מרכז המבקרים בתחנת רכבת העמק בכפר יהושע ייחנך השבוע

שלושה מבני אבן בסגנון טמפלרי שומרו במלואם, מאכלסים מרכז מבקרים עם תצוגה מרהיבה, וקרונות רכבת עתיקים בחצר משלימים את החווייה

מרכז המבקרים באתר ההיסטורי של תחנת רכבת העמק בכפר יהושע ייחנך ביום ו' השבוע במעמד השר להגנת הסביבה, גדעון עזרא, סגן שר הביטחון, מתן וילנאי, ובנוכחות שגריר טורקיה בישראל. שימור תחנת רכבת העמק בוצע ביוזמת המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל ובסיוע משרד המדע והתרבות, רכבת ישראל, המועצה האזורית עמק יזרעאל ומושב כפר יהושע.

במתחם פעלה במשך קרוב ל-50 שנה תחנת תל-שמאם - אחת התחנות הראשיות והמרשימות של הרכבת החיג'אזית, אותה בנה הסולטאן הטורקי עבדל חמיד השני ב-1905. שלוחתה של הרכבת בארץ ישראל כונתה "רכבת העמק" המיתולוגית, אשר חיברה את חיפה עם עפולה, בית שאן וצמח עד לעבר הירדן.

תחנת כפר יהושע הינה אחת התחנות הגדולות והמרשימות בתוואי רכבת העמק. התחנה נכללה במסגרת פרויקט קק"ל "50 אתרי מורשת ותקומה".

באתר שבעה מבני אבן מרשימים בסגנון טמפלרי, שלושה מתוכם שוקמו ושומרו על-ידי המועצה לשימור אתרים. בביקור באתר ניתן יהיה להתרשם מיופי המבנים ומעבודת השימור שבוצעה בהם, וללמוד על ההיסטוריה המרתקת של המקום. מלבד המבנים ששומרו ישנם באתר עוד ארבעה מבנים שונים, ביניהם מגדל המים, מבנה שירותים, חצר פחם וכן באר מים.

בשטח האתר מצויים שני קרונות של רכבת ישראל משנות ה-50, שרידי קרון משא אוטנטי של רכבת העמק, ושני שרידי קרונות עגלה מרכבת העמק, אותם מתכוונת המועצה לשימור לשפץ ולהשמיש להסעה על שרידי המסילה.

מרכז המבקרים שוכן במבנה ששימש את מגורי סגן מנהל התחנה. במקום תצוגה מרהיבה המספרת את סיפורה של רכבת העמק ותחנותיה העיקריות (אחת מהן מצויה בין כותלי כלא שטה) ואת ההווי שאספה סביבה עם השנים. בתצוגה משולבים תמונות ארכיון יחד עם העתקי מסמכים היסטוריים, וכן מוצגים אותנטיים. בחדר זה תיסע רכבת מיניאטורית התואמת את רכבת העמק שהובאה לארץ במיוחד. חדר נפרד במבנה משמש כחדר הקרנה לסרט שהוכן במיוחד עבור תצוגה זו, "רכבת העמק חוזרת".

עד שפוצץ הגשר

רכבת העמק, שנסללה בשנים הראשונות של המאה ה-20 על-ידי הטורקים בתכנון גרמני, חיברה בין חיפה לדרעא שבעבר הירדן, ומשם התחברה לנתיב המסילה החיג'אזית - מדמשק דרך עמאן לסעודיה. אחת ממטרותיה העיקריות מבחינת הסולטן הטורקי הייתה לסייע לעולי הרגל המוסלמים בדרכם למכה.

מאז הקמתה, תרמה הרכבת רבות להתפתחות ההתיישבות החקלאית בעמק יזרעאל. רכבת העמק היתה במרכזו של הפולקלור המקומי במיוחד בשל איטיותה שהפכה לאגדה. הרכבת פעלה עד חודש מארס 1948, עת פוצצו גשרי הירדן ע"י הפלמ"ח, והיא חדלה לפעול.

לאחר שהופסקה פעולת הרכבת הלך מצב המבנים בתחנת כפר יהושע והתדרדר, עד כמעט הרס מוחלט. המדינה, שהעבירה את המבנים לבעלותה, מכרה את רעפי גגות המבנים הנטושים ובכך גם חסכה בתשלום ארנונה. המבנים שנותרו בלתי מקורים החלו עם השנים לקרוס, עד שיזמו אנשי כפר יהושע, בסיוע המועצה לשימור אתרים וגופים נוספים, את שימור האתר. בתום כשלוש שנים של עבודות שוקמו מבני התחנה, המשרדים והשירותים - הראשון מבנה דו-קומתי מרשים ביותר. המשמרים לא חסכו, וגם תריסי העץ בסגנון של פעם הותקנו במקומם, כמו גם גג רעפים.

כפר יהושע הוא גם דוגמא ליישוב שהוקם (1927) על תוואי המסילה ובעקבותיה, שהיתה העורק התחבורתי החשוב ביותר. חגיגות ה-80 שנה להקמת כפר יהושע נחגגו כבר במתחם המשומר.

אתר רכבת העמק ומרכז המבקרים בכפר יהושע ישלב סיורים במשקים חקלאיים ואורגניים בכפר יהושע, שילוב עם סדנאות והפעלות, ארוחות כפריות מתוצרת המשק, הדרכות מגוונות, עריכת אירועים קטנים, גלריה עם אומנות מקומית, שילוב עם מסלולי הליכה ורכיבה באזור ובכפר ועוד. **