מכונה שימי), שני מנהלים בשם אברהם (אחד מכונה אברשה), וכן: אלישע, שמאי, אהרון, יהודה, הרצל, רון וברק. עד כאן מנכ"לים, סמנכ"לים ומנהלי חטיבות. יש גם שתי נשים בהנהלה: היועצת המשפטית (ששמה שרון) והדוברת (דליה). מעולם לא פגשתי אף אחת מהן, אבל אני לא מקנא בהן.

למקרא האופן שבו החברה-הבת של מוטורולה מפרסמת את עצמה, אני שואל את עצמי: מה אומרים שמעון א' ושמעון ב' לשימי, כשהם נפגשים בשירותי הגברים? מה לוחש אברהם לאברשה, אחרי שדליה יוצאת מהמעלית? האם הם מצפים ששרון תגיע לעבודה בנעלי לק אדומות עם עקב צר וגבוה? האם יפקפקו בזהותו המינית של אלישע (שקורות החיים שפרסם כוללים את העובדה ש"בנעוריו היה שחקן כדורגל בקבוצת הפועל רמת-גן") אם ייתפס משיב בעצמו לטלפון?

בעיניי, המודעה של חברת ביפר מבוססת על התייחסות מבזה ומשפילה, המופנית לנשים באשר הן. היא מהווה, לטעמי, הטרדה מינית קולקטיבית של ציבור הנשים כולו: אמהותינו, נשותינו ובנותינו. ביפר מנסה למכור שירותי מיקור-חוץ לקהל יעד גברי, בטענה ששירותים כאלה אינם יאים לגבר, ושאספקתם בידי גבר היא משפילה. אני מקווה שמנהלות ומנהלים חכמים יעדיפו חברה אחרת.