מנכ"ל משרד הביטחון לשעבר, עמוס ירון, מונה ליו"ר חברת קצא"א

יחליף את אלוף (מיל) אורן שחור שסיים תפקידו לאחר 5 שנים ; ירון היה בעבר מעורב בהסכם של משרד הביטחון לרכישת חשמל מדוראד בה שותפה קו צינור אילת אשקלון

שר האוצר, רוני בר-און, החליט כצפוי למנות את האלוף (במיל.) עמוס ירון ליו"ר ונשיא חברת קצא"א (קו צינור אילת אשקלון) זאת לאחר שיו"ר והנשיא הנוכחי אלוף (במיל.) אורן שחור, הודיע כי הוא מבקש לסיים את תפקידו לאחר כהונה בת חמש שנים. ירון נחשב כמקורב לשר הביטחון, אהוד ברק ולרוה"מ, אהוד אולמרט.

קצא"א הינה חברה פרטית בבעלות משותפת של ישראל ושל ממשלת איראן, העוסקת בהזרמה, באחסון, ביבוא וביצוא נפט גולמי ותזקיקים. איראן תבעה את ישראל לבוררות בינלאומית בנוגע לחלקה בחברה שהוקפא. עקב סודיות ורגישות הדיונים לגבי זיכיון קצא"א, לתפקיד היו"ר ממונים בדרך כלל בכירים לשעבר בצה"ל ומערכת הביטחון.

האלוף (במיל.) עמוס ירון (68) מכהן היום כיועץ הביטחוני לתעשייה האווירית ולחברות בינלאומיות בחו"ל. ירון כיהן בעבר כמנכ"ל משרד הביטחון בין השנים 1999-2005, בין תפקידיו הצבאיים שימש כנספח צבאי בוושינגטון, ראש אגף כוח אדם בצה"ל, קצין צנחנים ראשי ועוד.

יצוין כי בעת שכיהן כמנכ"ל משרד הביטחון היה ירון מעורב בהסכם שנחתם לרכישת חשמל מקבוצת דוראד, בה שותפה קצא"א (27.5%) יחד עם חברת א.דורי, שבשליטת הקבלן אורי דורי. חוקיות הסכם נדונה כיום בפני בג"צ, בעקבות עתירת שהגישה קבוצת OPC שבבעלות משפחת עופר וסימנס.

מהאוצר נמסר כי משרת יו"ר ונשיא חברת קצא"א הינה משרה חלקית וכי מינויו של ירון אושר על ידי הגורמים המשפטיים הרלוונטיים. ממשרד האוצר ציינו כי בתקופת כהונתו של שחור פעלה קצא"א לקידום נושאי אנרגיה ותשתיות בתחומה. לראשונה בוצעה בקו הזרמה הפוכה המאפשרת הזרמת דלקים גם מאשקלון לאילת בניגוד לכיוון המקורי, מה שאפשר למצות באופן טוב יותר את פוטנציאל האחסנה של קצא"א. כמו כן החברה חתמה על הסכם יבוא גז עם EMG המצרית ונכנסה לשותפות בבניית תחנת כוח פרטית של דוראד.