פריזמה: צפויה עליית מדרגה באינפלציה מצד הביקושים ולא נופתע מ-5% ריבית

רפי גוזלן סמנכ"ל ההשקעות: "אם בנק ישראל רוצה לצנן את הספקולנטים, עליו להתחיל לבצע רכישות מט"ח מסיביות ולא מדי יום" ; "שוק האג"ח עלול להיות מופתע מעוצמת העלאת הריבית בישראל" ; כלכלני אגוד: "הדולר עלול לרדת לרף ה-3 שקלים"

"נתוני שוק העבודה ונתוני התוצר מצביעים על צפי לעליית מדרגה באינפלציה דווקא מצד הביקושים". כך קובעים כלכלני בית ההשקעות פריזמה בסקירתם השבועית.

רפי גוזלן סמנכ"ל ההשקעות סבור כי "שילוב של ריבית ריאלית אפסית, ירידה בשיעור האבטלה, עלייה בשכר ועלייה ניכרת באינפלציה (בפועל ובציפיות) הם מתכון להמשך האצה באינפלציה בשנה הקרובה. אנו מניחים התמתנות במחירי האנרגיה והמזון בשנה הקרובה והעלאת הריבית ל-4.5% עד לסוף השנה, אחרת האינפלציה עשויה לעלות בשיעור גבוה מתחזיתנו ל-3.5%".

עוד מציינים בפריזמה, כי "שוק האג"ח לוקח כיום כתרחיש מרכזי את תחזית בנק ישראל בדבר התמתנות משמעותית באינפלציה בהמשך השנה. להערכתנו השוק, נותן משקל חסר להתפתחויות המאקרו המקומיות ועשוי להיות מופתע מעוצמת העלאת הריבית שתידרש לאחר שמידת התמסורת של שער החליפין לאינפלציה ירדה באופן דרסטי". בתרחיש כזה, מציינים בפריזמה כי לא יתפלאו לראות את הריבית מועלית גם לרף של 5%.

ומה יכול לעשות בנק ישראל, בתגובה להאצה בלחצים האינפלציוניים? בפריזמה מציעים כמה אפשרויות:

1. לתת להאטה בעולם ולייסוף החד להוביל להאטה במשק הישראלי. הסכנה היא שאם התרחיש לא מתממש, מתקבלת אינפלציה גבוהה משמעותית מהיעד.

2. להתמקד באינפלציה ולבצע העלאת ריבית מהירה. הסכנה בתרחיש זה היא החשש מייסוף נוסף בשער החליפין ועלייה בריבית הראלית שיחריפו את ההאטה בשנה הבאה.

3. לפעול לעלייה ביתרות המט"ח בצורה פחות צפויה מאשר רכישת 25 מיליון דולר מדי יום, אלא ברכישות מסיביות יותר ולא בתדירות יומית. בכך יוכל בנק ישראל להפחית במידת מה את הפעילות הספקולטיבית שמובילה להתחזקות החריגה של השקל.

בפריזמה ממליצים לבנק ישראל להתמקד בסכנת האינפלציה ואם תסתמן האטה ב-2009, להפחית שוב את הריבית.